– Det er fortsatt et uutnyttet potensiale for flere nisje-podkaster, mener Kjetil Fyllingen i Tro & Medier.
Fyllingen lager selv podkasten «Ekteskapspodden» sammen med kona Silje Helen Fyllingen, og tror podkast-markedet med en kristen målgruppe ennå ikke er mettet.
I 2021 hørte hele én av tre nordmenn på podkast ukentlig, ifølge en undersøkelse fra Kampanje. Unge lyttere under 40 år er i stort flertall.
– Det er ekstremt mange gode podkaster å velge mellom, både på norsk og på andre språk. Sånn sett skal man være veldig fornøyd hvis man har noen hundre lyttere, mener Fyllingen i Tro & Medier.
At det stadig blir flere podkaster å høre på, bør ikke forhindre kristne formidlere fra å tenke på podkast som en mulig kanal for formidling, mener Fyllingen.
– I snitt dukker det opp 46 personer på en gudstjeneste, et arrangement som ofte krever mye planlegging og organisering. En podkast er et godt supplement der du kan nå ut med budskapet ditt til mange mennesker med relativt liten arbeidsinnsats, sammenlignet med mye annet.
Har samlet lyttertall
Vårt Land har samlet informasjon fra et knippe populære podkaster i Norge fra ulike deler av kirkelandskapet. Noen av dem tar for seg spørsmål om tro og trospraksis, andre berører mye diskuterte temaer som Israel, kjønn, abort og LHBT.
Vi har spurt produsentene om innholdet i podkastene deres, hvilke lyttertall de har og hvilke episoder som har vært særlig populære. Lyttertallet beskriver et omtrentlig gjennomsnitt av lyttere per episode det siste halvåret.
Søndagsskole for voksne
Produsent: Den norske kirke
Vertskap: Trond Bakkevig, Silje Kivle Andreassen og Solveig Kloppen
Lyttertall per episode: 3.200
Om podkasten: «Søndagsskole for voksne» er Den norske kirkes store podkast-satsing. Der reflekteres det rundt kristne problemstillinger, inkludert en grundig gjennomgang av ulike bibelske historier og deres betydning. Målgruppa er foreldre til dåpsbarn og konfirmanter.
[ Så mye penger har Den norske kirke brukt på podkast ]
Åpenbart
Produsent: Vårt Land
Vertskap: Elise Kruse og Ruth Einervoll Nilsen
Lyttertall per episode: 1.500-2.200
Om podkasten: I Vårt Lands relativt nyoppstartede podkast tar religions- og featureredaktør Kruse og religionsjournalist Einervoll Nilsen opp temaer innenfor religion, eksistens, etikk og åndelighet. Ved å invitere gjester med variert bakgrunn, diskuteres spørsmål som ikke nødvendigvis har åpenbare svar.
Dokka
Produsent: Vårt Land
Vertskap: Åste Dokka
Lyttertall per episode: 1.500-2.200
Om podkasten: Vårt Lands kommentator Åste Dokka inviterer gjester til samtale om tro og eksistens. Både forfattere, forskere, prester og pastorer og politikere dukker opp for å belyse bibelske og kristne temaer.
iTropodden
Produsent: iTro/NLM ung
Vertskap: Even Kleppa og Jarle Thingbø
Lyttertall per episode: 600-900
Om podkasten: I «iTropodden» forsøker programlederparet og gjesten å vekke nysgjerrigheten til ungdom og unge voksne med spørsmål og refleksjoner om tro i hverdagen. Troa skal ikke bare være en fritidsaktivitet, men en del av hele livet, mener programlederne. Tematikk som sorg, grensesetting og penger har fenget lytterne til «iTropodden».
Fundament
Produsent: TeologiTavla
Vertskap: Richard Beharie
Lyttertall per episode: 400-600
Om podkasten: Tidligere kjent som «Reflekterte Lekmenn», nå i ny navnedrakt, er en podkast om tro, teologi og samfunn. Poddens mest populære episode er samtalen med Truls Olufsen-Mehus, der han og programlederen blant annet satte korona, KrF og det tredje kjønn i søkelyset.
[ Hun tar yoga inn i kirkerommet: – En kristen gudstjeneste ]
SaraPodden
Produsent: TeologiTavla
Vertskap: Vilde Aamdal Larsen og Cecilie Marie Røinås
Lyttertall per episode: 650
Om podkasten: «SaraPodden» er en podkast for jenter og kvinner der Bibelen og det kristne liv står i sentrum av samtalen. Podkasten tar opp ulike temaer, men det er spesielt spørsmål som berører kvinner, bønn, evangelisering og samfunnsengasjement, som settes på dagsorden. «Kvinnerollen, feminisme og Bibelen» er en av episodene med flest lyttere, i tillegg til episoden om Pride og New Age.
Tore & Tarjei
Produsent: Dagen
Vertskap: Tore Hjalmar Sævik og Tarjei Gilje
Lyttertall per episode: 1.500-2.000
Om podkasten: «Tore & Tarjei» er avisa Dagens mangeårige podkast-satsing. Redaktør Tarjei og journalist Tore tar fatt på både nyheter i Kristen-Norge, men inviterer også gjerne gjester for å diskutere mer tidløs kristen eller bibelsk tematikk.
Liv & Lederskap
Produsent: Passion Åsane/Daniel Sæbjørnsen
Vertskap: Daniel Sæbjørnsen
Lyttertall per episode: 600
Om podkasten: En podkast med pastor Daniel Sæbjørnsen i programlederstolen. «Liv & lederskap» inviterer hver måned en ny kristen leder med den hensikt å inspirere til kristent lederskap og etterfølgelse av Jesus.
Preach!
Produsent: Tro & Medier
Vertskap: Daniel Sæbjørnsen
Lyttertall per episode: 500
Om podkasten: Denne podden, som retter seg mot ungdom og unge voksne, søker å finne svar på livsnære spørsmål i unges hverdag. Ved å peke på Jesus og den kristne tro, vil Sæbjørnsen inspirere til et liv i frihet. Episodene med tematikk som sex, porno, identitet og egenverdi har gått ekstra bra og fått høye lyttertall.
Trospraksis
Produsent: Areopagos
Vertskap: Stian Kilde Aarebrot
Lyttertall per episode: 100-200
Om podkasten: Areopagos’ podkast handler, som navnet avslører, om hvordan man kan praktisere tro i hverdagen. Overraskende nok er det yoga-temaet som har fenget lytterne i mest i denne podden.
Kulturmisjonen
Produsent: Areopagos
Vertskap: Arne Christian Konradsen, Maria Bjørdal og Ingrid Ribe-Nyhus
Lyttertall per episode: 300-550
Om podkasten: «Kulturmisjonen» er en podkast av stiftelsen Areopagos der aktuelle bøker og TV-serier diskuteres i lys av eksistensielle og teologiske temaer. Episoden som har gjort det desidert best til nå, har fått det forlokkende navnet «Tre gode grunner til å lese Jon Fosse: Gud, sex og døden».
Søndagspodden
Produsent: Birkeland menighet
Vertskap: Andreas Weltzien og Gyrid Cecilie Nygård
Lyttertall per episode: 80-100
Om podkasten: I «Søndagspodden» tar programlederne for seg søndagens bibeltekst sammen med en av menighetens prester. Tidligere i år skapte «Søndagspodden» ny lytterrekord gjennom en episode der de snakket om hvordan Jesus møter sårbare mennesker, med utgangspunkt i teksten om kvinnen som ble helbredet på sabbaten.
Mannspodden
Produsent: Tro & Medier
Vertskap: Andreas Skjelde og Einar Helgaas
Lyttertall per episode: 1.500-2.000
Om podkasten: «Mannspodden» er en podkast som tar for seg mannsrollen og mannsidentitet, og har til formål å styrke menn til å være tro mot seg selv og ikke henfalle til selvmedlidenhet og passivitet. Vertskapet ønsker å motivere menn til å gjøre verden til et bedre sted, og inviterer til samtale om forståelse av kjønn og samliv, samt hvordan vi kan bygge et Norge på solide fundamenter. De fleste lytterne befinner seg i 20- og 30-årene.
Medvandrer
Produsent: Synnøve Fredly
Vertskap: Synnøve Fredly
Lyttertall per episode: 300
Om podkasten: «Medvandrer» byr til samtale med ulike mennesker om Bibelen og det å vandre med Jesus gjennom livet.
[ Flere tusen hører Ole Martin og Einar lese Bibelen hver uke ]
Kjøkkenbordet
Produsent: Ragnhild Alsvik og Arne Dalehaug
Vertskap: Ragnhild Alsvik og Arne Dalehaug
Lyttertall per episode: 250
Om podkasten: I denne podkasten forsøker Alsvik og Dalehaug å ha en åpen, ærlig og personlig prat rundt kjøkkenbordet om temaer som berører de fleste i hverdagen, men som man kanskje ikke snakker så mye om. Ofte handler det om relasjoner til andre, til seg selv, og til Gud, og formålet er å bli bedre kjent – enten med seg selv, andre eller Gud. Det er særlig episoden om selvtillit, selvfølelse, selvbilde og identitet som har fått flest avspillinger siden podkastens oppstart for halvannet år siden.
Forstå Israel
Produsent: Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem (IKAJ Norge)
Vertskap: Maria Torgussen Helgerud
Lyttertall per episode: 450
Om podkasten: I podden «Forstå Israel» settes Israel på dagsorden. Både landet, historien og nyheter fra Midtøsten tas opp til diskusjon. Episodene som «Hvorfor kristne støtter Israel» og «Anklagene mot Israel» har hittil fått de høyeste lyttertallene siden podkasten startet opp i november i fjor.
Kropp – med Erik Andreassen
Produsent: Sylvio Carvalho
Vertskap: Erik Andreassen
Lyttertall per episode: 400-900
Om podkasten: «Kropp» er en podkast om kropp, seksualitet og tro, og er rettet mot unge voksne. Pastor og forfatter Erik Andreassen inviterer fagfolk til å snakke om kroppen – og hva den har med Gud å gjøre. Mange av podkastens hittil ti episoder har vært populære, men særlig episoden om hvordan man kan møte tenåringer når man snakker om denne tematikken, har gått ekstra bra.
Alvorspraten
Produsent: Sennep
Vertskap: Kjartan Ørnes, Reza Mohammadi og Miriam Højklint
Lyttertall per episode: 250-400
Om podkasten: «Alvorspraten» er en prat om hverdagslige dilemmaer kristne kan havne i. De mest populære dilemmaene blant lytterne har til nå vært knyttet til å ha bibelskole på CVen, Tinder-dating og alkohol-forbruk. Tonen er lett og humoristisk, men med et snev av alvor over seg.
Vet du om en kristen podkast med gode lyttertall som ikke er å finne i oversikten? Ta gjerne kontakt med journalist Ingvild Sandnes Kessel på e-post: ingvild.s.kessel@vl.no.
For ordens skyld: Podkastene Åpenbart og Dokka, som er omtalt i saken, produseres og utgis av Vårt Land.
---
Podkast
- Kommer fra det engelske ordet «podkasting». «Pod» kommer fra «portable on demand» og «casting» kommer fra «broadcasting», altså kringkasting.
- Er en måte å publisere lyd, bilde og video på.
- Fikk sitt gjennombrudd i 2014.
- Til forskjell fra lineærkringkasting, kan podkaster spilles av når lytteren selv ønsker det.
- Podkaster kan avspilles i podkast-apper, i tillegg til diverse avspillingstjenester, som for eksempel Spotify.
- I Norge er «Podtoppen» den offisielle topplista for podkastenes lyttertall.
---