Ettertanke

Messen er himmelen på jorden

ANDAKT: Du har kanskje sett at mange katolske altere har et himmelsengtak? Det er fordi alteret er en brudeseng.

Hver gang vi går til messe, er vi på pilegrimsvandring mot det himmelske Jerusalem. I Den katolske kirkes katekisme står det: «Den jordiske liturgi gir oss allerede del i den himmelske, som i en forsmak – den himmelske liturgi som feires i den hellige stad Jerusalem, som vi er på vandring mot.» (§ 1090) Dagens bibeltekst gir oss nettopp et glimt av den himmelske liturgien – tilbedelsen som foregår i himmelen akkurat nå.

I boken «The Lamb’s Supper», Lammets måltid, utforsker den kjente katolske teologen Scott Hahn den dype forbindelsen mellom den katolske messen og Johannes’ åpenbaring. Her viser han hvordan messen er en virkelig deltakelse i den himmelske liturgien. Han skriver: «The Mass – and I mean every single Mass – is heaven on earth.» Messen – hver eneste messe – er himmelen på jorden.

Før Hahn konverterte til Den katolske kirke, var han presbyteriansk pastor. I boken tar han oss med på sin reise mot å oppdage den katolske messens dype bibelske røtter, særlig gjennom Åpenbaringsboken. Det gjør han ved å veve sammen personlige erfaringer, teologiske refleksjoner og grundige bibelstudier.

Som protestant syntes Scott Hahn at Johannes’ åpenbaring var gåtefull og fylt med kryptiske bilder. Alt forandret seg da han dumpet inn på en katolsk messe. I ledd etter ledd av liturgien kjente han igjen visjonene fra Åpenbaringen – og plutselig så han sammenhengen. Han så hvordan messen er en reell deltakelse i himmelens tilbedelse.

Når vi deltar i messen, trer vi inn i den himmelske tilbedelsen sammen med hele Guds kirke

Det er direkte fascinerende når Hahn viser hvordan faste elementer fra den katolske liturgien speiler himmelens tilbedelse i Åpenbaringen, slik som de liturgiske leddene «Hellig, hellig, hellig» (Sanctus), Gloria, Halleluja og Guds lam (Agnus Dei).

Når vi deltar i messen, trer vi inn i den himmelske tilbedelsen sammen med hele Guds kirke. Vi synger og tilber «sammen med engler og erkeengler, med troner og herredømmer og med hele den himmelske hærskare» (sitat fra den katolske nattverdsliturgien). I sentrum for det hele står det slaktede Lammet, Jesus.

Hahn understreker at Åpenbaringens fortelling om Jesus som det slaktede Lammet er avgjørende for å forstå messens offerkarakter. Han argumenterer for at messen er en forsmak på det himmelske gjestebudet som blir beskrevet i Åpenbaringen. Lammets bryllupsmåltid er eukaristien, nattverden. Du har kanskje sett at mange katolske altere har et himmelsengtak? Det er fordi alteret er en brudeseng. Der, i nattverden, er vi ett med Kristus i et dypt og intimt fellesskap – her og nå.

Da Jesus innstiftet nattverden, sa han: «Dette er mitt legeme; dette er mitt blod». Derfor tror vi fullt og fast at det er det – fordi han selv har sagt det. Dette sakramentet som jeg mottar, det er Jesus som kommer til oss. Han kommer til meg. På ekte.

Hver messe er et møte med det guddommelige – et øyeblikk hvor himmelen berører jorden. Her deltar vi i den evige tilbedelsen av Gud, slik Åpenbaringen beskriver. Her tar vi imot Jesus. Som sokneprest dom Alois Brodersen sier det: «Jesu legeme og blod i eukaristiens sakrament, det er vårt daglige brød; det er det som holder liv i oss, både i dette jordiske liv – og i det evige. Fordi det er Han Selv som gir seg til oss som næring, som daglig brød. Uten Jesus er der ikke liv i oss.»

---

Johannes’ åpenbaring 5,7-9

Lammet kom og tok imot bokrullen fra den høyre hånden til ham som satt på tronen. Da det tok boken, falt de fire skapningene og de tjuefire eldste ned for Lammet. Hver av dem hadde en harpe og gullskåler fulle av røkelse, det er de helliges bønner. De sang en ny sang: Verdig er du til å ta imot boken og bryte seglene på den. For du ble slaktet, og med ditt blod har du frikjøpt for Gud mennesker av alle stammer og tungemål, av alle folk og nasjoner.

---

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Mer fra: Ettertanke