– Vi ser at dette har blitt tatt veldig godt imot. I løpet av noen ganske få uker har 11 000 deltakere meldt seg på påmeldingsordningen til seremonier og minnesamvær, sier Jan Willy Løken, daglig leder i Jølstad begravelsesbyrå.

Byrået har begynt med digitale oppmøteregistrering før seremonier og minnesamvær.

Bakgrunnen for tiltaket er myndighetenes krav om registrering av fremmøtte til arrangementer.

Slipper å lure på om det er plass

Ifølge Løken kom løsningen til ved at de så at det ble kødannelser i døren når folk skulle registrere seg.

– De ble noen episoder og situasjoner der man kom nærmere hverandre enn godt var.

Etter at de har innført den digitale løsninger forteller han om større ro rundt inngangen. De ser også at å vite på forhånd om det er plass eller ikke har hatt en positiv effekt.

– Man slipper å lure på om det er plass. Vi ser at de som ikke er de aller nærmeste, men litt perifere slektninger og venner, slipper å lure på om de opptar plassen til noen dersom de kommer. Folk ønsker å være tilstede.

Direkteoverføring av seremonier

For øyeblikket er det digital påmelding på rundt halvparten av seremoniene som Jølstad har.

– Begravelser er det viktigste ritualet vi har. Derfor ønsket vi å gi denne muligheten til så mange som mulig.

Han legger til at det også kan være en direkteoverføring av seremonien på nett for de som ikke har anledning til å komme.

Forhindrer ikke eldre

– Digitale løsninger kan kanskje forhindre eldre fra å komme?

– På ingen måte. Når man ikke kan melde på seg selv gjøre ofte datteren, sønnen eller en slektning det. En enkelt person kan melde på flere. Hvis man ikke har meldt seg på og kommer til seremonien hjelper vi dem selvfølgelig.

– Vil den digitale registreringen fortsette post-korona?

– Dette er nok en ordning som har kommet for å bli, sier han.

Les flere nyheter fra gravferdsbransjen:

Færre dør – krise for begravelsesbyrå

Begravelsesbyrå: – De første 20 får gratis gravferd

Vil sende legemet til himmels