«Misjonæren som endevendte norsk misjonstenkning»
Karl Ludvig Reichelt ble fordømt og forkjetret av konservative kretser da han begynte sitt dialogiske arbeid i møte med Kinas religioner. Hundre år senere har hans holdninger og dialogiske praksis slått gjennom i norsk kirkeliv og er mer aktuelle enn noen gang. Men skepsisen lever videre i deler av misjons-Norge.
Han dro til Østen for å omvende Østen, men vendte hjem som en omvendt mann. Han forkynte kristendommen for buddhister i Kina, men oppdaget at de hadde et budskap til ham. Som misjonær ville han forandre det samfunnet han var kommet for å tjene, men ble selv forandret i prosessen og ble en sentral formidler mellom østlig og vestlig religion og kultur.
Omtrent slik beskrev en amerikansk observatør den dramatiske forandringsprosessen som skjedde med noen av misjonærene som kom til Kina omkring år 1900. Han kalte det «misjonærenes omvendelse». Den norske misjonæren Karl Ludvig Reichelt (1877–1952) var en av dem som ble «omvendt».
Han kom til Kina som en pietistisk misjonær fra Arendal med de tradisjonelle forestillingene om hedenskapets mørke, men ble en pioner for et dialogisk misjonsarbeid i møte med kinesisk buddhisme.
Bestill abonnement her
KJØP