Kirke

Kritikere av evolusjon avviser forslag til forsonende løsning på konflikt

Evolusjonskritikere er skeptisk til nytt forsøk på å kombinere ­evolusjonslære med en bokstavelig Adam og Eva-tolkning. ­Forfatter Bjørn Are Davidsen har sans for ­ideen.

– Jeg synes Swamidass sin teori er veldig spennende. Han leker med de vitenskapelige mulig­hetene og viser at det ikke er noen nødvendig motsetning mellom evolusjon og at Adam og Eva ble skapt i Edens hage, sier forfatter Bjørn Are Davidsen.

Boken The Genealogical Adam and Eve av forskeren S. Joshua Swamidass har fått mye oppmerksomhet internasjonalt og ble omtalt i Vårt Land tirsdag. Swamidass mener en bokstavelig tolkning av Bibelens skapelsesfortelling kan kombineres med evolusjonslæren, så lenge man går med på følgende­ premiss: At det fantes andre mennesker utenfor Edens hage.

– Jeg synes Swamidass sin teori er veldig spennende, sier forfatter Bjørn Are Davidsen.

Forfatter Bjørn Are Davidsen

Da kan evolusjonsprosessen ha pågått på utsiden, samtidig som Adam og Eva ble skapt upåvirket av dette inne i hagen. Hele menneskeheten kan dermed stamme både fra Adam og Eva og fra en lang evolusjonsprosess, mener Swamidass.

Har liknende tanker

I boken Evolusjon eller kristen tro? er Bjørn Are Davidsen inne på liknende tanker. Mens Swamidass sin teori er at Adam og Eva ble skapt i Edens hage, for deretter å bli del av den øvrige befolkning­en på utsiden av hagen, mener Davidsen at alle mennesker er et resultat av evolusjonsprosessen.

– Men Adam og Eva kan ha blitt kalt ut av gruppen til en ­spesiell oppgave på vegne av menneskeheten. Sånn sett har de blitt våre «stamfedre», men ikke biologisk, sier Davidsen.

Davidsen mener det er problematisk å skille mellom Adam og Eva og menneskene utenfor ­hagen.

– Betyr det da at menneskene utenfor hagen ikke var skapt i Guds bilde? For meg er det viktig at alle mennesker er skapt i Guds bilde og har fått i oppdrag å forvalte skaperverket og ­
vise Guds kjærlighet, sier Davidsen.

Avviser evolusjon

Styre­leder Jogeir Lianes i foreningen ­Skaper blir ikke overbevist av Swamidass sitt forsøk på å koble en bokstavelig bibeltolking med evolusjonslære.

– Swamidass prøver å gjøre et kompromiss for å komme alle i møte. Men han får de samme teologiske problemene som andre med liknende tolkning, sier Lianes.

Styre­leder Jogeir Lianes i foreningen ­Skaper blir ikke overbevist av Swamidass sitt forsøk på å koble en bokstavelig bibeltolking med evolusjonslære. –  Swamidass prøver å gjøre et kompromiss for å komme alle i møte, sier Lianes.

Styreleder i foreningen Skaper Jogeir Lianes

Skaper identifiserer seg med såkalt ung jord-kreasjonisme, som avviser evolusjonslære og holder fast ved troen på at Gud skapte verden på seks dager for om lag 6.000 år siden.

At Gud har skapt verden gjennom evolusjon gir et problematisk gudsbilde, mener han.

– Mange nyateister har lange tirader om hvor grusom Bibelens Gud er, som har skapt en verden med så mye lidelse. Dersom Gud har brukt lidelse og død for å skape gjennom evolusjon, da har de helt rett. Det rokker ved troen på at Gud er god. Det svekker også Bibelens troverdighet, sier Lianes.

Han setter pris på det vitenskapelige belegget Swamidass gir for at alle nålevende mennesker kan stamme fra ett menneskepar som levde i nær fortid.

– Det støtter et bibelsk verdensbilde der jorden er ung. Men dette kan være sant selv om det ikke fantes mennesker utenfor hagen, mener Lianes.

«Darwinistisk frieri»

Steinar­ Thorvarldsen er professor i ­informasjonsvitenskap ved Universitetet i Trømsø og styreleder i organisasjonen BioCosmos, som vil fremme såkalt Intelligent ­Design (ID). Heller ikke han lar seg overbevise av Swamidass.

– Det hele minner om et darwinistisk frieri til bibeltroende kristne, sier han.

Selv mener Thorvaldsen at evolusjonsteorien tar feil når den hevder at menneskeheten har utviklet seg som en gruppe og deler opphav med aper. Derfor vil han heller ikke godta at ­mennesker både stammer fra Adam og Eva og en evolusjonsprosess, slik Swamidass foreslår.

– Hvis det går an å kombinere skapelsesfortellingen med evolusjon slik Swamidass gjør, hvorfor avvise evolusjonsteorien?

– Jeg ser på det rent vitenskapelig og mener evolusjons­teorien tar feil på dette punktet. De genetiske forskjellene mellom oss og apene er så store at det er unødvendig å foreslå et slikt kompromiss, hevder Thorvaldsen, som understreker at BioCosmos ­mener at mikroevolusjon er mulig (altså endringer innen arts- og slektsnivå) – men ikke makroevolusjon (utvikling mellom­ høyere klasser enn disse).

Thorvaldsen mener det er fullt mulig at menneskeheten stammer fra ett par mennesker. Denne­ tilnærmingen har fått oppblomstring innen forskningen­ de siste tiårene, forteller han.

– Swamidass viser til noe av denne forskningen, og får derfor litt applaus fra meg. Men jeg er sterkt kritisk til å kombinere dette med evolusjonslære, sier Thorvaldsen.

Tror ikke på fred

Selv om han skulle ønske det, tror ikke Bjørn Are Davidsen at Swamidass sin teori vil lykkes med å forene partene i debatten.

– For de som allerede har ­tydelige posisjoner, skal det mye til å endre mening. Men det kan være til hjelp for de som allerede sitter på gjerdet, sier Davidsen.

Jogeir Lianes fra Skaper tror derimot Swamidass kan komme langt med fredsforsøket sitt.

– Ja, dessverre. Mange er ikke klar over konsekvensene av slike kompromisser. Teorien til Swamidass passer ypperlig inn i vår tid hvor man søker løsninger som føles bra fremfor det som er sant, sier han.

LES OGSÅ:

---

Fakta:

  • Normal vitenskap: Evolusjon er en naturlig prosess som endrer arter og grupper.
  • Teistisk evolusjon: Gud har skapt verden gjennom en evolusjonsprosess, med de mekanismene moderne ­vitenskap beskriver.
  • Intelligent design: Den naturlige verden er designet­ med et formål og er ikke et ­resultat av tilfeldig utvikling.
  • Kreasjonisme: Universet og alt liv er skapt ­direkte av Gud, i løpet av kort tid (ung-jord-kreasjonisme) eller lang tid (gammel-jord-kreasjonisme).
  • I boken The genealogical­ Adam and Eve mener Dr. S. Joshua Swamidass at både evolusjonslære og en tradisjonell tolkning av skapelsesfortellingen kan være sant samtidig, så lenge man går med på følgende ­premiss: At det fantes andre mennesker utenfor Edens hage.

---

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke