Religion

Åpnet kirken for dragshow – får kritikk

KIRKEROM: Oslo-kirke får kritikk etter å ha arrangert drag- og burlesk-show i kirkerommet. – Vi vil gi voksne, skeive stemmer i vår bydel eierskap til kirken, sier daglig leder.

– En trenger ikke være spesielt konservativ for å oppfatte dette som problematisk. Det bare å kikke gjennom Den norske kirkes (DNK) egne regler for bruk av kirkerom, der det står at det primære er at rommet skal tjene til Guds ære og brukes til oppbyggelse av menigheten, sier lektor og skribent Sofie Braut.

Kritikken kommer som følge av at Paulus og Sofienberg kirke fredag arrangerte Skeiv nabofest. Arrangementet var en del av Paulusfestivalen, som er en ukelang festival for og med nabolaget på Grünerløkka i Oslo.

En fullsatt Paulus kirke fikk se dragking-gruppen Gutta og burlesk-artisten Scarlet Raven opptre. Konseptet «drag» er et sceneshow der noen opptrer som et annet kjønn, mens «burlesk» er en humoristisk form for stripping, ifølge Store norske leksikon.

– Kirke for alle

– Vi vil gi voksne, skeive stemmer i vår bydel eierskap til kirken og kirkerommet. Dette gjør vi for å skape en kirke for alle, uavhengig av kjønnsuttrykk eller seksuell legning. Vi ønsker å bygge et mer inkluderende nabolag, sier daglig leder i Paulus og Sofienberg menighet, Anders Huuse Kartzow.

Kartzow peker på den tragiske masseskytingen i Oslo som særlig rammet det skeive miljøet hardt.

– Det å kjenne seg trygg og akseptert i samfunnet og i kirken er ikke nødvendigvis en selvfølge for mange unge skeive i dag, poengterer Kartzow.

Hvilke reaksjoner har dere fått i etterkant?

– Mange artister gav honnør til Paulus kirke for at vi åpnet opp kirkerommet til ulike skeive stemmer og på den måten gav aksept til bredden av skeiv kunst og kulturuttrykk i kirken, sier Kartzow.

---

Drag og burlesk-show i Paulus kirke

  • Burlesk er en humoristisk form for stripping, der målet er å underholde, ofte med bruk av nostalgiske eller parodiske aspekter i kostymer eller musikk, gjerne med komiske scenenavn, og med variasjon i kroppslige uttrykk og størrelse.
  • Drag er et sceneshow der noen opptrer midlertidig som et annet kjønn.
  • Showet ble arrangert fredag 23. september, som en del av Skeivt kulturår, av Paulus og Sofienberg kirke.

Kilde: Store norske leksikon og Den norske kirke

---

Drag, Paulus kirke

Kirkerom til Guds ære

Flere kirkegjengere mener det er problematisk at kirkerommet brukes til denne typen arrangementer. Forestillingen Himmelens dronning der Jesus fremstilles som en transperson har tidligere i høst utløst debatt om hva som kan arrangeres i et kirkerom.

I Den norske kirkes eget reglement for bruk av regler for bruk av kirkebygg fremgår det i paragraf 1 at «Kirken er vigslet til bruk for gudstjenester og kirkelige handlinger og skal gjennom sin bruk tjene til Guds ære og menighetenes oppbyggelse».

Sofie Braut mener at både forestillingen Himmelens dronning og dragshow i kirken bryter med paragrafen.

– Forkynnelsen av Guds ord skal være det sentrale. Saklig sett er det vanskelig å se at arrangementet i Paulus kirke er i samsvar med dette, sier Sofie Braut.

Åpne for kritikk

Kartzow og Jor mener at en slik samtale er lettere å ta dersom Braut faktisk hadde sett showet.

Sofie Braut, spaltist i Vårt Land og tidligere medlem i Stavanger bispedømmeråd. Her fotografert i hjemmet sitt like utenfor Bryne i Rogaland.

– Vi deltar gjerne i en samtale om hva som var problematisk og hvordan det var problematisk, men vi tror en slik samtale er lettere å ta dersom de fikk med seg det som faktisk skjedde i kirken og hvordan det ble tatt imot, sier sokneprest i Paulus og Sofienberg kirke, Arne Jor.

Arrangementet har blitt omtalt av både Avisa Oslo og NRK Viken.

– Vi vil gjerne lytte til andre synspunkter og tar gjerne mot kritikk. Kritikken mot vårt arrangement har kommet etter at festen var gjennomført. Verken journalisten i Avisa Oslo eller NRK Viken hadde kritiske spørsmål til arrangementet, sier Kartzow.

Det får Braut til å reagere.

– Det er jo ikke fra sekulær presse at innvendingene kommer. De har jo ikke noe engasjement for integriteten til et kirkerom, sier Braut.

Det å kjenne seg trygg og akseptert i samfunnet og i kirken er ikke nødvendigvis en selvfølge for mange unge skeive i dag

—  Anders Huuse Kartzow, daglig leder i Paulus og Sofienberg menighet

Er arrangementet forenlig med å tjene til Guds ære og bygge opp forsamlingen, slik paragraf 1 uttrykker, Jor?

– Vi mener at dette både tjener til Guds ære og bygger gode og bærekraftige nabolag, både blant de som tror og de som strever med sin tro i vårt nabolag. Å bygge forsamling eller nabolag må forstås i kontekst. Skulle kirken lage nabolagsfestival et annet sted i landet ville den antagelig fått et annet uttrykk enn her hos oss på Grünerløkka, sier Jor.

Etterlyser en konsekvent linje

Sofie Braut etterlyser en nasjonal praksis for hvordan kirkerommene skal brukes.

– DNK må bestemme seg. Dersom man skal ha en privatpraktiserende holdning til regler og teologi, må det få følger for kirkens organisering. Det nytter ikke å akseptere «alt».



Kristine Banggren Gripsgård

Kristine Banggren Gripsgård

Kristine Banggren Gripsgård er journalist i debattavdelingen i Vårt Land.

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

Mer fra: Religion