Slettebakken kirke i Bergen er en av kirkene som har gjort størst inntrykk på Paul Tunge og Egil Håskjold Larsen. Kirken er også kjent som «Ad Astra», som er latin og betyr «mot stjernene», og dermed ble det også tittelen på dokumentarfilmen de to nå holder på å lage.
Paul Tunge forteller at han fikk ideen til en film om brutalistisk kirkearkitektur mens han jobbet som innspillingsleder på spillefilmen Kompani Orheim i 2011. Da hadde han ansvaret for å finne innspillingssteder, og ble fasinert av kontrasten mellom kirkebygg og nabolagene rundt i Rogaland.
– Kirkebyggene er laget på 1960-tallet og sto i enorm kontrast til arbeiderklassen sine hus som hadde dukket opp rundt kirkene i store nabolag etter veksten i oljebransjen, forteller han.
– Før hadde kirkebygningene stått som monumenter i naturen.
LES OGSÅ: Forbereder stavkirker på klimaendringene
Læring underveis
Tunge og Larsen har snakket med arkitekter, eksperter og lest seg opp i bøker og på internett. Tunge forteller at det har vært en vanskelig prosess. Selv om disse bygningene er en viktig del av Norges kulturarv, er det ofte lite informasjon å hente om arkitektene som bygget kirkene.
– De fleste av arkitektene er døde, og det finnes lite informasjon om byarkitekter i de mindre byene i bøker om norsk arkitektur, sier han.
Tunge og Larsen forteller at den tidlige brutalismen er mest kjent gjennom den sveitsiske arkitekten Le Corbusier. Tunge refererer spesielt til kirkebygget Notre Dame du Haut fra 1955. På denne tida ble norske arkitekter ofte utdannet i utlandet.
– Det er fascinerende å se at for eksempel arkitekten Jan Inge Hovig, som sto bak Ishavskatedralen i Tromsø, vant konkurransen til katedralen allerede i 1958. Den sto ferdig i 1965. Norge henger ofte litt etter, dermed synes vi at det er viktig å få fram denne historisk viktige arkitekturen som fulgte i internasjonale fotspor så raskt, forteller filmskaperne.
– Ikke minst så er det modernismen vi trekkes mot, og som vi synes er vakker og spennende, sier Larsen.
LES OGSÅ: Kåret til verdens flotteste kirkebygg
Stilreint
Paul Tunge henviser til et sitat av den norske arkitekten Jan Inge Hovig, som han synes oppsummerer tenkningen til brutalismen:
«Det enkle er det som skal være så enkelt at det blir dekorativt. Aluminium er aluminium selv om det er brennlakkert. Betong er betong. Og tre er tre. Ikke en flekk er finpusset. Ikke et eneste krusifiks skal henges på veggen i denne kirka.»
– Har de ansvarlige for kirkene fulgt dette idealet?
– Nei, ler de.
– Noen ganger har vi kommet inn i en av kirkene og sett at det er presset inn så mye i rommene at det nærmest er maksimalistisk. Men da har vi bare latt være å filme inne, forteller Tunge.
– Noen steder har prestene hatt problemer med det praktiske, som når hele veggen bak dem er laget i glass, slik at ingen i salen kunne se presten når sola skinte inn, tilføyer Larsen.
– Mens i to av kirkene vi kom til, hadde de gjort om tilfluktsrom til klatrevegg i den ene og graffitivegg for de unge i menigheten i den andre.
– Hvordan reagerte folk da disse kirkene ble innviet?
– Det var kontroverser. Disse kirkene var veldig annerledes fra de kirkene folk var vant til, som var i tre og hadde kirketårn. I andre europeiske land eksperimenterte man med bolighus bygget i brutalistisk stil på grunn av at de var i liten skala, mens her i Norge var det statlige bygg, som rådhus og kirker, som satset på vågal arkitektur etter hundrevis av forslag i arkitekturkonkurransene, sier Tunge.
LES OGSÅ: 'Djervere tanker om kirkebygg'
Opplevelsesfilm
De bruker mange forskjellige midler for å fange romfølelsen i kirkene.
– Vi har brukt steadycam, droner og kamera på skinner. Kirkene kan være alt fra lange og smale til store og veldig høyt under taket, sier film- skaperne.
Tunge forklarer at dokumentaren skal være en opplevelse som kan minne om hvordan arkitektene ønsket at publikum skulle oppleve dem. De mener at filmen passer best til festivaler og museum. Filmskaperne er i dialog med flere arkitektur-museum i Norge, men håper også at den kan bli vist på nasjonale og internasjonale filmfestivaler.
– Det er et ganske idealistisk prosjekt for øyeblikket. Vi filmet en gruppe kirker høsten 2014 og satte det sammen for å søke støtte. Da vi fikk støtte fra Viken filmsenter, filmet vi andre del. Nå søker vi slik at vi kan komme oss til Nord-Norge og filme de vakre kirkebyggene der som siste del av prosjektet.