Kirke

Nattverd når det passer deg

Hva skjer når man tar nattverden ut av gudstjenesten, og plasserer den i en kunstutstilling? – Det handler om å gjøre nattverden tilgjengelig, sier preses i Den norske kirke, Helga Haugland Byfuglien.

Bilde 1 av 5

– Jeg er ikke en del av kunst­verket altså, sier Herborg Finnset, biskop i Nidaros, når noen kommer inn døren.

Vi befinner oss i Erkebiskopens kapell, i de tilstøtende bygning­ene til Nidarosdomen. Under Olavsfestdagene arrangeres det her drop in-nattverd, samtidig som det stilles ut to bilder av ­Håkon Gullvåg, som begge har nattverden som motiv.

– Det at nattverden forrettes her i dette rommet blir et slags svar til kunsten. Vi gjør det som vi ser på bildet, sier biskopen.

Med jevne mellom, ca. hvert kvarter, innstiftes nattverden for de som til enhver tid er her og måtte ønske det.

– I nattverden er Kristus her, og når den er over, så er han ikke her lenger.

Sterkt nærvær

– Nattverd løsrevet fra gudstjenesten. Er det problematisk?

– Nattverden feires jo vanligvis som en del av gudstjenesten. Det er en egen liturgi, og den ­ivaretas også her, sier preses i Den norske kirke, Helga Haugland Byfuglien.

– Det handler om å gjøre nattverden tilgjengelig og det synes jeg er fint.

Da Bymisjonen begynte med gategudstjenester var det noen som satte spørsmålstegn ved om det var feil, og om ikke noe av verdigheten gikk tapt.

Tvert imot, mener Finnset.

– Vi som har holdt på med det har kanskje kjent på det ­motsatte, at hvis det er ett sted vi opplever at Gud er nær, så er det der. Det har vært et sterkt nærvær. Så nå gjør vi et forsøk og ser hvordan dette blir.

– Men de fleste kommer nok for kunsten til Gullvåg, sier ­Finnset.

LES OGSÅ: Rett før Neil Armstrong tok et stort steg for menneskeheten, feira Buzz Aldrin nattverd

Overflod

Under Olavsfestdagene er Trondheim fylt av kunsten til Håkon Gullvåg. Han har hele tolv utstillinger rundt om i byen, og en av dem er altså ­denne, Brød og vin, her i ­kapellet i Erkebispegården.

Gullvågs nattverd minner om Leonardo da Vincis: ­Disiplene er spredt utover med Jesus i midten, og med vinduer som ­lyser opp bakfra. Hos Gullvåg er menneskene derimot mer som ­svevende skygger, og de er blottet for ­ansiktstrekk. Stilen er typisk for Gullvåg, men den får et helt eget uttrykk når den påkaller og går i dialog med Leonardos ­ikoniske veggmaleri.

– Det er noe mystisk og introvert over skikkelsene og bildet, mener Finnset.

Hun framhever også all maten på bordet.

– Det er en overflod av frukt, kanskje det er et frampek mot paradiset?

Underkaster seg korset

– Jeg vil egentlig ikke kalle det en ­utstilling. Det er bilder som ­kommuniserer med kirke­rommet. Jeg vil at de skal ha en tilleggsfunksjon, og fungere som et bakteppe til det som foregår der, sier Håkon Gullvåg selv.

Han har malt mange nattverdsbilder, men det var ­akkurat disse to som passet i dette ­rommet.

De to bildene ruver. Det ene av dem er i tre deler.

– Det var så vidt de fikk den midterste delen inn døren, ­forteller Finnset.

I rommet henger det et ­krusifiks, noe av det eneste som overlevde en brann i Erke­bispegården på 80-tallet. Det ene Gullvåg-bildet er plassert nedenfor korset.

– Jeg ville at bildet skulle ­underkaste seg det korset, sier kunstneren selv.

LES OGSÅ: Prester nekter nattverdsfellesskap

«Ta imot og spis!»

Mens vi oppholder oss i lokalet er det mange som kommer og går. En ung frivillig med Olavsfest-­
T-skjorte kommer inn for å lade telefonen sin i hjørnet.

Når nattverden innstiftes er det en del av de skuelystne ­festivalgjengerne som ­trekker seg litt unna. Noen forlater ­lokalet, andre følger med litt på avstand.

Biskopen leser fra liturgien – «Gjør dette så ofte som dere ­drikker det, til minne om meg» – og så kommer de som vil fram og får elementene. Det er ikke mange. Det hele tar et par minutter.

En av de som får nattverd er Mari Ann Kvalvik Rånes. Hun er usikker på om hun liker idéen om å ta nattverden ut av gudstjenesten.

– Men her synes jeg det ­funket, særlig i dialog med bildene til Gullvåg, sier Rånes.

Kontroversielt

Merete Thomassen er førsteamanuensis i ­liturgikk ved Det teologiske fakultet. Hun mener ­konseptet drop in-nattverd er interessant, men at det også reiser noen p­rinsipielle problemstillinger.

– Nattverden er veldig ­knyttet til høymessen og til orddelen som kommer forut, sier hun.

Hun legger vekt på at man ved en løsrivelse mister gangen i gudstjenesten, der natt­verden kommer som en respons på ­forkynnelsen av oppstandelsen av Kristus.

– Men så ser man jo at vi er i en fase nå hvor kirken famler litt med å nå ut til folk. Vi skulle gjerne ønske at det kom hundrevis av mennesker til hver eneste gudstjeneste, men sånn er det jo ikke. Da må vi tenke nytt, sier Thomassen.

– Denne måten å gjøre det på er ny og spennende, men det er et kontroversielt valg.

Thomassen påpeker også at kirken krever at de som skal motta nattverd, er døpt.

– Nå drives det vel ingen aktiv kontroll av dette i guds­-
tjenestene heller, men det er verdt å nevne.

Drop in-dåp

I tillegg til drop in-nattverd har det under Olavsfestdagene også vært arrangert drop in-dåp, der de som ønsker det under to anledninger har kunnet komme som de er og bli døpt i Kapittelhuset, et påbygg til Nidarosdomen.

– Her har det kommet godt voksne mennesker som har tenkt på dette lenge, sier Byfuglien.

Forskjellige steder i landet har man også tidligere arrangert drop in-vielser, der man kan bli viet av en prest på kort varsel.

Thomassen mener imidlertid at drop in-nattverd er noe helt annet enn drop in-dåp ­eller -bryllup.

– Dåp er ikke knyttet til forløpet i gudstjenesten sånn som nattverden er det, sier hun.

Grasrota

Biskop Finnset har et totimers skift i kapellet. Jobben er som en stafettpinne mellom prester tilknyttet domkirka og andre kirker i byen.

– Som biskop er jeg jo ikke så mye på gressrotnivå lenger. Derfor er det fint å få være med på dette, sier hun.

---

Drop in-nattverd

  • Nattverd feires cirka hvert kvarter i kapellet i Erke­bispegården ved siden av Nidarosdomen
  • Klokken 11–16 fram til ­lørdag 3. august
  • En del av Olavsfestdagene.
  • Utstillingen Brød og vin er en i en serie med tolv Gullvåg-utstillinger ­under ­navnet Metamorfose, som pågår rundt omkring i Trondheim under Olavsfest.

---

Torgeir Holljen Thon

VL anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Kirke