Kirke

Bibelfortellingenes bakmann

Kristne tenkere: Han regnes som dogmatikkens far og tok et kraftig oppgjør med gnostikerne. Vi kan takke Ireneus for hvordan den kristne troen ser ut i dag.

– På mange måter er det Ireneus’ fortjeneste at den store, bibelske fortellingen er blitt så selvsagt i den kristne tradisjonen, sier John Wayne Kaufman, førsteamanuensis ved MF vitenskapelig høyskole.

Ireneus var biskop i Lyon på slutten av 100-tallet og skrev en rekke bøker. Kun to av disse er bevart. Den ene kalles Mot kjetterne og består av fem bind. De to første bindene gir omfattende beskrivelser av en rekke ulike grupperinger som han avviser som kjetterske, mens de tre siste bindene tegner opp hans egen teologi.

– Det andre verket som er blitt bevart kalles Bevis for den apostoliske forkynnelsen og er en gjennomgang av hele bibelhistorien, den store bibelske fortellingen som de fleste kristne tar for gitt i dag.

Kirken alene

Ifølge Kaufman kan Ireneus med rette beskrives som en «bibelsk teolog».

– Selv om grensene for hva som skulle være med i den kristne Bibelen ikke var avklart på hans tid, strør han om seg med sitater og allusjoner fra de fleste bøker som nå utgjør våre gamle og nye testamenter.

Samtidig påpekte Ireneus at «den sanne tradisjonen» ville blitt overlevert i kirken «selv om apostlene ikke hadde etterlatt oss noen skrifter». Han bruker ifølge Kaufman aktivt det vi i dag kjenner som Bibelen, men Ireneus sier samtidig at evangeliet ikke er avhengig av tekster, fordi han mener evangeliet uansett ville blitt overlevert i kirken, selv uten dem.

Ireneus mente at det var kirkens tradisjon, med dens ubrutte rekke av biskoper som strekker seg tilbake til apostlene, som ivaretar den kristne sannheten.

– Slagordet «skriften alene» ville ikke vært forståelig for Ireneus. Han ville nok sagt «kirken alene», mener Kaufman.

«Gnostisk tankegods»

Ifølge Kaufman var den viktigste kampen Ireneus sto i, oppgjøret med det vi kjenner som «gnostisk tankegods».

– Dette handlet om hvorvidt Skaperen av denne verden, og den Gud som sendte Jesus, er den samme Gud. Ble Jesus sendt for å redde mennesker tilbake til sin gode skaper, eller ble Jesus sendt av en annen Gud for å redde mennesker fra en ond skaper?

Det var ifølge Kaufman en rekke kristne forkynnere på Ireneus’ tid som mente det siste:

– Skaperen er ikke god, den materielle verden er ikke god, og frelse består i frigjøring fra denne verden, slik at menneskets åndelige side blir fri og kan reise tilbake til den høyeste Gud, som ikke har noe med skaperverket å gjøre.

Det er gnostikerne Ireneus tar et kraftig oppgjør med og kaller for kjettere, forteller Kaufman. Han sier videre at det er helt grunnleggende for Ireneus at Faderen og Skaperen er én, og at skaperverket er godt. Det var også helt avgjørende for Ireneus å holde skapelsesberetningen fra 1. Mosebok sammen med budskapet om Jesus.

– Hele det vi kjenner som den store bibelske fortellingen, fra skapelse og syndefall til inkarnasjon, frelse og fullendelse, er sentral i hans tenkning.

Dogmatikkens far

Ireneus regnes også for å være dogmatikkens far. Dette skyldes at tenkeren er den første som skriver store teologiske verk som har gått inn i «kirkens hovedstrøm».

– Hvordan ville kirken sett ut dersom tankene til Ireneus ikke vant frem? 

– På 100-tallet, i Ireneus sin samtid, var det ikke selvsagt, verken for Ireneus eller de han kjempet mot, at hans tanker ville vinne frem. Det var ikke selvsagt at de kristne ville fortsette å bruke jødenes hellige skrifter som sine egne, særlig skapelsesberetningen.

Det var heller ikke selvsagt at hans sentrale poeng, at Skaperen og Gud Fader er den samme Gud, ville blitt stående som en sentral kristen sannhet.

– Ireneus mente selv at dette var en umistelig sannhet, men han så at det var mange som var uenige. Derfor var han så opptatt av å skrive om dette. Og vi ser at Ireneus vant frem i kirken. Hans tanker om dette blir tatt for gitt i de aller fleste kristne sammenhenger i ettertiden.

---

Ireneus

  • Ireneus var biskop og en av oldtidens betydeligste teologer.
  • Han var disippel av Polykarp fra Smyrna, kom senere til Gallia, der han omkring 177 ble biskop av Lyon. En sen legende sier at han døde som martyr i Lyon.
  • Ireneus skrev en rekke skrifter, hvorav de fleste er gått tapt. I sitt hovedverk, Adversus haereses («Mot kjetteriene»), bekjemper han gnostisismen, idet han støtter seg til fornuften, Skriften og den kirkelige tradisjon fra apostlene.
  • I motsetning til gnostikerne argumenterer Ireneus her for at skapelsens Gud og Kristi Gud er én og den samme. Skriftet ble til på 180-tallet, og er bevart i en fullstendig latinsk oversettelse fra rundt 200 samt i bruddstykker på originalspråket gresk.
  • Kilde: SNL

---

---

Ny serie: Kristne tenkere

  • De neste ukene vil Vårt Land presentere en rekke kristne tenkere som har formet kirken og kristen tro.
  • Neste uke: Origenes.

---

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke