Kirke

Håp mot alt håp

Werner Jeanrond synes det vakreste øyeblikket i påskefortellingen er når Emmaus-vandrerne kjenner igjen Jesus.

– For meg handler påsken om at det konkrete mennesket Jesus Kristus ga sitt liv for sitt prosjekt, å forkynne Guds rike. Hans oppstandelse kaller oss til etterfølgelse, sier Werner Jeanrond, professor i systematisk teologi ved Det teologiske fakultet.

Jeanrond sier noe av det som berører spesielt ved påskefortellingen er at det er kvinner, ikke menn, som først kjenner igjen Jesus.

– Det er noe med patriarkatet, det er som om menn er mer blinde enn kvinner, også i dag. Jeg lurer på hvorfor det er sånn.

Emmaus-vandrerne

Det vakreste øyeblikket i påskefortellingen er for Jeanrond øyeblikket der Emmaus-vandrerne kjenner igjen Jesus da han bryter brødet.

– De trengte lang tid, de forsto først hvem han var da nattverden åpnet øynene deres. Da finnes det også en sjanse for meg, tenker jeg, sier Jeanrond.

For Jeanrond er Jesu ord på korset – «Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?» den største utfordringen til radikalt håp i evangeliene.

– Johannes av Korset kaller det «håp mot håpet», det punktet der man ikke har noe annet å stole på enn Guds løfte om ikke å forlate oss. Det er en del av erfaringen også i disse koronatider. Vi har ingen garantier for at vi lever i kveld, men Jesu ord er en innbydelse til oss om å sette vår lit til Gud. Til syvende og sist er det dét som gjelder.

Guds rikes ankomst

– Paulus sier at Kristus døde for våre synder. Hvordan tolker du det?

– Det er en måte å forstå Jesu meningsløse død på. Men det er ikke den eneste måten å forstå den på. Noe av det farligste som har hendt teologien er at vi har tatt Jesu død ut av sammenhengen med Guds rike. Vi kan ikke skille Jesu død fra Guds rikes ankomst. Og vi kan ikke vær en del av oppstandelsen hvis ikke lar ham forandre oss radikalt.

– Hvordan skal du feire oppstandelsen?

– Påskenattsmessen betyr mye for meg. Da jeg bodde i Chicago feiret jeg den ved Lake Michigan, og så solen gå opp over vannet. Det er en fin metafor. I år blir det mer eksperimentelt. Vi tror vi skal spise frokost via Zoom med barna våre i Sverige på påskemorgen, for å feire oppstandelsen sammen.

Denne artikkelen ble først publisert påsken 2020.


Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke