– At du ikke skal bli oppdaget når du stjeler og lyver, det var det verste. Å hevde at sekulære mennesker ikke har integritet, sier filmskaper Thea Haavet.
Hun reagerer på et Facebook-innlegg skrevet av Karl Johan Kjøde, generalsekretær i Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag (Laget). Her presenterer Kjøde det han kaller «De ti sekulære bud».
Budene er en omskriving av Bibelens ti bud. Det syvende og åttende budet, som sier at du ikke skal stjele eller lyve, har i Kjødes sekulære variant blitt til «Du skal ikke bli oppdaget» når du stjeler eller lyver.
– Stereotypiserende
Haavet driver produksjonsselskapet Soulspace Film, som har som mål å bygge broer mellom folk med forskjellige livssyn. Hennes første reaksjon på Kjødes innlegg, var at budene var stereotypiserende og generaliserende.
– Jeg synes det er litt alvorlig. Man kan jo si at det er humor, men det pleier å være snev av alvor i humor, mener Haavet.
Kjødes sekulære bud ble utformet til undervisning på det månedlige arrangementet Apologetikk-kvelder i Oslo, som er et samarbeid mellom Laget, og menighetene Storsalen og Misjonssalen. Her underviser ulike bidragsytere i apologetikk, altså kristent trosforsvar.
Da listen med budene ble postet på Facebook i etterkant av arrangementet, forklarte Kjøde at hensikten var å «peke på noen vanlige verdimessige trekk og motsetninger i vår kristne og sekulære kultur.»
– Selv om det sies at dette handler om sekulær kultur, så handler det jo om sekulære mennesker. Det er også alvorlig når man setter alle med et livssyn i samme bås. Så er det litt selvopphøyende, og et uttrykk for at man ikke ser bjelken i sitt eget øye, mener Haavet.
[ Historiker Tom Holland: – Det er nærmest umulig å stå utenfor kristendommen ]
Uenig i kritikk
Laget-generalen sier at han hadde forventet reaksjoner, og at konteksten budene ble presentert i på apologetikk-arrangementet hadde mye å si for forståelsen.
– Det var kanskje litt prematurt å publisere dem på Facebook. Men av og til må man provosere for å skape refleksjon og debatt, mener lagslederen.
Han sier intensjonen med budene ikke var å stemple alle som ikke tror på Gud med ett normsett. Kjøde er uenig med Haavet i at han med budene påstår at ikke-religiøse ikke har integritet.
– Du finner dypt moralske mennesker og umoralske mennesker blant både ateister og kristne, sier han.
Et viktig poeng for Kjøde, er at både troende og ikke-troende lever i et sekulært samfunn. De ti budene hans var altså ikke ment som en liste over ikke-troendes leveregler.
– Vi lever alle i et sekulært samfunn, og flere på apologetikk-kvelden kjente seg mer igjen i å leve etter de sekulære budene enn de kristne, sier Kjøde, som er opptatt av at også kristne og kirken må ta ansvar for at vi nå lever i et mer sekulært samfunn.
[ Alister McGrath var ateist. No er han ein av verdas mest briljante teologar ]
Et betimelig oppgjør
Filosof Kaja Melsom jobber i Human-Etisk Forbund (HEF), og definerer seg selv som ikke-troende. Hennes første reaksjon på Kjødes ti bud var forvirring.
I hvilken retning går egentlig dette «sparket»?
– Dersom kritikken til Kjøde er rettet mot sekulære, er den dårlig, utdatert og forslitt, mener Melsom.
– Men hvis man tar ham på ordet på Facebook, og tolker utspillet som en provokasjon rettet mot hans egne, tenker jeg det er et betimelig oppgjør, sier hun og ler.
Melsom viser til at forsidene til de store avisene de siste ukene har vært fulle av saker om kritikkverdige forhold blant kristne, slik som rapporten om overgrep i Den katolske kirke i Frankrike og Kjell Ingolf Ropstads grep for å unngå skatt.
– Det er dessuten en stereotyp kritikk at ikke-troende ikke har moral – at vi stjeler og lyver og driver hor. Som vi har sett, dukker stadig opp tilfeller av dette i religiøse menigheter, sier hun.
Når Melsom leser de ti sekulære budene, leser hun egentlig en kulturkritikk.
– Den kan jeg følge ham langt på vei i, sier hun.
Som filosof har Melsom vært opptatt av samtidens hang til selvrealisering, og ga i 2017 ut boka Den fordømte friheten.
– Mennesker er ekstremt selvopptatte, og vår enorme valgfrihet blir på mange måter blitt satt over hensynet til fellesskapet, sier hun til støtte for Kjødes tilsynelatende kritikk av det samme.
Forskjell på budene
Thea Haavet reagerer også på det første av de ti sekulære budene: «Du skal ikke ha andre guder enn deg».
– Det er nesten injurierende å si at folk har seg selv som gud, i hvert fall er det å si at folk er veldig egoistiske.
Kjøde mener nettopp dette er et viktig poeng. Mens Bibelens første bud fokuserer på Gud, er det første av de sekulære budene mer selvopptatt.
Dette mener Kjøde setter tonen for også de ni neste budene.
– I en gudløs moral er det en selv som gjør vurderinger av hva som er godt og vondt, i motsetning til i en gudegitt moral. Men likevel ender mange opp med en moral som ligner på den kristne, mye på grunn av verdensbildet kristendommen har gitt Vesten. Det gjør det vanskelig å si enten eller, vi er alle sekulære og kristne på en gang, sier Kjøde.
Han mener likevel at kristne har et særskilt, moralsk ansvar.
– Vi kristne lever som om Gud ikke finnes. I motsetning til de med en gudløs etikk, har vi den dypeste forpliktelse til å vende oss bort fra moralen du finner i de sekulære budene.