Kirkeliv

Hillsong-menighet satser på Facebook: – Ikke den beste plattformen, sier Salt-pastor

DIGITAL KIRKE: Facebook knytter tette bånd til flere trossamfunn. Universitetsforeleser er skeptisk til å blande kirke og sosiale medier.

Hillsong Atlanta har inngått et eksklusivt samarbeid med Facebook for å utforske hvordan kirker kan «nå lengre på Facebook». Den nyoppstartede menigheten hadde sine første gudstjenester i juni, men da hadde de allerede vært i samtaler med Facebook i flere måneder.

Det skriver den amerikanske avisen New York Times.

Ifølge pastor i menigheten, Sam Collier, har samarbeidsprosjektet som formål å «utforske hva kirkas framtid på Facebook innebærer».

Ny digital tenkning

– Det som er spennende, er at vi kan se om et digitalt møte kan gå forut for et fysisk fellesskap.

Det sier medpastor i den norske pinsemenigheten Salt, Daniel Matthiesen. Han forteller at det vil være en pastoral drøm som går i oppfyllelse dersom mennesker kommer til tro gjennom en digital plattform på et sted uten menighetsliv, for at det så utvikler seg til å bli et felleskap og en forsamling.

---

Dette er saken:

  • Hillsong Atlanta har inngått et samarbeid som gir Facebook eksklusive rettigheter til å streame menighetens gudstjenester.
  • Facebook har også samarbeid med andre menigheter innenfor flere trossamfunn.
  • Facebook ønsker å tilby en komplett plattform for menigheter med både streaming, pengeinnsamling og spesialfunksjoner for f.eks. bønnegrupper.

---

Han forteller at Salt har benyttet seg av flere digitale plattformer gjennom pandemien. De har streamet gudstjenestene sine på både Facebook, Youtube og Church Online, en plattform utviklet av den amerikanske kirka Life Church.

Matthiesen forteller at de har observert store forskjeller i hvordan kirkegjengerne ser på gudstjenestene.

– De som så på Youtube og Church Online hadde gjerne ti ganger så lang seertid som Facebook, sier pastoren.

Bilde av medpastor i Salt Daniel Matthiesen.

– Framtiden er hybrid

Han tror det handler om at Facebook i større grad er et medium som er lagt opp til swiping og scrolling. Dermed må gudstjenesteinnholdet konkurrere med alt det andre innholdet som også finnes på Facebook.

Matthiesen gir ikke et inntrykk av at Salt kommer til å følge i Hillsong Atlantas fotspor.

– Framtiden er hybrid. Vi kommer til å fortsette å være tilstede på Facebook og andre portaler også etter pandemien, uten at det går på bekostning av menigheten som et fysisk sted med kontakt.

Han mener sosiale medier har vært et mulighetsrom som i for liten grad har vært utnyttet, og i den grad det har vært brukt har det vært mest til markedsføring og lite til annet innhold.

Skeptisk til tett samarbeid

Én av hovedaktørene for trossatsningen til Facebook er Nona Jones, som i tillegg til å være ansatt i Facebook, jobber som forfatter og omreisende forkynner.

Hun har også skrevet bøker om hvordan man som menighet skal drive arbeid på sosiale medier.

Daniel Matthiesen har selv deltatt i et læringsfellesskap i regi av Gateway Church hvor Nona Jones har bidratt. I den forbindelse forteller Matthiesen at han har undret på om det er lurt av kirkene å kytte seg til en aktør som Facebook.

– Jeg har lurt på om det er smart av kirken i en så intens og altoppslukende grad å gå hånd i hånd med en aktør som Facebook. Det er bra med innovasjon, men vi får håpe at de som utforsker det også kan å trekke grenser, sier Matthiesen.

Salt-pastoren mener også Facebook må jobbe hardt dersom de ønsker å overgå Church Online når det gjelder å være plattform for streaming av gudstjenester, giverarbeid og forbønn.

Moralske problemer

Skepsisen til Daniel Mathiesen deles av Sarah Lane Ritchie ved University of Edinburgh, som underviser i teologi og vitenskap.

Til New York Times uttaler hun at det er «enorme» grunner til bekymring dersom Facebook tar over en større del av kirkelig virksomhet. Hun trekker fram at mange eldre medlemmer i menigheter, kan ha vanskelig for å forstå hvordan de kan bli ofre for målrettet markedsføring eller annen informasjon basert på sine religiøse engasjement.

– Selskaper er ikke bekymret for moralske problemer, sier hun til New York Times.

– Jeg tror ikke vi kjenner til alle mulige utfall for dette «ekteskapet» mellom Big Tech og kirka.

Facebooks svar på påstandene er at dataen som samles inn fra religiøse grupper behandles på samme måte som data fra andre brukere.

Liv Mari Lia

Liv Mari Lia

Liv Mari Lia er journalist i Vårt Land og tilknyttet både religions-, debatt-, kultur- og publiseringsavdelingen

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Kirkeliv