Kirke

Advarer mot manglende søkelys på overgrep mot gutter

Vilde Bratland Hansen har skrevet bok om de seksuelle overgrepene faren ble utsatt for da han var ung. Det har vært vanskelig for menn å stå frem som følge av søkelyset på overgrep i kirken, mener ekspert.

– Jeg er bekymret over at stadig flere rapporter viser hvor lite kunnskap lærere og barnehagelærerne har om seksuelle overgrep, spesielt mot gutter og menn, sier Vilde Bratland Hansen, forfatter av den ferske boken Pappas hemmelighet.

I boken forteller Hansen om faren som står frem med de seksuelle overgrepene han ble utsatt for som barn – 40 år etter at han ble misbrukt.

En av årsakene til at det ikke tidligere har vært satt søkelys på overgrep mot menn skyldes en «eksotifisering» av overgrepene i Den katolske kirke, mener Torbjørn Herlof Andersen, professor ved NTNU og ekspert på overgrep mot menn.

– Det store fokuset på overgrep i Den katolske kirke har bidratt til å fremmedgjøre fenomenet overgrep, og at samfunnet kan si at det ikke gjelder oss, sier han, som også er en av Hansens kilder i boken.

Tabu

Da Hansens far fortalte familien om de seksuelle overgrepene han ble utsatt for som barn, ønsket en del av Hansen å forlate rommet. Hun fikk ikke det ikke til å stemme med sitt eget bilde av faren og det «typiske, ødelagte overgrepsofferet» - slik det ofte blir fremstilt. Faren drev blant annet sitt eget konsulentfirma og var en aktiv idrettmann.

– I etterkant har jeg innsett at det typiske overgrepsofferet ikke eksisterer, sier hun.

Første gang Hansen skrev om overgrepet var i et debattinnlegg i 2015. I kjølvannet av innlegget ble både faren og Hansen kontaktet av menn over hele landet, som stod frem med lignende historier. Mange av dem hadde ikke fortalt om overgrepet til sine egne venner og familie.

– Jeg ble klar over hvor tabu seksuelle overgrep mot menn er, sier hun.

Skammet seg

Ifølge Hansen er det flere årsaker til at det på 1970- og 80-tallet ikke var åpenhet rundt seksuelle overgrep mot menn: Blant annet var det først på 1970-tallet at feministene satte søkelyset på seksuelle overgrep mot jenter.

– Men som med alle positive ting er det som regel en bakside. Man erkjente ikke at dette også skjer mot gutter.

Langt mindre tenkte man på at overgrep skjedde innenfor husets fire vegger. Hansen forteller at overgrepene mot sin egen far startet med at en venn av familien overnattet på farens soverom.

Det var også stigmatiserende å være homofil. Dette gjorde at Hansens far var livredd for å bli stemplet som homofil, men også å få skylden for selve overgrepet.

– Overgrepshistoriene som kom frem på denne tiden endte ofte med at guttene fikk skylden. De fikk gjerne høre at de hadde innledet til og invitert til overgrep, sier hun.

Ikke språk

Hansen tror fremdeles det er store mørketall knyttet til seksuelle overgrep mot menn. Hun er særlig bekymret for seksuelle overgrep som skjer via internett. Om lag én av 14 gutter har opplevd seksuelle overgrep før fylte 18 år, ifølge tall fra Folkehelseinstituttet.

Av de 2000 voldtektssakene som ble anmeldt i 2018, ble 151 av de fornærmede utsatt for voldtekt over internett, hvorav 84 prosent var gutter, viser tall fra politiet.

– Vi må få alderstilpasset informasjon i både grunnskolen og barnehagene om seksuelle overgrep, sier Hansen.

Hun tror at det manglende fokuset gjør at mange menn ikke har fått et språk til å forstå hva de har vært utsatt for. Dette gjaldt også hennes egen far.

– Pappa fortalte at han våknet den første natten overgriperen lå bak ham og ikke skjønte hva som skjedde. Det er illustrerende da pappa som 16 år gammel gutt gjorde slutt på overgrepene med ordene: «I am not a homo». Begrepet seksuelle overgrep var ikke i hans vokabular.

«Eksotifisering»

I 2001 avslørte den amerikanske avisen Boston Globe at fem katolske prester hadde utsatt hundrevis av barn for overgrep. Men søkelyset på overgrep i kirken kan ha overskygget overgrep ellers i samfunnet, ifølge NTNU-forsker Torbjørn Herlof Andersen.

– Det handler om hvor man setter lyskasteren. Det vil alltid være noe som faller utenfor, sier Andersen.

Han trekker særlig frem overgrepene i Den katolske kirke som noe som fanget offentlighetens interesse, delvis på bekostning av overgrep mot menn ellers i samfunnet.

– Det blir en slags «eksotifisering» av overgrep mot menn som noe fremmedartet som bare skjer i kirken – ikke ellers i samfunnet.

Denne dynamikken så Andersen også spille seg ut under metoo-bevegelsen. Ifølge ham ble menn bare sett på som overgripere, ikke offer for overgrep.

– Det er kanskje først i de senere årene at det har begynt å vokse frem en bevissthet om at overgrep mot gutter skjer over alt der unge ferdes.

Problematisk

Tormod Kleiven, ekspert på overgrep og professor ved VID vitenskapelig høyskole, mener det er vanskelig å argumentere for at overgrepene i kirken har bidratt til å skygge over overgrep i ellers samfunnet, spesielt i Norge. Han utelukker likevel ikke at personer har brukt overgrep i kirkelige sammenhenger som en begrunnelse for ikke å fortelle om overgrepene.

– Men det er vanskelig å generalisere at det har vært aktive hindre. Jeg tror at kirkens innsats har gitt mot til å dele overgrep som også har skjedd i nabolaget og idretten.

Han tror at terskelen for å fortelle om overgrep som menn har vært utsatt for er større – også i kirkelige sammenhenger.

– Det er fortsatt motstand i kirken mot å avdekke overgrep mot både menn og kvinner. Men jeg tør påstå at i denne sammenhengen har kirkene og de kristne organisasjonene vært i front for å håndtere slike saker.

LES MER: 800 menn anklager speiderledere for overgrep

LES MER: Mange menn seksuelt misbrukt i krig

LES MER: Etterlyser debatt om trakassering av menn

---

Vilde Bratland Hansen

  • Vilde Bratland Hansen (f. 1994) er utdannet statsviter og yogalærer.
  • Hun er journalist i Aftenposten, forfatter og foredragsholder.
  • Tidligere har hun utgitt romanen 13-21.

---

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke