Deretter sa Jesus til disiplene: «Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det. Hva vil det gagne et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel? Eller hva skal et menneske gi som vederlag for sin sjel?
For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne hver og en etter det han har gjort.
Matteus 16,24–27
Tekstblikk: Les fra Jesus til Paulus!
Ole Jakob Filtvedt, professor i Det nye testamente ved MF Vitenskapelig Høyskole
Prekenteksten handler om kostnaden ved å følge Jesus på veien mot korset og avslutter med å minne om sammenhengen mellom dom og gjerninger: «han skal lønne hver og en etter det han har gjort». Jesu skarpe ord om selvfornektelse, om å ta opp sitt kors og om å miste sitt liv, etterfølges altså av en påminnelse om dommens realitet.
Man kan nesten lure på om leseteksten fra Ef 2,1–10 er valgt for å skape litt balanse. For der heter det at vi er frelst av nåde, ved en Guds gave, og at dette ikke hviler på gjerninger for at ingen skal rose seg. Denne søndagen snakker altså Jesus om lønn etter gjerninger og et radikalt kall til å bære kostandene ved etterfølgelse. Paulus snakker om en ufortjent gave som ikke hviler på hva vi selv har gjort.
Gave og lønn: Det er vel to motstridende logikker (jf. Rom 4,4)? Kanskje er det da fristende å la Paulus overkjøre Jesus akkurat på søndag, slik at ingen blir unødig anfektet?
Jeg tror vi er ganske mange som ubevisst leser «fra Paulus til Jesus». Vår tolkning av Paulus setter premissene. Jesus må tilpasse seg disse.
Men hva skjer om vi lar prekenteksten stå i sentrum og heller forsøker å lese «fra Jesus til Paulus»? Hva om Jesus får sette premissene? Da tror jeg vi oppdager at de to tekstene spiller bedre på lag enn vi kanskje først la merke til.
Begge tekstene skildrer nemlig en bevegelse fra død til liv. Jesu ord om hvordan man til sin overraskelse kan «finne sitt liv» ligger nært den nyskapelsen Paulus beskriver (2,10). Klimakset i Paulus’ resonnement er jo at Guds nyskapende gave leder til etterfølgelse, til «vandring» (2,10). Selv om Paulus aldri blir lei av å snakke om nåden og gaven, kan han også skrive ting som ligger veldig nær det Jesus sier i dagens prekentekst, om dom og lønn etter gjerninger (Rom 2,6 og 2 Kor 5,10).
Om vi leser «fra Jesus til Paulus» kommer vi ikke bare tettere på evangelienes Jesus, jeg tror faktisk vi forstår mer av Paulus også.
Prekenblikk: Å bli mer seg selv
Lena Caroline Stordalen, prest og sjelesørger, Frogner menighet i Oslo.
Å tape sin sjel. Hva betyr det?
Det er mye som tar fokus i hverdagen. Økonomi. Bekymringer, planlegging, sosiale medier. All informasjonen som kommer mot oss. Hverdagslige gjøremål – det som må gjøres, og det som vi, av en eller annen grunn, har funnet ut at vi også må gjøre. I tillegg har mange av oss fokus på hvordan vi tar oss ut, og hva andre tenker om oss.
Å følge Jesus er å fornekte seg selv, ifølge bibelteksten. Er det oss selv vi skal fornekte – eller er det bildet, den versjonen av oss, som mange av oss viser til verden?
Jeg tror at det å følge Jesus er å bli mer seg selv. Å se oss selv slik Gud ser oss: med kjærlighet. Det blir selvsagt et problematisk utsagn dersom man tenker at ordet «synder» er det sanneste man kan si om et menneske. Jeg tror Guds skapelse i kjærlighet er sannere. Synden kommer etterpå. Kanskje er det «å tape sin sjel» å miste dette sanne, det innerste?
Det er normalt å ha behov for å passe inn, høre til. Samtidig kan det bikke over, slik at jeg glipper tak i meg selv, i Guds nærvær i mitt liv. Hvem er jeg hvis jeg ikke tenker så mye på hva de andre mener? Hvis jeg lar kjærlighet, og ikke frykt, lede? Hva lengter jeg etter? Hva drømmer jeg om?
I svarene kan jeg kanskje finne Guds vedvarende skapelse i mitt liv.
---
Bibelbetraktninger
- Hver onsdag får du bibelbetraktninger for helga. De er skrevet ut fra søndagens tekster, hentet fra tekstrekkene som blant annet Den norske kirke bruker. Iblant er den gammeltestamentlige teksten i fokus.
- Tekstblikket gir fagkunnskap om bibelteksten, og er skrevet av en bibelviter. Prekenblikket angir noen punkter til inspirasjon for forkynnelse over teksten.
- Våre skribenter er: Ellen Aasland Reinertsen, Hans Johan Sagrusten, Hilde Brekke Møller, Marianne Bjelland Kartzow, Håkon Sunde Pedersen, Ole Jakob Filtvedt, Karl Olav Sandnes, Ingunn Aadland, Ingrid Brækken Melve, Lena Stordalen og Åste Dokka.
---