Religion

Tar telefonen for å hjelpe sine muslimske søstre

SAMTALETJENESTE: Ny samtaletjeneste for muslimske kvinner skal gi et trygt sted å prate om blant annet psykisk helse og tro.

På et lyst kontor i Oslo sitter tre damer med god avstand mellom hverandre. Foran seg har de hver sin telefon. En gang i uka sitter det forskjellige kvinner her og venter på telefoner fra søstre, altså andre muslimske kvinner, som ønsker å prate.

Søsterlenken, som er en kvinneorganisasjon laget av muslimske kvinner, startet i januar opp samtaletjenesten Hjertesnakk. Hensikten er å gi muslimske jenter og damer et trygt sted å oppsøke samtale.

– Vi så at muslimske kvinner hadde behov for å kunne ringe og snakke om ulike ting, sier Iman Bousellam, som er gruppeleder for Hjertesnakk.

Gruppeleder: Iman Bousellam er gruppeleder for Hjertesnakk.

– Hva ønsker folk å prate med dere om?

Det er veldig mye forskjellig. Det kan være alt fra lette psykiske plager til vold i nære relasjoner eller tro, sier gruppelederen.

Hun legger til:

– Det er blant annet veldig mange som sliter på grunn av pandemien nå.

---

Søsterlenken

  • Organisasjonen bak Hjertesnakk
  • Tilbyr ulike sosiale aktiviteter
  • Åpent for kvinner uavhengig av tro og bakgrunn
  • SamtaleteHjertesnakk har telefonnummer 940 99 411. Mer informasjon finnes på sosterlenken.com/hjertesnakk

---

Ulik erfaring

Telefonen ringer. Karima Solberg, som er en av Hjertesnakk sine intiativtagere, svarer. Hun ønsker velkommen og spør hva innringeren ønsker å prate om.

– Selvbilde og selvtillit, sier den anonyme personen i den andre enden.

Solberg forteller at gruppelederen Bousellam passer godt til å ta dette temaet, og hun sender samtalen videre til henne. Bousellam er utdannet barnevernspedagog og har erfaring fra Mental helse ungdom.

Solberg forteller at de som tar i mot telefoner for Hjertesnakk har mange ulike utdanningsbakgrunner og erfaringer. De forsøker derfor å gi innringere en så passende samtalepartner som mulig.

– Vi har frivillige som er leger, terapeuter, pedagoger og mye mer, sier Solberg.

Selv om de frivillige i Hjertesnakk er svært forskjellige fra hverandre, har de likevel alle noe til felles: De har tatt kurs for å håndtere de tunge temaene, og de er alle kvinner og muslimer.

Felles forståelse

Solberg forteller at det er en stor fordel at de som ringer inn til Hjertesnakk møter muslimske kvinner på andre enden av røret.

– Når muslimske kvinner snakker med andre muslimske kvinner ligger det en forståelse til grunn. Noen ganger er det viktig å bli forstått uten å måtte forklare, sier hun.

Solberg peker på hodeplagget sitt.

– Om en for eksempel bruker hijab, så trenger hun ikke å måtte forklare hvorfor til meg, fordi det er noe jeg forstår, sier hun.

Solberg forteller at de frivilliges egen bakgrunn også kan gjøre det lettere å umiddelbart forstå ulike kulturelle problemstillinger og temaer.

Kontoret: Her sitter Hjertesnakk-teamet og tar i mot samtaler.

Religiøst utgangspunkt

Samtalene har ofte også et religiøst moment. Solberg forklarer at det er fint for mange av innringerne å kunne ha samtaler med et religiøst utgangspunkt.

– Når vi har samtaler om for eksempel psykisk helse, tar vi ofte også med hjerte- og sjeledimensjonen. Det er det mange som liker.

Solberg forteller at enkelte ringer for å få religiøs veiledning, mens andre ikke ønsker å snakke i det tatt. De kan heller ha et behov for at noen for eksempel leser Koranen høyt for dem.

– Da er det ekstra viktig at Hjertesnakk finnes. Du kan ikke ringe til hvilken som helst samtaletjeneste og spørre om de kan lese Koranen for deg, sier Solberg og ler. Hun leser selv ofte Koranen høyt for de som ønsker det.

Tabu

Enda en telefon ringer. En ung kvinne trenger råd om livet og ekteskap. Solberg tar samtalen.

Gruppeleder Bousellam er ferdig med sin samtale.

– Hvordan gikk det? spør Safa Kustura, som er en av de frivillige, i det Bousellam legger vekk telefonen.

– Det gikk fint. Det var en som har opplevd lite mestringsfølelse under korona. Vi satt opp en plan med flere små mål, så hun kan føle litt mestring i hverdagen, sier Bousellam.

Hun blir stille før hun sier:

– Jeg merker at man ofte blir sittende å lure på hvordan det går med dem man har snakka med.

Frivillige Kustura nikker.

– Men det er så fint at kvinner ringer oss, sier hun.

– Mange kan synes at det er flaut å snakke om ting som er vanskelig, og kvinner tror ofte at de må bære alt alene, sier Kustura.

– Mange temaer er så tabu.

Bousellam er enig.

– Psykisk helse generelt er ofte veldig tabu. Det er viktig at både kvinner og menn har noen de kan snakke med og åpne seg for, sier Bousellam.

Tabu: Samtaletjenesten er åpen for å snakke om det som også er tabu.

Blir hørt

Kustura forteller at det er viktig for dem at folk føler seg hørt når de ringer.

– Noen trenger bare søstre som lytter til dem og et sted der kvinner kan snakke fritt om ting som kan være vanskelig, sier hun.

Hun forteller at det ikke skal ha noe å si om temaet du ønsker å ta opp er lite eller stort.

– Vi tar alle like alvorlig uansett, sier Kustura.

Gruppeleder Bousellam nikker og legger til:

– Mange kan synes at det er mer behagelig å snakke med kvinner som de føler at kan forstå dem.

– Det er viktig å hjelpe hverandre, smiler Bousellam.

Les mer om mer disse temaene:

Ida Helene Benonisen

Ida Helene Benonisen

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion