Kirke

Har endret syn på sex før ekteskapet

Flere i Den norske kirke deler sokneprest Gisle Sørhus sitt syn på sex før ekteskapet, mener ungdomsarbeider Christine Josephine Andreassen. – Forventningen om at kristne skulle vente med sex var sterkere før, sier studentprest.

– Jeg tror det er viktig å ikke betegne sex før ekteskapet som synd. Det kan resultere i mye skam, og kan føre til at ungdommer avviser kristen tro, og tenker det ikke er noe for dem, sier Christine Josephine Andreassen, ungdomsarbeider i Røa kirke.

Å oppfordre folk til å vente med sex til ekteskapet, har vært vanlig i kristne miljøer. Tidligere denne uken intervjuet Vårt Land sokneprest Gisle Sørhus, som har tatt til orde for at dette synet på seksuelt samliv både er urimelig og unødvendig.

Andreassen har et år igjen av presteutdannelsen på Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo, og deler Sørhus sin oppfatning av seksuelt samliv ikke bør forbeholdes ekteskapet alene. Hennes inntrykk er at det er et vanlig syn i Den norske kirke og blant medstudentene hennes, men hun har sjelden hørt en prest uttale dette så tydelig offentlighet.

– Jeg tror mange blir overrasket over å høre det, siden man er vant til å høre at sex hører ekteskapet til. Sakte, men sikkert har vi gått inn i en ny tid. Gisle tør å være den stemmen som sier åpent og rett ut at det er greit med sex utenfor ekteskapet, sier Andreassen.

LES OGSÅ: Skeivt Kristent Nettverk innfører retningslinjer for «trygge kirker»-liste

Mangfold

– Det har skjedd en bevegelse i Den norske kirke, som i samfunnet forøvrig. For en del år siden, var det en større moralsk forventning om at kristne skulle vente til ekteskapet med å ha samleie, sier Elise Ottesen Søvik.

Hun er studentprest ved VID vitenskapelige høgskole, og var del av Bispemøtets samlivsutvalg, som skrev en utredning om samliv og samlivsordninger i et kirkelig perspektiv i 2013. Den gang hadde utvalget ulike oppfatninger om hvorvidt seksuelt samliv bare har sin plass i ekteskapet eller ikke. Mens noen i utvalget argumenterte for at det «fulle seksuelle samliv bør begrenses til ekteskapet», var det andre som ville knytte seksuelt samliv til verdier som kjærlighet, ansvar, respekt, forpliktelse og langsiktighet.

– Jeg tror man finner hele skalaen blant ledere i kirken. Noen vil mene at man skrur på en «godkjent-bryter» i det man har giftet seg, der man går fra at ingenting er lov til at alt er lov som gift. I den andre enden finner man de som sier «har du lyst har du lov». Jeg tror mange befinner seg et sted midt imellom, sier Ottesen Søvik.

– For en del år siden, var det en større moralsk forventning i Den norske kirke om at kristne skulle vente til ekteskapet med å ha samleie, sier Elise Ottesen Søvik, studentprest ved VID vitenskapelige høgskole.
– For en del år siden, var det en større moralsk forventning i Den norske kirke om at kristne skulle vente til ekteskapet med å ha samleie, sier Elise Ottesen Søvik, studentprest ved VID vitenskapelige høgskole.

I spørsmål om seksualetikk, har tyngdepunktet flyttet seg, mener hun.

– For ikke lenge siden hadde man et konservativt tyngdepunkt i kirken. Konservative prester er ikke lenger i takt med trendene i samfunnet, og ståstedene deres er derfor under sterkere press enn tidligere, sier Ottesen Søvik.

Hun tror mange prester vil møte mennesker med en erkjennelse av at livet er sammensatt, og at det er vanskelig å gi enkle svar på hva som er den beste rammen for seksuelt samliv.

– Rammer for samlivet er kjempeviktig, og man er absolutt opptatt av dette, selv om man kan tenke bredere om hvordan rammene kan se ut. Selv tror jeg ekteskapet gir den beste rammen for samlivet, men jeg tror andre rammer også kan være gode.

Endret syn

Christine Josephine Andreassen har selv endret syn på sex før ekteskapet. Hun vokste opp i et pinsekarismatisk menighetsmiljø, som mente ekteskapet var den eneste riktige rammen for seksuelt samliv.

– Jeg var innstilt på ikke å ha noen intim relasjon med andre enn min kommende mann. Det gjorde at jeg ble redd for å gå for langt, og for å gjøre noe som kunne være syndig. For meg ble sex skambelagt, sier Andreassen.

Da hun var 15-16 år gammel, ble hun del av en ungdomsgruppe i Den norske kirke. Her karakteriserte man ikke sex utenfor ekteskapet som synd, men man snakket om viktigheten av å føle seg trygg med partneren sin og sette grenser, forteller hun.

– Man var mer opptatt av gjensidig samtykke enn hva som var synd og ikke. Da jeg hørte dette, ble jeg først sjokkert. Kan man være kristen når man tenker sånn? Etter hvert ble jeg mer trygg på presten og de voksne i kirka. Hvis de kunne stå for dette og være kristne, kunne det være noe riktig i dette også.

Snakker om grenser

Selv om hun i dag har endret syn på sex utenfor ekteskapet, er hun ingen tilhenger av grenseløshet. I konfirmasjonsundervisning snakker hun om viktigheten av å sette egne grenser, å respektere hverandre og å gi gjensidig samtykke.

– Hva håper du dine egne ungdommer sitter igjen med?

– Først og fremst at de ikke skammer seg over kroppen og lystene sine. At de klarer å sette grenser for seg selv og respektere sin egen mentale helse og kropp.

Fra et konservativt ståsted vil man gjerne si at ekteskapet er rammen seksuelt samliv, men at det finnes nåde og tilgivelse dersom man ikke lever opp til dette idealet. Hvis man snakker tydelig om Guds nåde, går det da an å formidle at ekteskapet er rammen for sex, uten å påføre mennesker skam?

– Det er et godt spørsmål. Jeg fikk selv høre at det fantes nåde og tilgivelse, men skammet meg likevel over at jeg ikke nådde opp til idealet. Med en gang man sier at det beste er å vente til ekteskapet, tror jeg det blir vanskelig å ikke påføre skam. Jeg tror det er idealet selv som er problemet, og ikke måten man formidler det på.

LES OGSÅ:

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke