Religion

Viet med himmelretningenes velsignelse

HEKSER: I et vigselsrituale med offergaver, mjød og røkelse, ble Lykke og Benjamin gift, i det som var trossamfunnet Nordens paganisters tredje vielse på to år. Trossamfunnet er del av en stadig voksende heksebevegelse.

Det er ikke kirkeklokker som ringer inn til bryllup på Domkirkeodden på Hamar denne lørdagen. Det er selvlagde trommer av dyreskinn. De dundrer under den luftige glasskonstruksjonen. Lena Ragnvaldsdatter Skarning står barføtt omringet av ruiner fra middelalderen.

– Dette er kanskje en annerledes vielse enn dere er vant til. Bare «go with the flow». Det er det vi gjør, sier hun.

Glassbygget kaster tynne skygger over ruinene i Domkirkeodden på Hamar. Det hviskes og slipsknuter strammes. Venner og familie av brudeparet er ikke sikre på hva som venter dem. Plutselig hever Skarning stemmen.

– Formødre og forfedre. Guder og gudinner. Frenker og frender. Venner og familie.

Så demper hun stemmen.

– Jeg lyser dette stedet i ve, og skaper et hellig rom hvor vi skal feire kjærligheten, og vie Benjamin og Lykke.

Trossamfunnets leder ber om naturelementenes og himmelretningenes velsignelse for samlivet og ekteskapet.

Bilder av pagan vielse ved Domkirkeodden i Hamar, tatt i forbindelse med en heksesak.

Bringer magien tilbake til mannen i gata

Lena Ragnvaldsdatter Skarning, bedre kjent som «Skogheksa», har praktisert heksekunst i 30 år og kaller seg selv en «selverklært heks». I 2017 opprettet hun trossamfunnet Nordens paganister, hvor hun nå er forstander og prestinne.

Paganist er en fellesbetegnelse på personer som tilhører forskjellige naturreligioner. De fleste hekser er paganister, men ikke alle paganister er hekser. De moderne heksene tilber naturen og tror på guder og gudinner. Skarning forteller at ordet heks er et misforstått og myteomspunnet ord. Det ønsker hun å rydde opp i.

– Jeg lever her og nå for å bringe magien tilbake til mannen i gata, sier hun.

Bilder av pagan vielse ved Domkirkeodden i Hamar, tatt i forbindelse med en heksesak.

Nyreligiøsiteten stiger

På sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat finnes det flere heksegrupper. Facebook-gruppen «Wicca Norge» har i skrivende stund 1.300 medlemmer og vokser stadig.

– Jeg tror det er typisk for hele nyåndeligheten. Vi plukker opp og slipper ideer og tanker med større hastighet enn før. De som er opptatt av nyreligiøse eller åndelige retninger er det stadig flere av, mens de organiserte religionene opplever en tilbakegang, sier Geir Uldal.

Han er medforfatter av boken Hekser og healere, og tilhører gardneriansk wicca. Det er den eldste retningen i heksebevegelsen, grunnlagt av Gerald Gardner på midten av 1900-tallet.

Da Uldal og Geir Winje skrev boken om hekser og healere, la de merke til en økende interesse for hekser. Uldal forteller at dragningen mot heksenes verden er stor.

– Mitt inntrykk av unge mennesker i dag er at de ofte opplever det som helt greit å ha mange identiteter. De kaller seg kanskje heks bare i bestemte sosiale situasjoner eller i sitt hemmelige hjerte. Det å være noe er ikke lenger det det engang var. Vår verden har blitt mye mer kompleks.

Jeg lever her og nå for å bringe magien tilbake til mannen i gata

---

Heks

  • En heks er i all hovedsak en som praktiserer heksekunst eller magi, eller noen som tilber paganistiske guder.
  • Wicca er en del av den moderne heksebevegelsen og er en nyhedensk religion.
  • Gerald Gardner blir regnet som grunnleggeren av naturreligionen wicca, som i dag er en omfattende og mangfoldig bevegelse.

Kilde: SNL

---

Nordens Paganister blir til

Lena Skarning og mannen Walenti Løkken ble håndfestet for syv år siden. Det vil si at de ble bundet sammen med bånd på paganistisk vis. Det ble starten på trossamfunnet Nordens paganister.

– Det var en så nydelig måte å bli viet på. Det var en opplevelse jeg ville kunne tilby andre, sier Skarning.

For å kunne vie andre, måtte hun ha vigselsrett. Og for å kunne få det, måtte hun være forstander i et trossamfunn. Det gjorde at hun sendte forespørsel til statsforvalteren om å få opprettet et trossamfunn. Det skulle vise seg å være vanskeligere enn hun trodde.

– Vi fikk først avslag på søknaden fordi vi ikke hadde noe trosbekjennelse. Det var ikke noe vi hadde tenkt at vi måtte forholde oss til, for vår praksis går jo ut aller mest ut på et samarbeid med elementene, og man tror jo ikke på luft, ild, jord og vann. Det er håndfaste elementer man må anerkjenne når man lever på denne planeten, forteller Skarning.

Hun klagde på avslaget og fikk til slutt søknaden godkjent. Desember 2017 ble Nordens paganister et eget trossamfunn, dog med en trosbekjennelse:

«Jeg tror på Jorda, min Gudinne og Mor. Jeg tror på Sola, min Gud, den maskuline kraften, som befrukter min Gudinne, Moder Jord, den feminine kraften. Jeg tror på Månen, som med sine forskjellige faser kan gi innsikt og forståelse av mine egne fysiske og mentale skiftninger» (les hele i faktaboks).

Bilder av tatovering av hoved hekse Lena tatt i forbindelse av heksesak.

Månen i pannen

Månen i pannen til Lena Skarning er slående. Opp gjennom årene har hun til og med fått drapstrusler på grunn av det mytiske symbolet tatovert med en bjørnepenis for mot, styrke og besluttsomhet. Det er ingen gode grunner til truslene, tatoveringen bare provoserer, forteller hun.

– Jeg har alltid vært søkende, og helt fra jeg var barn har jeg alltid hatt en sterk relasjon til månen. Da jeg begynte med heksekunst, skjønte jeg at månen var en veldig vesentlig del av heksekunst og magisk praksis. Da fikk jeg en slags åpenbaring, sier hun.

Tenåringen Skarning følte hun manglet «noe mer». Hun brukte store deler av sin ungdomstid på biblioteket, og da hun endelig fant en bok som omtalte hekser, falt brikkene på plass.

– Jeg fikk følelsen av å komme hjem. Jeg fikk en oversikt over alt fra naturelementene, til årshjulet og månemagi. «Der var hele poenget!», følte jeg.

Bilder av pagan vielse ved Domkirkeodden i Hamar, tatt i forbindelse med en heksesak.

Magi som intuisjon

Alle som kaller seg hekser har til felles at de er opptatt av både heksekunst og magi. Men hva betyr det egentlig?

– For meg betyr det å være heks å bruke magi. Slik tar man kontroll over livet sitt og bruker redskaper for å slippe å sitte og føle seg som et offer for omstendighetene, sier Skarning.

Med magi menes ikke det vi kjenner fra filmer og serier, men tankekraft, understreker hun. Heksene tror at alt består av energi, og at ved å endre denne energien skapes det magi.

– Det å gjøre en fysisk handling er med på å forsterke den tankekraften som ligger i bevisstheten. Derfor er det nødvendig å ha en klar intensjon, forklarer Skarning.

Tynne slør mellom definisjoner

Det at Skarning er en «selverklært heks», forteller at ordet heks ofte forstås og praktiseres forskjellig, forteller forfatter Geir Uldal.

– Om du spør ti forskjellige hekser, vil du få ti forskjellige definisjoner på hva en heks er.

Uldal forteller at det finnes en svært liten gruppe hekser, godt under hundre, som tilhører en såkalt innvielsesbasert form for wicca. Det er er en del av den moderne heksebevegelsen, og kalles gjerne en nyhedensk religion. Foruten de svært få som krever en innvielse for å bli heks, er det ganske mange som identifiserer seg med ordet heks, mener han.

– Jeg vil tro at det er umulig å føre noen statistikk over sistnevnte, ganske enkelt fordi graden av identifikasjon er flytende i moderniteten, forklarer Uldal.

Bilder av tatovering av hoved hekse Lena tatt i forbindelse av heksesak.

– Under soljevndøgn er kroppen i balanse

Onsdag 22. september er høstjevndøgn og en helt spesiell dag for Skarning. Hun står bredbent i den tomme, kjølige kjelleren på Del Kartel Tatto i Oslo. Tidspunktet for tatoveringene er nøye gjennomtenkt.

– Ved jevndøgn er natt og dag like lange. Da er det balanse. Jeg trenger balanse i elementene, fordi jeg egentlig er veldig ubalansert. I mitt horoskop mangler jeg ilden, forklarer hun.

Hun enser at tatovøren er klar og snur seg brått om. Hun strekker hendene ut til siden og hvisker:

– Krefter fra øst, luftens elementaler. Gjør dette til en effektiv tatovering.

Hun henvender seg stille til alle retningene og elementene før hun legger seg på benken. Hun skal tatovere en tom trekant på høyre hånd og en trekant med strek i på venstre hånd. Det er egentlig fire symboler: to trekanter med spissen opp, og to med spissen ned, en av hver med strek. Med disse skal hun påkalle naturelementene.

Bilder av tatovering av hoved hekse Lena tatt i forbindelse av heksesak.

Gud og gudinne, lys og mørke

Pagansime er en ikke-monoteistisk naturreligion. Medlemmene av trossamfunnet henvender seg til flere guder.

– Vi forholder oss ikke til en enkelt guddom. Det er i den personlige praksisen gudene og gudinnene trer frem, forteller Skarning.

Selv startet hun med å henvende seg til det greske og romerske panteonet, deretter fortsatte hun med de norrøne gudene.

– Er det en egenskap jeg trenger, kan jeg finne en gud eller gudinne som har den egenskapen. Da kan jeg invitere guden eller gudinnen inn i livet mitt, og jobbe med de kvalitetene guddommen har, sier hun, og bruker et eksempel fra sitt eget liv da hun var alene med tre barn og nyinnflyttet i Odalen:

– Det var en skummel tid. Jeg var ung og hadde ansvar for tre små døtre og en hund alene. Jeg hadde ingen foreldre eller søsken. Da begynte jeg å jobbe med gudinnen Artemis. Hun er jo en sterk, ung jegergudinne. Hun måtte jakte og forsørge seg selv og sitt følge, som blant annet består av en hund. Hun assosieres også med månen, noe som passet meg bra. Det hjalp meg, forteller hun.

Bilder av pagan vielse ved Domkirkeodden i Hamar, tatt i forbindelse med en heksesak.

Stenger ut forstyrrelser

Det er ti minutter til vielsen starter på Domkirkeodden. Skarnings to medhjelperne står med lukkede øyne og åpne armer mens prestinnen fører en sort fjær langs kroppene deres.

– Vanligvis bruker vi røkelse og saltvann når vi renser, men det fikk vi ikke lov til her inne. Derfor bruker vi saltvann og fjær og ild, sier en av medhjelperne, Anita Nordli.

Hun og Thomas Lyngstad renser hverandre, noe heksene gjør hver gang som en sentral del av alle hekseritualer. Det er ikke bare dem selv som må renses. Også brudeparet skal få den sorte fjæren, dyppet i salt og vann, ført langs kroppen.

– Det symboliserer elementene, og er rensende. Det er for at du skal legge vekk det som kan forstyrre deg. Stress og tanker som ikke har noe med vielsen å gjøre, forklarer Nordli.

Bilder av pagan vielse ved Domkirkeodden i Hamar, tatt i forbindelse med en heksesak.

Brudeparet trommes inn

Så er vielsen i gang. Bruden Lykke Furuholm går barføtt oppover mot alteret mens trommene dundrer.

– Trommene setter deg i riktig modus. Det er det musikk og lyd er verktøy for. Det fungerer meditativt. I kirken har man klokkene, mens her trommer vi, forklarer Thomas Lyngstad.

Når bruden og brudgommen står på hver sin side, renses de av medhjelperne. Lena Skarning åpner vielsen ved å lese en sirkelåpningstekst, som handler om å skape en magisk sirkel til vielsen. Thomas Lyngstad åpner armene sine mot himmelen og den østlige himmelretningen.

– Hør, hør Austri. Kom, kom Austri, synger han, før Skarning tar over.

– Luftens elementaler, vi kaller på dere. Vi ber om god kommunikasjon, konsentrasjon, klare tanker og overblikk i enhver situasjon hvor dere måtte trenge det. Dere kan nå gi et offer til øst, sier hun.

Med høstlige symboler som epler, løv, rognebær og solsikker dandert, bøyer brudgommen seg ned på kne og tenner en liten røkelsespinne som gave til luften.

Bilder av pagan vielse ved Domkirkeodden i Hamar, tatt i forbindelse med en heksesak.

Til øst, sør, vest og nord

Skarning ber om velsignelse fra hver av de fire himmelretningene gjennom vielsen. De inneholder ulike egenskaper, forteller hun.

Sør er lidenskap, mot og styrke, samt utholdenhet til å stå i krevende situasjoner. Øst er tålmodighet hvis det blir kaos. Vest er kjærlighet, ærlighet og god intuisjon, samt dype ekte følelser og nært vennskap. Nord er fruktbarhet på alle plan de måtte ønske, sammen med trygghet, harmoni, vekst, balanse og likevekt.

Som en offergave til vest, heller brudeparet mjød i en bolle med mjøsvatn. Vanligvis helles mjøden på bakken, men på grunn av reglene på Domkirkeodden blir det helt i en bolle med vann fra Mjøsa. Vannet skal senere helles tilbake i Mjøsa, så sirkelen sluttes.

– Mjøden er gudenes drikke. Det var gudene som lagde mjød og ga det til menneskene. Det blir en slags nattverd. Mjød er laget av blant annet vann, og korresponderer med vest sine kvaliteter, forklarer Lyngstad.

Bilder av pagan vielse ved Domkirkeodden i Hamar, tatt i forbindelse med en heksesak.

Ulik tro i ekteskapet

– Hvorfor valgte dere en paganistisk vielse?

– Det var det som føltes riktig. Det var rett og slett fordi noe annet ville ikke vært «oss», sier Lykke og Benjamin Furuholm.

De er begge paganister og medlem av Nordens Paganister. Likevel stiller de seg noe ulikt i spørsmålet om tro.

– Jeg har alltid vært interessert i det okkulte og ukjente, og så nysgjerrig jeg er av meg, har jeg alltid hatt en naturlig trang til å lære mer om ting jeg ikke forstår, sier Lykke.

Det var hennes ønske å vie seg paganistisk. Hun er ekletisk heks, som betyr at hun praktiserer ulike typer «magi». Hun gjenoppdaget wicca i 2017 og ble aktivt trosmedlem i 2020. For Benjamin er svaret annerledes.

– Jeg identifiserer meg som troende, men ikke direkte praktiserende ennå. Jeg har vært med på masse ritualer sammen med Lykke, men jeg er ikke komfortabel nok til å kalle meg heks helt ennå. Derfor kaller jeg meg selv for paganist, sier han, og tilføyer:

– For meg handler det om energien i hverdagen, følelser du har og hva du ønsker å gi og få. Jeg gir ut så mye kjærlighet som mulig, også får jeg det tilbake på et eller annet vis.

Bilder av pagan vielse ved Domkirkeodden i Hamar, tatt i forbindelse med en heksesak.

Bundet sammen så lenge de klarer

Mot slutten av vielsen binder Lena Skarning bryllupsparet sammen. Dette kalles håndfestingen, og er selve høydepunktet i seremonien. Båndet har paret selv laget, og er noe de skal gå med så lenge de kan.

Skarning surrer et blått og rødt bånd rundt parets hender, og strammer hardt til. Det kommer en latter fra salen. Stramt skal det være, for lenge skal det holde.

Båndene ble flettet under et rituale i mars da det var fullmåne. De ble flettet i tre ganger tre omganger, fordi tre blir sett på som et magisk tall. Det er derfor de også har ni ekteskapsløfter til hverandre, tre ganger tre.

– I wicca tror vi på trefoldsregelen, som betyr at alt du sender ut, vil komme tilbake til deg ganger tre. Litt som karma eller kardemommeloven, forklarer Lykke og legger til:

– Når man bindes sammen med håndfesting bindes skjebnene sammen. Vi lover hverandre at vi alltid skal stå sammen.

Bilder av pagan vielse ved Domkirkeodden i Hamar, tatt i forbindelse med en heksesak.

---

Trosbekjennelsen

Jeg tror på naturens skapende krefter slik den viser seg i både feminin og maskulin form.

Jeg tror på det evige kretsløpet, Jordens og Solens samspill, som gir sesongenes skiftninger.

Jeg tror at ved å følge naturens syklus, kan jeg lettere forstå Livets mysterier, Fødsel, Liv og Død.

Jeg tror at å utføre seremonier og ritualer for å samstemme seg med naturens syklus, kan gi endypere forståelse av hvordan alt henger sammen.

Jeg tror at Månen, som med sine forskjellige faser kan gi innsikt og forståelse av mine egnefysiske og mentale skiftninger.

Jeg anerkjenner naturens elementer: Luft, Ild, Vann og Jord.

Jeg tror elementene og elementalvesnene innehar kvaliteter som kan hjelpe meg, ikke bare de selvsagte fysiske kvalitetene, som gir min fysiske kropp mulighet til å leve, men også gir mer mentale og følelsesmessige kvaliteter.

Luften gir god kommunikasjon, klare tanker og overblikk.

Ilden gir gjennomslagskraft, mot, styrke og lidenskap.

Vannet gir intuisjon, renhet, renselse, ærlighet og ekte følelser.

Jorda gir fruktbarhet, trygghet, balanse og manifestasjon.

Jeg tror på forfedrene og formødrene, og at ved å gjøre ære på disse og holde deres skikker i hevd, kan jeg få styrke og hjelp i situasjoner jeg trenger det.

Jeg tror på at alt man sender ut kommer tilbake, derfor er jeg tolerant, åpenhjertet og ærlig.

Jeg tror at summen av alt dette gjør det lettere for meg til å være den beste utgaven av meg selv.

---

Cathrine Northug

Cathrine Northug

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Religion