Lager etiske klær fra Uganda: – Handel er mer langsiktig enn bistand
ETISK MOTE: Anne Stine Kaaen (25) og Margrete Seiersnes (24) savnet etisk produserte klær i Norge. Nå driver de klesbedriften Sela the brand, og har fem lokalt ansatte i Uganda.
BUSINESS: Jentene i Sela the brand savnet etisk produserte klær i Norge. Da fikk de idéen om å starte sin egen klesbedrift. Fredag arrangerte de en pop-up i Oslo, der de solgte mange av produktene i nettbutikken sin.
Erlend Berge
– Handel, under riktige forutsetninger, er en verdig måte å skape utvikling på. Istedenfor at en blir avhengig av en annen, blir man gjensidig avhengig av hverandre, sier Anne Stine Kaaen.
I 2019 startet Kaaen opp bedriften «Sela the brand», ofte referert til som «Sela», sammen med venninnen Margrete Seiersnes og deres to ugandiske venninner Areto Caroline og Tapemu Dorothy.
Navnet «Sela» er hentet fra Salmenes bok og betyr å «stoppe opp, ta en pause, reflektere over de viktige tingene i livet, og gi æren til Gud», forklarer jentene.