– Dette er en full home run. Vi har skutt Egil Svartdahl til sosiale medier-himmelen, sier Stian Reinhartsen.
Han er Chief Brand Officer i Reinhartsen Media, som spesialiserer seg på markedsføring på sosiale medier. I snart et år har de arbeidet for å spre daglige videoandakter med pastor Egil Svartdahl på sosiale medier. Med 20.000 visninger i snitt hver eneste dag, kan de slå fast at konseptet Plussord har blitt en braksuksess.
Plussord ble lansert i slutten av oktober i fjor og produseres av TV-Inter. Når året er over, anslår Reinhartsen at videoene vil ha mellom syv og åtte millioner visninger og være delt over 100.00 ganger.
– Så langt vi kan se er dette den største suksessen på sosiale medier i Kristen-Norge noensinne, sier Stian Reinhartsen.
LES OGSÅ: No skal kyrkja bli «digital»: Så mange millionar kan det koste i året
Svarer på kommentarer
På kontoret til Reinhartsen Media arbeides det daglig for å gi Plussord-videoene en innbydende innpakning tilpasset sosiale medier. En viktig del av jobben, er å svare på alle kommentarer og tilbakemeldinger de får på videoene.
– Det har definitivt vært tidkrevende og prosjektet har blitt større enn vi først trodde. Vi får mellom 50 og 100 kommentarer på videoene hver dag, sier Social Media Manager Kristoffer Bø, som svarer på kommentarer til alle døgnets tider – med mindre han sover.
De fleste tilbakemeldingene er fra takknemlige seere. Enkelte forteller at videoene har hjulpet dem med å finne tilbake til troen, mens andre forteller om krevende livssituasjoner og ber om forbønn.
– Til det siste har TV Inter samarbeid med et forbønnssenter i Filadelfiakirken Oslo, forteller Stian Reinhartsen.
En totalpakke
Reinhartsen Media jobber med store kommersielle aktører, blant annet innen reiseliv og merkeklær.
– Disse merkene har enorme ressurser i ryggen. Plussord har nesten like gode tall som dem, noe som er skambra, sier han.
– Hva er grunnen til at Plussord har vært en så stor suksess?
– Det handler om en totalpakke. Videoene publiseres daglig og formatet er godt tilpasset sosiale medier. Det er en takknemlig oppgave å jobbe med Egil Svartdahl, som er et kjent navn både i og utenfor kristen-Norge, sier Reinhartsen.
Det er vanskelig å vite hvilket forhold seerne har til tro, men ut fra tilbakemeldingene gjetter Reinhartsen at 80 prosent av seerne er kristne og resten ikke er det.
– At videoene er attraktive for ikke-kristne, handler om at seerne ikke blir truffet med et bibelvers med en gang, men at budskapet oppleves som relevant for mange. Det er et stort steg å besøke en gudstjeneste, uansett hvor lavt man plasserer dørstokken, men her kan man se uten at noen vet det, sier Reinhartsen.
Ønsker flere
Plussord ble nylig tildelt prisen Medierosen av organisasjonen Tro & Medier. Daglig leder Jarle Haugland er enig i at Plussord er den største suksessen kristen-Norge har sett på sosiale medier
– Jeg kjenner ikke til noen andre som er i nærheten av det Plussord har fått til, sier Haugland, som påpeker at det finnes enkeltpersoner og kristne influensere som også er store.
– Hvor gode har kristne aktører vært på sosiale medier?
– Jeg mener at vi har vært for tilbakeholdne i å være offensive og tenke misjonalt. Jeg opplever at vi i stor grad har brukt sosiale medier til informasjon, til å fortelle om arbeidet vårt, og i mindre grad til inspirasjon og evangelieformidling, sier Haugland.
Stian Reinhartsen har besøkt flere kristne konferanser for å holde foredrag om sosiale medier.
– Mange kristne aktører har tatt til orde for å bli bedre på å bruke sosiale medier. Har man lyktes?
– Absolutt ikke. Og jeg kan si hvorfor. Alt for mange spør seg hvordan de kan filme gudstjenestene sine for å dytte det ut på sosiale medier. Men det er lettere å forlate en digital gudstjeneste enn en som er fysisk. Plussord har derimot blitt tilpasset måten folk konsumerer innhold på sosiale medier, sier Reinhartsen.
Glad for resultatene
Egil Svartdahl gleder seg over samarbeidet med Reinhartsen Media, og for resultatene de har fått på sosiale medier. Han er imidlertid usikker på om det å «bli skutt til sosiale medier-himmelen» er så positivt.
– Jeg tenker at de som blir skutt opp på den kan lande hardt og brutalt. Tidligere har jeg holdt meg unna sosiale medier fordi jeg har hatt en følelse av at det å telle likes og visninger trigger oppmerksomhetssyken, noe jeg ikke har behov for å dyrke, sier Svartdahl, som innrømmer at han følger nysgjerrig med på seertallene og leser alle kommentarene Plussord får på nett.
Han opplyser om at Plussord forbereder seg på en sesong 2, selv om det ikke er tatt noen endelig beslutning på om dette blir noe av.
– Vi har et ønske om å få med flere til å holde andakter slik at det blir større bredde i alder, kjønn og kirkelig tilhørighet, sier Svartdahl.
LES OGSÅ:
• Egil Svartdahl vil møte krisens åndelige behov med nytt samtaleprogram
• Kristne ledere ønsker å «snakke sant om livet». Men hvor ærlige kan de egentlig være?
• No skal kyrkja bli «digital»: Så mange millionar kan det koste i året
---
Fakta:
---