Kirke

Kritiserer Bibelselskapets bruk av Aune Sand: - En nedvurderende «hyllest» av kvinnen

Teologiprofessor Jone Salomonsen mener Bibelselskapet fremmer en «nedvurderende hyllest av kvinnen» i en video der kunstneren Aune Sand leser fra Salomos Høysang.

– Videoen er en god idé, men det er veldig synd at Aune Sand med Bibelselskapets tillatelse får blande inn sin egen nedvurderende «hyllest av kvinnen», sier Jone Salomonsen, professor i teologi ved Universitetet i Oslo.

Bibelselskapet publiserte nylig en video der kunstneren Aune Sand leser høyt fra Salomos Høysang i Det gamle testamentet.

Salomonsen synes det bra at Bibelen profileres ved at ulike mennesker leser fra den, men hun reagerer på at Sand får legge­ til sine egne ord før og etter­ tekstlesingen.

– Jeg mener det er ganske ­alvorlig. Folk som ikke kjenner teksten kan tro at Aune Sands klisjeer står i Salomos Høysang, sier hun.

Kunstneren Aune Sand leser fra Salomos Høysang i en video fra Bibelselskapet. Teologiprofessor Jone Salomonsen reagerer­ på at Sand får legge til sine egne ord før og etter tekst-­lesingen.
Kunstneren Aune Sand leser fra Salomos Høysang i en video fra Bibelselskapet. Teologiprofessor Jone Salomonsen reagerer­ på at Sand får legge til sine egne ord før og etter tekst-­lesingen. Foto: Skjermdump/Youtube

«Hyller kvinnen»

På begynnelsen av filmen, før tekstlesingen, snakker Sand om «å hylle kvinnen».

«Det å kunne elske og ære henne. Og gi henne alle dine krefter. Og løfte henne opp så godt vi kan. Og vise henne solen. Og vise henne markene. Og blomstene. Og havet. Og himmelen. Og evigheten», sier Sand i filmen.

– Det er et stort ansvar å la Aune Sand snakke fritt i en film som dette, fordi han objektiverer kvinner. Han er subjektet, hun er objektet. Han taler, hun er taus. Han «dyrker kvinnen» som et passivt vesen som ikke vandrer i verden selv, men må bli vist rundt av ham. Denne kjønnsteorien har ingenting med Høysangen å ­gjøre, sier Salomonsen.

Det særegne i Salomos Høysang er nettopp at to personer, hun og han, veksler om å uttrykke sin lengsel og kjærlighet gjennom sterkt sanselige bilder og metaforer, forklarer Salomonsen.

– Er det mer likestilling i S­alomos Høysang enn hos Aune Sand?

– Man kan ikke bruke ordet likestilling om relasjoner fra den tiden. Men i Høysangen uttrykkes gjensidig kjærlighet og erotisk begjær der både «han» og «hun» får sagt hva de føler for hverandre. I Aune Sands tekster er kvinnen alltid et objekt for hans begjær, sier Salomonsen.

Bruker ulike stemmer

Generalsekretær Paul Erik Wirgenes i Bibelselskapet sier det er viktig for Bibelselskapet å løfte frem ulike stemmer som både leser og tolker Bibelen. Aune Sands replikker i filmen er ikke et uttrykk for Bibelselskapets ståsted i kjønnsdebatten, understreker han.

– Vi har stor respekt for de som vil vurdere videoen kritisk, sier Wirgenes.

– Er skillet mellom Aune Sands refleksjoner og bibelteksten fra Høysangen tydelig nok i videoen?

– Det har jeg ikke reflektert over ennå. Det er ikke uvanlig i formidling at refleksjoner og bibeltekst glir over i hverandre, noe som alltid er verdt å se kritisk på, sier Wirgenes, som påpeker at teksten står i kursiv når Aune Sand leser fra Bibelen i videoen.

Han er glad for at Jone Salomonsen inviterer til diskusjon omkring tolkning av Salomos Høysang i et kjønnsperspektiv.

– Dersom videoen bidrar til en debatt om forståelsen av bibelteksten, er det helt i tråd med hva Bibelselskapet ønsker, sier Wirgenes.

‘Selvsentrert og vulgært’

I filmens avslutning leser Sand fra kapittel 7 hvor mannen i teksten sier til kvinnen:

«Du er høy som palmen, og brystene dine er som drue­klaser. Jeg sier: Jeg skal opp i den ­palmen, gripe tak i greinene.»

Deretter slår Aune Sand ­armene rundt en høy trestamme og legger til sine egne ord: «Og symbolet på mannen som skyter opp av bakken. Fruktbarhet. Elskov. I en trekrone.»

– Salomo beskriver sin elskede­ som et høyreist tre og sitt begjær etter å holde rundt treet, altså henne, og dets saftige grener. Aune Sand gjør i stedet treet om til et symbol på «mannen», ­eller på sitt eget erigerte lem. Det er både selvsentrert og vulgært. Aune Sands forestilte erigerte penis har ingenting i dette ­verset fra Høysangen å gjøre, sier teologiprofessoren.

Aune Sand hadde ikke anledning til å svare Vårt Lands henvendelser før publisering

LES OGSÅ:

• Dansker tok Israel ut av Det nye testamentet

• Oxford-professor arrestert for bibeltyveri

• Vil gjøre det lettere å lese Bibelen

---

Fakta:

  • En samling kjærlighetsdikt i Det gamle testamentet, skrevet av anonyme diktere.
  • Diktene ble til i Jerusalem, der noen av dem levde på folkemunne, og gjennom det første århundret fvt. vokste de sammen til én bok.
  • Består av åtte kapitler med dikt som beskriver lidenskap og kjærlighet mellom mann og kvinne.
  • Tidligere trodde man at kong Salomo var forfatteren, men vi vet nå at diktene ble skrevet lenge etter at han levde. Kilde: snl.no

---

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke