Religion

Så mye penger har Den norske kirke brukt på podkast

KRISTEN-PODKAST: Den norske kirkes podkastsatsing har kostet kirken mer enn 70.000 kroner per episode. – Jeg har en mistanke om at det er mye penger som har gitt lite effekt, sier professor i markedsføring Tor Wallin Andreassen.

– I denne podkasten skal du få svar på de spørsmålene du ville stilt en prest om du møtte en på fest.

Slik åpner programleder Solveig Kloppen første episode av Den norske kirkes podkast Søndagsskole for voksne. Sammen med prestene Trond Bakkevig og Silje Kivle Andreassen ønsker hun å gi lytterne en større forståelse for hva det er å være kristen i dag.

Første episode av podkasten ble gitt ut 25. oktober i 2020, og første sesong fikk nesten 4.000 lyttere i snitt per episode. Sesongen kostet 520.000 kroner, det inkluderer produksjonspris, markedsføring og honorar.

Tallene har Vårt Land fått av Den norske kirke etter å ha bedt om innsyn i lyttertall og pengebruk.

De to neste sesongene har lyttertallene vært noe lavere. Totalt over tre sesonger har Søndagsskole for voksne har hatt 3.264 lyttere i snitt per episode.

Tor Wallin Andreassen er professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole. Han synes det er vanskelig å vurdere nøyaktig hvor bra, eller dårlig, prosjektet har vært.

– Men jeg har en mistanke om at det er mye penger som har gitt lite effekt. Det er i alle fall nullhypotesen min.

Tor Wallin Andreassen

– DNK kan nå lenger ut

Totalprisen for alle sesongene har vært 1,7 millioner kroner. Fordelt på per episode blir det i overkant av 70.000 kroner. For å vurdere hvor godt prosjektet har fungert, er det viktig å vite hvem som er målgruppa og i hvilken grad de har lyttet til podkasten, sier professoren ved NHH.

– Hvis de prøver å hente lyttere fra en målgruppe på 50.000, og treffer 3.000, begynner det å lukte bortkasta tid.

Målgruppa først og fremst har vært dåps- og konfirmantforeldre og andre i berøring med kirken, ifølge kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum. Tall fra SSB viser at nesten 24.000 barn døpt i kirken i 2020, mens i underkant av 35.000 konfirmerte seg.

At det har vært bortkasta tid mener ikke kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum. Hun erkjenner at DNK absolutt kan nå lenger ut med podkasten, men understreker at det er et nytt format for dem og at det måtte starte et sted.

– Jeg tenker den har nådd bra ut. Nå må vi se hvordan vi kan jobbe videre med podkastformatet.

Første sesong av podkasten var produsert av Rubicon, og Klynge har produsert sesong to og tre. De har stilt med produsent som har skrevet manus og vært delaktig i utviklingen av episodene, opplyser Kirkerådet.

---

Kostnadene til «Søndagsskole for voksne» (alle priser er inkludert mva.)

  • Produksjonspris per sesong: om lag 250.000 kroner
  • Honorar til Solveig Kloppen per sesong: 62.500 kroner
  • Annonsering høst 2020: 208.125 kroner
  • Annonsering vår 2021: 393.600
  • Annonsering vår 2022: 200.888
  • Totalt: 1.740.113

---

Dyr markedsføring

Den største utgiftsposten til podkasten har vært markedsføringen. Gjennom annonser i aviser, sosiale medier og andre podkaster har Den norske kirke brukt over 700.000 kroner på å markedsføre seg.

Effekten av markedsføringen har ikke vært høy, mener professoren ved NHH. Han antyder at DNK kan ha brukt i overkant mye penger per lytter.

– Det kan godt være innholdet er spennende nok, men det tyder på en dårlig markedsføring, sier Andreassen.

Raaum mener bruken av penger har vært god, men erkjenner at markedsføringen ikke har vært perfekt.

– Vi har nådd ganske bredt ut, spesielt i begynnelsen, men dette må bygges opp og det tar tid å komme ordentlig i gang. Vi famler selvfølgelig litt, men satser på videre.

Portrett av Kristin Gunleiksrud Raaum ved IKO-huset i Oslo.

Ikke ferdig med podkast

Raaum sier at erfaringene fra podkasten først og fremst er at det er noe de vil gjøre mer av, og at de både har planer og ideer på gang.

Videre forteller Raaum om hennes begeistring for podkastformatet, og at hun synes formatet fungerer godt til temaene som tas opp i «Søndagsskole for voksne».

– Podkast egner seg perfekt til snakke om tro, bibel og kirke fordi det er et format hvor man snakker sammen over tid. Jeg elsker podkast, og irriterer meg over at jeg ikke hører nok.


Les mer om mer disse temaene:

Johannes Nyborg

Johannes Nyborg

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion