Religion

Nasa benytter teolog-hjelp i jakt på utenomjordisk liv

JAMES WEBB-TELESKOPET: 24 teologer skal forsøke å svare på hvordan mennesker vil reagere om det oppdages liv på andre planeter.

Hvordan vil en troende reagere om det oppdages intelligent liv på andre planeter?

Det er spørsmålet Nasa har ansatt 24 teologer for å besvare, når de nå tar neste steg i å utforske verdensrommet.

Første juledag ble romteleskopet James Webb skutt opp. Det kalles et «superteleskop» og skal kunne fange opp lysstråler som ble sendt ut for 13 milliarder år siden. Det ventes at det kan gjøres store oppdagelser ved hjelp av bildene som teleskopet skal sende tilbake til jorden.

Én av teleskopets hovedoppgaver er å lete etter liv på andre planeter. I den anledning har Nasa valgt å vende seg til 24 prester og teologer ved Center for Theological Inquiry (CTI) i Princeton, New Jersey. Det skriver New York Post.

Kombinasjonsfoto fra Nasa som viser Hubble-teleskopet i bane rundt jorda (til venstre), og en illustrasjon av James Webb-romteleskopet til høyre. Foto: Nasa via AP / NTB

Spørsmålet Nasa har valgt å stille teologene, handler om hvordan mennesker kan komme til å reagere om de får vite at det med sikkerhet finnes liv på andre planeter. Teologene inngår i en arbeidsgruppe som skal svare på hvordan verdensreligionene vil påvirkes om utenomjordisk liv eksisterer.

Også den svenske avisen Dagen har skrevet om saken.

Flere Kristus-inkarnasjoner

Dr. Andrew Davison, prest og teolog ved University of Camebridge, er blant teologene som er engasjert i prosjektet. Han har, i tillegg til den teologiske utdannelsen sin, en doktorgrad i biokjemi fra Oxford. Det meldte den britiske avisen the Times.

---

James Webb-teleskopet

• Romteleskopet – som regnes som ett av de mest avanserte instrumentene noensinne – ble skutt opp fra kysten av Fransk Guyana 25. desember.
  • Det har fått navn etter en tidligere Nasa-sjef og skal forsøke å gi ny viten om universets fødsel og fjerne planeter.
  • Prosjektet har pågått over tre tiår, og utskytelsen har blitt utsatt flere ganger.

Kilde: NTB

---

Han har forsket på forholdet mellom teologi og astrobiologi, og skal i 2022 utgi ei bok med navnet «Astrobiology and Christian Doctrine». Den skal forsøke å svare på hvordan teologer skal kunne forholde seg til forestillingen om «flere inkarnasjoner av Kristus i universet», skriver forskeren selv i et blogginnlegg.

– Oppdagelsen av utenomjordisk liv kan komme om et tiår, i fremtidige århundrer eller kanskje aldri. Men hvis det skjer, kan det være lurt å ha tenkt gjennom hva det medfører på forhånd, skriver Davison.

Sammenheng mellom religion og tro på romvesener

Dette er ikke den første gangen Nasa samarbeider med det teologiske instituttet CTI. I 2014 ble romorganisasjonen tildelt 1,1 millioner dollar for å studere troende menneskers interesse for astronomi. En studie fra 2017 har nemlig vist at det finnes en sammenheng mellom religiøsitet og tro på utenomjordisk intelligens.

Det viser seg nemlig at mennesker med et sterkt ønske om å finne en større mening, men som har liten eller ingen tilknytning til en religion, har større sannsynlighet for å tro på romvesener.

Det tyder på at tro, enten det er på en gud eller på liv på andre planeter, kommer fra samme «impuls», skriver New York Post.

Les mer om mer disse temaene:

Liv Mari Lia

Liv Mari Lia er tilknyttet Vårt Land som journalist i religionsavdelingen.

Vårt Land anbefaler