Kirke

Menigheter og organisasjoner ruster opp for digital innsamling

I fjor ga kirkeofring totalt 141 millioner kroner. Nå forbereder menigheter og organisasjoner seg på å samle inn gjennom andre plattformer.

Ferske tall fra SSB viser at kirkene totalt forvaltet 304 millioner kroner i gaver i 2019. Den klassiske kollekten, inkludert vippsing, utgjorde 141 millioner kroner totalt i norske kirker. Dette er en økning på 6 millioner fra 2018.

Ofringen til Kirkens Nødhjelps fasteaksjon innbringer vanligvis 3 millioner på aksjonssøndagen. Nå bortfaller den tradisjonelle kollektinnsamlingen neste søndag. Både menighetene, organisasjonen Samarbeid menighet og misjon og organisasjoner som Kirkens Nødhjelp ruster nå for å opprettholde, og helst øke, antall innsamlede kroner gjennom digitale kanaler.

Bøssene er borte

Generalsekretær Dagfinn Høybråten i Kirkens Nødhjelp (KN) tror det er risiko for bortfall av inntekter i den tradisjonsrike fasteaksjonen når det ikke samles inn via bøsser.

– To tredjedeler av de 32 millioner kronene som ble samlet inn i fjor, kom gjennom bøssebærere. Men nå er kreativiteten stor for å finne andre løsninger – og håpet er å øke innsamlingsresultatet, sier Høybråten.

Han merker stor vilje til å løfte blikket.

– Koronakrisen tydeliggjør at vi lever i én verden. Vi har ennå ikke sett hva som skjer når smitten slår til for fullt i land som er langt unna et helsevesen på linje med vårt. Det vi gjør her hjemme, kan faktisk være med på å begrense lidelse og død et sted langt der ute, sier Høybråten.

Gjennombrudd

Markedssjef i KN, Ragnhild Øien Toyomasu, tror det vi står overfor nå kan bli et gjennombrudd for digital innsamling.

– Akkurat nå er 174 nyorganiserte innsamlingsaksjoner i norske menigheter i gang på Facebook. Jeg håper at alle de 1200 menighetene nå hiver seg på den nasjonale dugnaden, sier Toyomasu.

Kirkerådsdirektør Ingrid Vad Nilsen påpeker at mange menigheter allerede har de digitale løsningene på plass.

– Jeg tror utviklingen og nyskaping av alternative betalingsløsninger vil vokse med den vanskelige situasjonen, sier 
hun.

Håper på økning

Knut ­Hallen, daglig leder i Samarbeid menighet og misjon (SMM), forteller at digital givertjeneste utgjør en økende andel de siste årene, men at de ikke har konkrete tall.

Det Norske Misjonsselskap, Misjonsalliansen, Normisjon, Areopagos, Himalpartner, Israels­misjonen og Stefanus­alliansen er knyttet til SMM med faste givertjenester. Til sammen bidrar de syv partnerne med 16 – 17 millioner kroner årlig. Knut Hallen håper å se en økning i innsamlede midler.

– Koronakrisen vil minne oss på vårt verdensvide ansvar som kirke. Jeg ser for meg en styrking av samarbeidet rundt kirke og misjon, når akuttfasen er over, vil vi kunne styrke økonomien i misjonsprosjektene våre, sier Hallen.

Styrket solidaritet

Han tror resultatet kan bli et økende ansvar og styrket solidaritet i et globalt perspektiv.

– Vi representerer et konkret arbeid på bakken i 40 land. Vi står for et konkret handlingsalternativ som synliggjør at det nytter, og er en del av kirkens bidrag til en bedre verden.

Han mener samarbeidsprosjektene om misjon tilfører oss viktig kunnskap på mange plan. Informasjon tilbake til menighetene er en innholdsmessig ressurs.

– Samarbeidet tilfører innsikt i global tematikk. Vi får innsikt i kultur, geografi og bærekrafts­tematikk hvor vår livsstil og det globale henger nøye sammen for eksempel i rettferdighets og miljø­spørsmål, sier han.

Hans egen menighet, Bakkehaugen, Majorstuen og ­Vestre Aker i Oslo, støtter både et ­prosjekt gjennom Misjons­alliansen rundt klimatil­passet jordbruk i Mekong-deltaet i ­Vietnam, og et ­kirkebyggende prosjekt gjennom NMS med deres lutherske søsterkirke i ­Estland.

– Det gir et helhetlig fokus både på det diakonale gjennom global bærekraft og det mer spesifikt kirkebyggende. Begge deler kan vi dra stor nytte av i trosopplæring og konfirmantarbeid, sier Hallen.

LES MER:

---

Fakta:

  • Den norske kirkes tradisjonelle kirkekollekt (inkl. Vipps) resulterte i fjor i 141 millioner kroner – en økning fra 135 millioner året før.
  • Pengene går til egen ­menighet, misjonsorganisasjoner og nødhjelp.
  • Kirkens Nødhjelps faste­aksjon står for døren, i fjor ga den et resultat på 32 millioner kroner. 21 millioner ble samlet inn av bøssebærere, 6,9 millioner kom på Vipps og resten på Facebook, sms og kontooverføringer.

---

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke