Religion

– Skeive troende faller mellom to stoler

Det er uglesett å være troende og skeiv i Norge, mener organisasjonen Salam. Lederen i Skeivt kristent nettverk er enig: – Vi er ikke velkomne på samme måte.

– Det er uglesett å være troende og skeiv i Norge i 2020, sier Thee-Yezen Al-Obaide, assisterende generalsekretær i Salam.

Salam er en organisasjon som jobber for et trygt miljø for LHBTIQ+-personer med muslimsk bakgrunn i Norge. LHBTIQ+ er en forkortelse for lesbiske, homofile, bifile, transpersoner, interseksuelle, queer-personer og andre ikke-kjønnsnormative.

– Det er uglesett både i religiøse og skeive miljøer. I de religiøse miljøene skal man helst ikke være skeiv, og i de skeive miljøer er tro stort sett ikke det man driver med. Og det er til en viss grad forståelig, ettersom mange skeive har hatt forferdelige møter med tro, enten det er kristendom, islam eller jødedom, sier Al-Obaide.

Han beskriver det å være skeiv og muslim som veldig ensomt, og som en tilværelse preget av å falle mellom to stoler.

– Vi mennesker er flokkdyr, vi søker tilhørighet. Om vi ikke tilhører det skeive miljøet, hvem er vi da? Vi er også religiøse, men det er ikke plass til oss. Det er tøft å føle at du er alene om det du tror på.

Derfor har Salam gått sammen med Skeivt kristent nettverk (SKN) for å arrangere en prat nettopp om hvordan det er å være skeiv og troende i Norge i dag.

– Man kan se for seg at mange av dem som bør ta innover seg denne praten, ikke kommer til å få med seg dette. Hva tenker du om det?

– Vi vil at folk skal lytte, men vår strategi er først og fremst å hjelpe de skeive som er – og vil respekteres som – både troende og skeiv. Det er et klassisk islamsk prinsipp: å begynne med sine nærmeste.

LES OGSÅ: Thee-Yezen Al-Obaide er mottaker av Zola-prisen for 2020

Sodoma og Gomorra

Selv om troen er ulik, mener Marit Liarbø, leder i Skeivt kristent nettverk, at mange av opplevelsene blant skeive kristne og muslimer er like.

– Vi opplever en del av de samme fordommene. Vi møtes med de samme historiene fra henholdsvis Koranen og Bibelen, og blir fordømt etter samme mønster, sier hun.

Liarbø bemerker at mange vil definere hvem som får tro og ikke. Som et slags motsvar har Skeivt kristent nettverk derfor tatt i bruk slagordet «ikke la noen ta fra deg troen».

– Om du leser kristenpressens kommentarfelt kan du bare se etter Sodoma og Gomorra, som i veldig mange år har blitt brukt til å undertrykke homofile. Akkurat den samme fortellingen fra Koranen blir muslimer møtt med.

LES OGSÅ: Ønsket å etablere feministmoské, men lyktes ikke: – Folk turte ikke

Dårlige arbeidsforhold

Marit Liarbø skulle ønske LHBTQI+-personer var velkommen i norske menigheter, noe hun mener de stadig ikke er.

– De kan si så mye de vil at alle er velkomne, men vi er ikke velkomne på samme måte, konstaterer Liarbø, og bemerker at LHBTIQ+-personer sjelden får tjenestegjøre.

I februar startet Den norske kirke arbeidet med «å kartlegge arbeidsforholdene blant LHBT-personer som jobber i kirken». Blant begrunnelsene for å sende ut undersøkelsen til tusenvis av kirkeansatte, var at kirkelige ansatte med LHBTIQ+-identitet forteller om utfordringer på arbeidsplassen.

– Det finnes mange i LHBTIQ+-miljøet som tar avstand fra alle som tror fordi de selv har blitt påført så mye vondt gjennom troen, sier Marit Liarbø.

Hun forteller at SKN lenge har hatt et ønske om dialog med menighetene, men at svært få har oppsøkt dem.

Samtalen om hvordan det er å være skeiv og troende finner sted fredag klokken 18, i Storgata 20 i Oslo. Det er en plassbegrensning på 50 personer, og man må melde seg på for å delta.

LES OGSÅ: Kontaktperson i Skeivt Kristent nettverk: «Skeives legning sammenlignes med Sodoma»

---

Pride

  • Årlig markering for alle som opplever at de bryter med normer for kjønn og seksualitet.
  • Eies og arrangeres av FRI Oslo og Akershus.
  • Varer fram til søndag.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion