– Vi føler vi mister eierskap til et sted vi har brukt uendelig mye tid og ressurser på, sier Jelte Smit.
Han er daglig leder på Åpta Misjonssenter i Farsund, som eies og drives av Det norske misjonsselskap (NMS). Smit har jobbet i NMS i 10 år.
– Jeg er ikke motivert lenger. Det har vært mange tøffe tak tidligere også, men da har vi hatt gode diskusjoner. Nå opplever vi at mange gode ansatte forsvinner med masse kunnskap, og at kommunikasjonen med ledelsen er dårlig, sier han.
LES MER: Krisestemning i Det norske misjonsselskap.
Kulturkonflikt
Vårt Land har de siste dagene skrevet om konfliktene rundt NMS Eiendommer, som er NMS' eiendomsselskap. Flere NMS-ere reagerer på eiendomsselskapets håndtering av beboerne på Misjonærhjemmet i Oslo.
I Vårt Land mandag fremsatte en rekke sentralt plasserte NMS-ere kritikk av daglig leder i NMS Eiendommers bruk av konsulenter i eiendomsdriften.
Leder i medarbeiderforeningen i NMS, Marta Dale, uttalte at konfliktene er et uttrykk for en kulturkonflikt.
– Det er vanskelig å si at driften i NMS Eiendommer er dårlig. Det jeg kan si er at NMS opplever en veldig utfordring i kulturkrasjet som har oppstått mellom forretningsdrift og vår tradisjonelle organisasjonskultur, sa Dale.
LES MER: Generalsekretær: Ikke lenger behov for Misjonærhjem.
Mistet motet
Vårt Land har snakket med flere aktive i NMS som beskriver konfliktene som oppstår når frivillig dugnadskultur skal møte ledelsens ønske om en mer profesjonalisert organisasjon.
Én av dem er Jelte Smit på Åpta Misjonssenter.
Han forteller at omleggingene i organisasjonen har vært svært vanskelig for de frivillige, som i det siste har vært mindre aktive på Misjonssenteret.
– Først kaster man mange møbler, for så å kjøpe nye. Så leier man inn et firma til å montere møblene i stedet for å bruke frivillige. Det samme skjedde da vi skulle male byggene i fjor sommer. Mange mister motet, og føler at beslutninger tas over hodene på de som bruker stedet, sier Smit.
LES MER: Vil tømme Misjonærhjemmet.
Ingen konflikt
Normisjon er en annen organisasjon som har gjennomgått store omstillingsprosesser og nedskjæringer de siste årene. I 2017 hadde organisasjonen et underskudd på 23 millioner. I 2019 er målet å komme i balanse.
– Vi har foretatt de fleste kuttene allerede, og opplever at vi har hatt god kommunikasjon med de ansatte. Slike prosesser foregår aldri uten friksjon. Men slik friksjon kan ofte føre til noe positivt, sier generalsekretær Anne Birgitta Langmoen Kvelland.
Hun kjenner ikke til at det har vært noen konflikt mellom profesjonell drift og frivillighet på Normisjons leirsteder.
– De siste årene har det blitt stilt mange nye krav til standarden på leirsteder. Så hvis det er frivillige som utfører arbeidet, tenker jeg det er viktig å sørge for at de blir profesjonelt ledet, sier Langmoen Kvelland.
Hun forteller at Normisjon de siste par årene har arbeidet med å hente profesjonelle fagfolk blant de frivillige i organisasjonen.
– Tradisjonelt har vi nok tenkt at frivillighetsarbeid er knyttet opp til forkynnelse eller ledelse av foreninger. Men så er det slik at mange av de som er aktive i Normisjon har bred erfaring fra jobber som er relevante for omorganisering, økonomi, teologi og eiendom. Vi har for eksempel hatt en gruppe frivillige som har arbeidet med Normisjons økonomi, forteller Langmoen Kvelland.
LES MER: Klokken er fem på tolv for Normisjon, mener ledelsesekspert.
Dårlig forvaltning
Per-Steinar Krogstad har i flere år jobbet tett på kristne organisasjoners eiendomsforvaltning i rollen som leder for NM-hotels, en paraplyorganisasjon for 55 kristne hoteller, gjestehus og leirsteder i Norge.
Han er én av dem som ivrer for en profesjonalisering av organisasjonenes eiendomsforvaltning.
– I mangel på en klar strategi har misjonsorganisasjonene solgt unna verdifull eiendom for å dekke løpende utgifter. Etter krigen hadde vi 40 flotte kristne sentrumsnære hoteller eid av norske misjonsorganisasjoner. I dag er disse solgt, sier Krogstad.
Han mener organisasjonene ikke anser eiendomsforvaltning som «deres oppgave».
– De skal forkynne Guds ord, og ikke tjene penger på eiendommer. Men ved å tjene penger på god forvaltning aveiendommene, kan de generere overskudd som kan brukes til å forkynne Guds ord og å lønne medarbeidere, sier Krogstad.
Krogstad er tidligere leder i Christian Hotels International, og viser til at mange kristne hoteller i Europa driver profesjonelt og går med overskudd.
– Det gjør de samtidig som de er tydelige i sin kristne profil. Hermon høyfjellssenter er et eksempel på at det er mulig også i Norge.
---
NMS
- Det Norske Misjonsselskap (NMS) ble stiftet i 1842 i Stavanger, og er Norges eldste misjonsorganisasjon.
- NMS samarbeider med kirker i 16 land, og har omtrent 40 utsendte misjonærer.
- NMS har 1500 misjonsforeninger og grupper for barn, voksne og ungdom.
- Utstrakt samarbeid med Den norske kirke.
- NMS Gjenbruk ble startet opp i 1998. I dag har NMS 50 gjenbruksbutikker i Norge, med en omsetning på 50 millioner kroner i året.
---