Nyheter

Forbrukertilsynet gir Visjon Norge bot på 250.000 kroner

Den kristne TV-kanalen reklamerte for «virushemmende» kosttilskudd på Facebook. Nå har Forbrukertilsynet bestemt seg for å bøtelegge Visjon TV og Webshop AS.

– Vurderingen vår av saken er den samme før: Visjon TV og Webshops markedsføring av kosttilskuddet Chaga er villedende og aggressiv, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet til Vårt Land.

De har denne uken fattet vedtak om at Visjon TV og Webshop AS (Visjon) må betale 250.000 kroner i gebyr på grunn av ulovlig markedsføring av kosttilskuddet Chaga. Selskapet er heleid av den kristne TV-kanalen TV Visjon Norge.

Forbrukertilsynet varslet i mars at Visjon kan bli bøtelagt for markedsføringen av Chaga. Reklameringen for produktet er aggressiv, mener tilsynet, da den «utnytter befolkningens frykt for å bli smittet av coronaviruset».

Chaga «styrker immunforsvar, er betennelses- og virushemmende. Viktig i disse tider!», het det i reklameannonsen som blant annet lå ute på Facebook-siden til TV Visjon Norge. Annonsen ledet til kanalens nettbutikk der produktet selges. Reklamen ble fjernet samme uke som saken ble omtalt.

Denne markedsføringen er et brudd på markedsføringslovens § 6, jf. §§ 7 og 9, mener forbrukermyndighetene.

– Forsettlige brudd

Visjon sendte sine kommentarer til Forbrukertilsynets varsel i midten av april, uten at det har hatt påvirkning på tilsynets vurdering i saken.

I varselbrevet fra Forbrukertilsynet het det at markedsføringen av Chaga er «egnet til å villede forbrukerne med hensyn til produktets effekt». Bruddene på markedsføringsloven har dessuten vært gjort forsettlig, mener forbrukermyndighetene.

Disse vurderingene står altså fortsatt fast, bekrefter tilsynet.

Visjon har tre uker på seg til å vurdere om de vil klage vedtaket til Markedsrådet. Hvis de ikke klager, har de fire ukers betalingsfrist på å betale gebyret.

Det har ikke lyktes Vårt Land å få tak i Jan Hanvold, styreleder og pastor i TV Visjon Norge.

Flere har reagert

Forbrukertilsynet kunne nylig melde at mange har reagert på markedsføring fra firmaer som forsøker å utnytte koronapandemien til å selge varer og tjenester til forbrukere. Til sammen har tilsynet mottatt tips og klager i over 30 forskjellige saker, opplyste de for et par uker siden.

– Det er svært alvorlig å forsøke å utnytte denne situasjonen til å lure forbrukere til å kjøpe produkter med falske påstander om at disse vil hjelpe mot koronaviruset, uttalte Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

– Derfor slår vi raskt ned på ulovlig markedsføring av denne typen.

Før påske fattet de vedtak om at firmaet Emptiodirect AS må betale overtredelsesgebyr på 400.000 kroner for villedende og aggressiv markedsføring av en pille som skulle beskytte folk mot koronavirus.

LES MER:

Ba folk gi penger til Visjon Norge for beskyttelse mot koronaviruset

Samarbeidspartnere vil ikke droppe Visjon Norge etter korona-kritikken

Forbrukertilsynet går ikke videre med Visjon Norge-saken

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter