Religion

Ba folk gi penger til Visjon Norge for beskyttelse mot koronaviruset

På den kristne TV-kanalen Visjon Norge ble seerne i går oppfordret til å gi 2020 kroner til kanalen. Som gjenytelse vil Gud beskytte givernes barn mot koronaviruset, hevdet predikanten Dionny Baez.

«Jeg utfordrer deg til å dekke barna dine med et offer. Jeg skal be for alle disse bønnebegjærene. Hver forelder som ser på. Som en Guds profet utfordrer jeg deg til å ringe nummeret på skjermen. Den hellige ånd har veiledet meg med 2020 kroner.»

Det sa predikanten Dionny Baez under programmet Studio Direkte på TV Visjon Norge torsdag.

Han oppfordret seere til å gi TV-kanalen en gave på 2020 kroner. Gaven ville gi beskyttelse mot koronaviruset, hevdet predikanten. Videre hevdet han Gud hadde sagt til ham:

«Hvis du gir til mitt rike skal jeg ta gnageren, koronaviruset, som er imot dine barn».

MER OM SAKEN:

• Forbrukertilsynet vil vurdere Visjon Norge-saken: – Ikke fri fra reglene selv om man sier det er religiøs praksis

Politikere er svært kritiske til Visjon Norge: – Å utnytte mennesker på denne måten er helt forkastelig

Innsamlingsaksjon

I programmet ble det opplyst om at TV Visjon Norge går mot slutten av sin innsamlingsaksjon for februar. Kanalen samler inn penger til tre nye produksjonsbusser, som brukes til direktesendinger fra kristne møter og konferanser, ifølge kanalen.

Pastor Erik Andreassen i Oslo Misjonskirke Betlehem er sterkt kritisk til oppfordringen. I en lengre Twitter-tråd går pastoren hardt ut mot Visjon Norge.

– Hva man kan bruke CORONA-frykten til? Samle inn penger til Visjon Norge, åpner Andreassen.

– Dette er anti-kristendom. Grov utnyttelse av evangeliet og av sårbare mennesker. Jeg blir så sint, skriver han videre.

Andreassen: – Utnytter folks frykt

Pastoren kom over TV Visjon Norges sending ved en tilfeldighet torsdag kveld og synes innholdet var «sjokkerende».

– For det første utnytter man folks frykt og bruker den for å tjene penger. Det blir enda verre når det i tillegg kobles til kristen tro og man blir bedt om å teste Gud ved å gi et konkret beløp til en TV-kanal, sier Andreassen til Vårt Land.

– Jeg er bekymret for alle menneskene som ser på og manipuleres til å gi penger. Dette er det motsatte av hva evangeliet handler om. Guds nåde er gratis, men her setter man en pengeverdi på noe som kommer fra Gud. Man sier at man må betale for å få noe tilbake, sier Andreassen.

• LES MER: Visjon Norge viste demonutdrivelse direkte på TV – nå er de anmeldt av Barneombudet

Misjonskirken Betlehem. Abildsø, Oslo. 

Erik Andreassen, pastor
Erik Andreassen, pastor i Misjonskirken Betlehem på Abildsø i Oslo, er svært kritisk til Visjon Norges bruk av koronavirus for å få inn penger. Foto: Erlend Berge

Forsvarer oppfordring

Jan Hanvold, daglig leder for TV Visjon Norge, sier til Vårt Land at han ikke vil kommentere saken.

Vårt Land har også snakket med predikant Dionny Baez fra Venezuela. Han avviser at TV-kanalen utnytter sårbare mennesker som er redde for koronaviruset.

TV Visjon Norge har fått massiv kritikk etter at gjestepredikanten Dionny Baez fra Venezuela hevdet at Gud ville beskytte mennesker mot koronaviruset dersom de ga 2020 kroner til den kristne TV-kanalen.

– Jeg ber ikke om penger til meg selv. Det går ikke til noen som skal kjøpe større hus eller bil, men til Guds arbeid. Pengene blir brukt til å spre evangeliet, sier Baez, som påpeker at det koster å drive TV-kanal.

Han understreker at tallet 2020 er symbolsk, og at man ikke må gi nøyaktig denne summen for at beskyttelsen skal fungere.

• LES MER: Mannen som endret Smiths venner lar seg intervjue for første gang på 23 år 

Viser til Bibelen.

På spørsmål om hva han legger til grunn for oppfordringen, viser han til 2. Samuelsbok kapittel 24 i Det gamle testamentet. Her rammes Israel av en pest som fører til at 70.000 mennesker dør. Her fortelles det at kong David bygger «et alter for Herren» og ofrer okser. «Da hørte Herren bønnene for landet, og pesten holdt opp å herje i Israel», står det i vers 25.

– Denne pesten drepte 70.000 personer og var mye verre enn koronaviruset. Gud reddet folket fordi de ga til Gud og trodde, sier Baez.

– Mange kristne vil si at denne fortellingen tilhører konteksten i Det gamle testamentet. Hvordan kan du mene at det samme gjelder i dag for personer som gir til Visjon Norge?

Det gjelder definitivt i dag, sier Baez, og viser til et eksempel fra Apostlenes Gjerninger i Det nye testamentet der to personer dør fordi de unnlater å gi alle pengene fra et eiendomssalg til menigheten, for deretter å lyve om det.

– Mangelen på ærlighet førte til død. Da bør det motsatte også være sant. Å gi til Gud bør gi liv, sier Baez.

– Når folk gir penger til Visjon Norge, gir de da penger til Gud, tenker du?

– Gjør Visjon Norge Guds arbeid? I Det nye testamentet var det apostlene som tok imot gaver fra folket. Ga folk da til Gud? For å svare må man spørre: Gjorde de Guds arbeid?

– Hva vil pengene bli brukt til?

– Å spre evangeliet og sørge for at Visjon Norge kan fortsette å gjøre det de gjør, sier Baez.

Visjon Norge - hovedkontor og produksjonslokaler på Gulskogen utenfor Drammen. På bildet: Redaktør, pastor og arbeidende styreleder Jan Hanvold.
Jan Hanvold, daglig leder for TV Visjon Norge, sier til Vårt Land at han ikke vil kommentere saken. Foto: Alf Gjøsund

Uetisk

Å bruke slike metoder for å samle inn penger er uetisk, uansett hvor godt formålet er, mener pastor Erik Andreassen. Han er kritisk til Baez sin bibelbruk.

– Man er ikke på rett spor bare fordi man bruker Bibelen. Å koble disse bibeltekstene om ofringer i Det gamle testamentet til en dagsaktuell situasjon så direkte som han gjør, det mener jeg er umoralsk og feilaktig.

– Hvor vanlig er denne type forkynnelse i det norske kirkelandskapet? 

– Jeg håper og tror det er sjeldent. Jeg vet at dette som kalles herlighetsteologi finnes i frikirkeligheten. Her sier man at det vil gå deg godt dersom du gir til Gud. Men jeg har aldri vært på et møte der det har blitt sagt på denne måten. 
Andreassen understreker at han er opptatt av kristen enhet at det sitter langt inne å ta avstand fra andre kristne. Noen ganger er det likevel riktig å trekke en grense og kritisere offentlig, mener Andreassen.

LES OGSÅ:

• Tro og lys-grunnlegger Jean Vanier skal ha seksuelt misbrukt seks kvinner

• Jan Hanvold mener Salt har opptrådt manipulerende mot ham i Forum-saken

• Menighet går ut av Hillsong: – Ikke lett å møte folks forventninger

Kristen-Norge rystes av Vanier-saken: – Jeg kunne først ikke tro det var mulig

• Pinseteolog mener motstand mot kvinnelige ledere er på fremmarsj

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion