Religion

Vil ha mindre Jesus og mer ‘fjøsnisse’ i den norske skole-jula

HØYTIDSDEBATT: Det mangfoldige Norge bør gjenspeiles i undervisningen og tradisjonene rundt jul i skolen, mener lederen i Human-Etisk Forbund. – Jeg er litt overrasket over HEFs engasjement for nissen, sier biskop Halvor Nordhaug.

Like sikkert som at julegrana drysser og lysslyngene glitrer gatelangs, holder debatten om skolegudstjenester – og julens kristne budskap i klasserommet – stadig stand.

– Det er en god tradisjon at Christian (Lomsdalen, red.anm.) og jeg diskuterer innholdet i julefeiringen også i år, sier Bjørgvin-biskop Halvor Nordhaug i tirsdagens Dagsnytt 18 på NRK.

Den siste tidens ordveksling mellom de to har gått for seg i Bergens Tidende (BT). Der tok Human-Etisk Forbund (HEF)s leder Christian Lomsdalen til orde for at den kristne julefortellingens dominans i skolen virker ekskluderende i et samfunn med et mangfold av trosretninger og livssyn.

– Vi vet at elevene feirer jul på veldig mange måter og med veldig mange forskjellige begrunnelser. Jeg ønsker ikke å endre deres eller Den norske kirkes julefeiring – men fortellingen som fortelles om hva julen er i skolen må speile mangfoldet som ellers finnes i befolkningen, sier Lomsdalen i Dagsnytt 18.

Fjøsnissen er jo ikke en del av et livssyn som lever i dag

—  Halvor Nordhaug, Bjørgvin-biskop

Like mange tradisjoner som nordmenn

HEF-lederen peker på flere utfordringer med den kristne julens hegemoni i skolen:

Den ene er at historiene som fortelles i klasserommet om hvorfor man feirer jul i stor grad er fundert i den kristne tradisjonen, noe som fortrenger andre grunner og skikker som også gir folk grunn til julefeiring, mener Lomsdalen.

I tillegg er det problematisk at en fellesskole inviterer til et «forkynnende» arrangement, skolegudstjenesten, fastholder han.

– Jeg vil anta at det omtrent er like mange til å feire jul som husstander, familier, nordmenn – eller verdensborgere. Jeg tror ikke jeg og Halvor (Nordhaug red.anm.) har samme ting vi tenker på nå i løpet av julefeiringen, sier Lomsdalen i Dagsnytt 18.

Bjørgvins biskop Halvor Nordhaug gir HEF-lederen rett i at Norge har et livssynsmangfold – hvor folk tror ulikt og feirer jul forskjellig.

– Men det må ikke bli slik han skriver; at julen er et skattkammer av tradisjoner og viktige elementer fra vår mangfoldige kulturarv, som henter elementer fra kristen tradisjon, men også fra andre kulturer. Som om kristendommen liksom bare var ett av en rekke andre elementer som utgjorde innholdet i julefeiringen.

– Alle religioner og livssyn har ikke like mye engasjement for julefeiringen, for å si det varsomt, sier biskopen, som også svarte Lomsdalen i Bergens Tidende.

– Fjøsnissen er ikke del av et livssyn

All den tid kristendommen har feiret jul siden 300-tallet, er det en historisk tradisjon elever må lære om, mener Nordhaug. Den kristne konteksten må fortsatt være skolens hovedfokus i markeringen av jul, fastholder han.

– Jeg er litt overrasket over Human-Etisk Forbunds engasjement for nissen, sier Nordhaug, og refererer til HEF-lederens eksempel på en annen juletradisjon elevene bør lære om i skolen.

– Men fjøsnissen er jo ikke en del av et livssyn som lever i dag – men den kristne tro lever i dag, fortsetter han i Dagsnytt 18.

Selv om skolen bør ha et hovedfokus på kristendommen i undervisningen om jul, kan man også inkludere andre tradisjoner, fremholder biskopen. Når det feires julegudstjenester bør det også være et likeverdig tilbud for de som ikke går, fortsetter han.

– Men vi vet at mange skoler ikke får til dette likeverdige opplegget, svarer Lomsdalen, og presiserer at han like gjerne kunne møtt Utdanningsdirektoratet til debatt.

Ruth Einervoll Nilsen

Ruth Einervoll Nilsen

Vårt Land anbefaler

Mer fra: Religion