– Alle øyne på tavlen!
Med blikket på stilk, følger jentene og guttene melodilinjen på tavlen. «No-no-no-», synger de. Brått stanser korleder Randi C. Aarflot.
– Hvor er vi? spør hun, og en skog av hender skyter i været. Vilde Lindstad (9) løper frem og peker på en av de sorte notene.
Tenker nytt
Fra 1970- 1990-tallet hadde Glemmen kirke i Fredrikstad et enormt korarbeid. De siste årene har man imidlertid sett at det har vært nødvendig å tenke helt nytt om rekrutteringen, forteller organist Trond Gilberg.
– Kirkens plass i samfunnet er nok en helt annen enn hva den var, men vi mener vi har en viktig tradisjon å ivareta, sier han.
I fjor høst oppsto derfor Egil Hovland-akademiet, som er en kirkemusikalsk kulturskole for barn helt ned i femårsalderen.
Dette er et samarbeid med den kommunale kulturskolen, og når Vårt Land er på besøk, er det sommeravslutning her. Matheo Grønli (9) har akkurat fullført en natursti, og forteller at han dessverre må haste videre til en annen avslutning som han skal synge på.
– Skal du bli sanger?
– Ja!
Kveldens repertoar er en operaarie, får vi fortalt. Lascia ch'io pianga.
LES OGSÅ: Sterk nedgang i kirkens korarbeid
– Koselig
Ved akademiet får ungene opplæring i klassisk sang eller orgelspill. Samtidig er det obligatorisk å delta i korarbeidet. Her kurses de i noter, rytme, sangteknikk og direksjon.
– Det er lettere å følge en dirigent hvis man selv vet litt om direksjon, forklarer prosjektleder Randi C. Aarflot, og sier målet med akademiet er å gi barna en helhetlig kirkemusikalsk opplæring.
Barna deltar jevnlig på gudstjenestene i Glemmen kirke.
– Det er gøy å synge, men litt kjedelig med lange prekener, røper Eva Hellingsæther (11), mens Aurora Festø Bilet (11) peker mot skolen, og sier hun her møter barn fra både andre klasser og skoler.
– Det er koselig å gå her. Det er mange fine folk å bli kjent med.
– Kunne dere synge før dere begynte her?
– Vi sang før også. Men det var ikke like fint.
Nøkkel
Lederne ved Akademiet noterer seg den generelle nedgangen i korarbeidet i Den norske kirke, men mener en nøkkel til å snu trenden ligger i å satse på barnekor. Aarflot er i dag i ferd med å ta en toårig etterutdanning i barnekorledelse. For dette må hun til København. Utover at Musikkhøgskolen i høst starter opp igjen et kurs på 15 studiepoeng, finnes ikke noe lignende tilbud her til lands, forteller hun.
– Det krever en litt annen kompetanse for å lede barnekor enn voksenkor. Og her er ikke gjort nok fra utdanningsinstitusjonenes side på mange år.