Religion

De ser, støtter og styrker i den vonde juletiden

JULENS HJELPERE: Kirkens SOS har besvart 162.000 samtaler hittil i år. Rundt juletider er følelsestrykket større, erfarer de frivillige. – Julen er som et forstørrelsesglass, sier Julia Reksten som er frivillig for første gang i julen.

I begynnelsen av desember hadde Kirkens SOS’ hjelpetelefon besvart 162.000 henvendelser siden starten av 2021. De håper å klare å besvare rundt 170.000 før året er omme. Det tilsvarer rundt 470 samtaler om dagen. Da er det fortsatt omtrent én av tre som ikke får svar. Med pandemi og jul, er trykket på følelsene enda større.

– Det er ikke alle som får en god jul. Jeg har erfart at flere ser rundt seg og knytter forventninger til at man blir glad når det nærmer seg jul, men så klarer man ikke leve opp til den gleden selv, sier Julia Beatrice Reksten.

Hun tenker på julen som et forstørrelsesglass, hvor det gode blir bedre og det vonde blir verre.

– Det gjør det enda vondere. Når det i tillegg er en pandemi med mye ensomhet, vil man føle at den ene meteren føles mer som ti meter, og at avstanden mellom hverandre blir større. Det gjelder også avstanden til å tørre å be om hjelp eller si ifra at man ikke klarer å henge med, sier Reksten.

Nye frivillige hos Kirkens SOS jula 2021.

Innimellom det mørke

Til vanlig sitter to frivillige sammen på et vaktrom for å betjene Kirkens SOS´ telefon og chattetjeneste. I år sitter de fleste hjemme på grunn av ny nedstengning med hensyn til smitte. Derfor kommer Julia Beatrice Reksten og Kjartan Vevle til å jobbe hjemmefra.

Vevle sitter på telefonen, mens Reksten besvarer oftest chattetjenesten. De startet begge som frivillige i Kirkens SOS i vår og er på vakt hver fjortende dag. Det er kravet. Men rundt juletider er pågangen større. Da vil de jobbe ekstra. For selv om innringerne ofte er ensomme eller tynget av vonde opplevelser, finner de mening i å jobbe som frivillig.

– Da jeg startet, tenkte jeg det kom til å bli veldig mørkt, men det er så mye mer enn det. Det er så mye håp, latter og lys, sier Reksten.

Å gjøre noe for andre

Vevle ble pensjonist for to år siden. Med bedre tid og kapasitet, ville han føle seg nyttig. Det var den enkle begrunnelsen, som han kaller det.

– Jeg ville fylle tiden og kunne si at jeg har gjort noe fornuftig for andre. Ikke bare vaske huset og lese bøker, men faktisk gjøre noe som er av betydning for andre.

Men for noen er det kanskje ikke selvsagt at ledig tid betyr å hjelpe andre?

– Jeg vet at det gir meg et bedre liv at jeg føler meg nyttig for samfunnet og omgivelsene rundt meg. Det har en egenverdi i seg selv.

Nye frivillige hos Kirkens SOS jula 2021.

– Alle mine pigger stakk ut

Vevle tenkte lenge at Kirkens SOS var noe som ville passe ham. Samtidig vegret han seg lenge før han meldte seg på kurset.

– Jeg har en utstrakt grad av empati, og jeg tenkte det kom til å bli vanskelig å legge samtalene fra seg når jeg går hjem. Jeg var redd det ville bli for tøft og at jeg ville dra for mange historier inn i livet mitt, sier han.

Til tross for redselen, meldte Vevle seg på. Under kurset kjente han at «alle pigger stakk ut». Men han lærte imidlertid hva oppdraget og rollen gikk ut på. Det gjorde han trygg.

– Oppdraget vårt er ikke å være terapeuter. Vi skal være «den samtalen» med mennesker. Å se, støtte og styrke de som ringer inn. Det er det medmenneskelige oppdraget, sier han.

---

Kirkens SOS krisetjeneste

  • Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste og består av elleve lokale senter med til sammen 1100 frivillige
  • Alle frivillige må gjennom et innføringskurs på rundt 40 timer hvor de går gjennom rollen som frivillig ved Kirkens SOS, samtalemetodikk, utforsking av selvmordstanker og hvordan ivareta seg selv og sine medvakter i tjenesten
  • Kirkens SOS er også en selvmordsforebyggende krisetjeneste. Alle som tar kontakt skal spørres om selvmordstanker

Kilde: Kirkens SOS

---

De hyppigste temaene

Av tematikk på telefon er psykiske problemer, ensomhet, fysiske problemer og sorg eller tap de hyppigste temaene i 2021. Av tematikk på chat er psykiske problemer, relasjonsproblemer, ensomhet, vold eller mishandling, seksuelle overgrep og selvskading de hyppigste temaene. Det opplyser nestleder i Kirkens SOS Anne Bye Sandal.

Videre er antallet samtaler som handler om selvmordstanker rundt 16 prosent på telefon og 46 prosent på chat.

– Vi ser av tidligere tall at julehøytiden ikke genererer noen stor endring i antall henvendelser, men samtalene er annerledes. Det er et større følelsestrykk og mye ensomhet, sier Sandal.

Nye frivillige hos Kirkens SOS jula 2021.

Stort sett en god følelse

Hvordan føles det for dere som tar imot samtalene?

– Hvis du føler du hjelper, gir håp og bidrar, at du får den responsen at du hører det på stemmen, da får du en god følelse. Jeg synes jeg får det stort sett, men av og til greier jeg det ikke, sier Vevle.

Likevel opplever han sjeldent at han sitter igjen med en dårlig følelse når han avslutter en samtale. Det handler om de frivilliges oppdrag: Å se, støtte og styrke eller «bare være, ikke gjøre», ifølge Sandal.

– Det tror jeg er den store kraften. Det å bare bli lyttet til er en stor mangelvare i samfunnet vårt. Det å møte et medmenneske som har tid til å være til stede og som tåler å lytte til det som blir fortalt, har en stor verdi, sier hun.

Nye frivillige hos Kirkens SOS jula 2021.

Håpet som innimellom skinner

Det er mye vondt som fortelles om, men innimellom inneholder samtalene både latter og humor. Det var noe som overrasket de to ferske frivillige. Reksten nevner en episode med en eldre dame som følte seg ensom og hadde veldig mørke tanker. Ofte, når det blir mørkt i samtalen, liker Reksten å stille spørsmålet: Hva er det som har holdt deg fast i livet?

– Da nevnte hun det å synge. At hun alltid har vært så glad i musikk og at det er det som har drevet henne. Men hun hadde ikke turt å synge på flere år, fordi hun var redd hvordan stemmen hennes kom til å høres ut.

Da spurte Reksten: Ønsker du å synge med meg, bare oss to?

– Hun ble så glad. Det ble latter og tårer mens vi sang oss gjennom Alf Prøysens viser.

Vevle er like overrasket over hvor lett humoren tar del i selv de mest dystre følelsene.

– Du kan snakket om mye alvor gjennom humor. Det kan være ganske alvorlige ting som vi ler av. Jeg kan få følelsen av å ha brutt en barriere når man kan le sammen selv om man snakker om store utfordringer. Det er ikke ofte det skjer, men det er mer latter enn jeg hadde trodd.

Nye frivillige hos Kirkens SOS jula 2021.

Problemene forsvinner ikke

Selv om ikke problemene for den eldre damen som likte å synge ikke forsvant med en samtale, betydde det noe der og da, tror Reksten.

– Problemene forsvinner ikke, men samtidig delte vi en veldig flott opplevelse sammen vi to. Og den opplevelsen blir kanskje med henne videre, og gjør at hun klarer å synge for seg selv på badet dagen etter.

Sandal er enig med de frivillige:

– Det å gi folk pusterom, et glimt av håp og den lille stunden – det gir en lindring akkurat der og da.

Les mer om mer disse temaene:

Cathrine Northug

Cathrine Northug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion