Mener «influenserteologi» gjør det vanskeligere for unge å tro

DEN NORSKE KIRKE: Årets hovedsak på Ungdommens Kirkemøte var kristne influensere på sosiale medier. – Enkelte influensere gis så stor definisjonsmakt over hva det vil si å være kristen, at det blir vanskelig for andre å kalle seg kristne, sier leder for kirkemøtet.

SKADELIG FORKYNNELSE: I helgen var det duket for Ungdommens kirkemøte, hvor hovedsaken var kristne influensere som forkynner på sosiale medier. Fra venstre er Henrik Bever Fikse, Nora Antonsen og Stig Kenneth Larsen.
SKADELIG FORKYNNELSE: I helgen var det duket for Ungdommens kirkemøte, hvor hovedsaken var kristne influensere som forkynner på sosiale medier. Fra venstre er Henrik Bever Fikse, Nora Antonsen og Stig Kenneth Limmesand.
Publisert Sist oppdatert

– Barn og unge blir dratt inn i måten og formen budskapet forkynnes på. Det brukes dominerende retorikk i både form og innhold, som er problematisk fordi det står i kontrast med Jesu budskap. Det blir så stort og voldsomt at det virker ekskluderende, sier Nora Antonsen, leder i Den norske kirkes ungdomsutvalg.

Såkalt influenserteologi var årets hovedsak på det årlige Ungdommens kirkemøte (UKM), som er det øverste organet i Den norske kirkes ungdomsdemokrati.

Begrepet influenserteologi kommer av teologien som forkynnes av såkalte influensere eller personer som påvirker mennesker offentlig på sosiale medier eller andre kanaler. I dette tilfellet sikter UKM til forkynnelse som skjer gjennom kanaler som Instagram, Youtube, TikTok og Snapchat.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP