– Jeg hadde ikke så mye tro før, men nå har jeg 100 prosent tro på at dette blir helt genialt, sier skuespiller og komiker Vidar Magnussen om Den norske kirkes tilstedeværelse på det sosiale mediet TikTok.
I fredagens utgave av Nytt på Nytt på NRK ble Den norske kirkes (Dnk) suksess med online gudstjenester diskutert. Videoene Dnk har lagt ut under koronakrisen er sett av 1,5 millioner mennesker. Til dette kommenterte Magnussen at han ikke ville følge Dnk før de kom på TikTok, et sosialt medium der brukerne deler korte videosnutter med humor, miming, dans og sang.
«Jeg har lav konsentrasjonsevne, så jeg trenger at de sier 'Fader vår', danser litt, 'hurra for Jesus' og 'ha det godt'», sa Magnussen i programmet.
@dennorskekirke Når Vidar Magnussen bare, og vi bare ➡️ (se neste video) 🤩 ##følgossvidarmagnussen ##nyttpånytt ##hurraforjesus ##foryou Skjermklipp: NRK Nytt på nytt
♬ original sound - dennorskekirke
Inviterte til å følge kirken
I respons til Vidar Magnussen, la Den norske kirke ut en video på TikTok der kateket Tor Olav Gauksås sa «Fader vår», danset litt, sa «hurra for Jesus» og «ha det godt». På slutten av videoen ble Magnussen oppfordret til å følge kirken.
– Vi så videoen i går og lo godt av at de gjorde akkurat som jeg sa. Det viser at de er noen lystige folk, sier Magnussen.
Her kan du se videosvaret fra kirken
@dennorskekirke Når Vidar Magnussen bare, og kateket Tor Olav bare :arrow_right: :star-struck: ##følgmeg ##følgoss ##følgossvidarmagnussen ##nyttpånytt
♬ Navnet Jesus - Grønlund , Heder, Jahr
Den norske kirke nasjonalt har vært aktiv på TikTok omtrent et år. At Magnussen selv bruker plattformen, var imidlertid en «semi-løgn», forklarer han.
– Jeg har en konto, men det er sønnen min som bruker den. Nå vil jeg be han følge kirken, sier Magnussen.
– Så nå er det din sønn som får følge Dnk på Tiktok! Tror du han får glede av kontoen?
– Ja, det virker som en fin kanal. Den videoen de la ut var veldig gøy og jeg ble positivt overrasket av den, sier Magnussen, som har stor tro på at Dnk blir en suksess på TikTok.
– Hvorfor antok du at Dnk ikke var på TikTok fra før?
– Jeg tenkte kanskje det var litt for moderne. Selv er jeg veldig treig med sosiale medier og gikk ut fra at andre deler mine nedstøvede holdninger. Så det er kun mine egne svakheter jeg vurderer ut fra.
Glad for profileringen
Kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig forteller at Dnk er på TikTok for å nå ut til unge mellom 13 og 18 på nett. En undersøkelse av Medietilsynet viser at 65 prosent av unge mellom 9 og 18 år bruker denne plattformen.
– Vi valgte å prøve oss frem i dette mediet fordi det er lett for ulike personer og deler av kirken å bidra med innhold. Vi har lyst til å vise at kirken har rom for alle og at unge folks liv kan være en del av kirken, også på nett, sier Dybvig.
Hun setter pris på den humoristiske oppmerksomheten rundt Dnk og TikTok fra helgens Nytt på Nytt.
– Det er en supermorsom profilering av arbeidet vårt, sier hun.
Forventer mer underholdning
Vidar Magnussen er godt fornøyd med at Dnk lagde en video etter hans beskrivelse.
– Dette viser jo at de tar deg på alvor. Hva vil du se mer av fra Dnk på TikTok i fremtiden?
– På TikTok forventes det generelt at man underholder, så de må følge denne utviklingen. Selv vil jeg gjerne se flere sketsjer med prester, sier han.
– Blir det flere sketsjer med prester på TikTok, slik Magnussen nå etterlyser, Ingeborg Dybvig?
– Vi kan ikke love det, og målgruppen vi sikter oss mot er kanskje ikke så opptatt av det, men han får følge med, sier hun.
LES OGSÅ:
[ Bryter ut av Åpen Kirkegruppe og starter ny organisasjon ]
[ Den norske kirke samler folk på nettet - strømmer andakter direkte på Facebook ]
---
TikTok
- En sosial medieplattform der brukerne kan dele korte videoer. Innholdet er gjerne sang, miming, humor, dans eller andre talenter.
- En undersøkelse av Medietilsynet viser at 65 prosent av unge mellom 9 og 18 år bruker TikTok.
- Kilde: Medietilsynet
---