Religion

– Mange museer mangler spesialkompetanse på religion

Middelalderkunstens relevans i vår egen tid er etterlyst på kulturhistoriske museer. Ansvarlig for kirkekunstsamlingen i Oslo mener det er et skifte på gang.

– Middelalderkunsten kan fort bli et middel for å demonstrere noe som er fjernt fra vår egen virkelighet, sier Karoline Kjesrud ved Kulturhistorisk museum i Oslo.

Kjesrud har bakgrunn i tverrfaglige middelalderstudier og ansvar for museets omfangsrike kirkesamling, som for en stor del inneholder kunst og liturgiske gjenstander fra middelalderen.

I stedet for å vektlegge distansen og det som skiller oss fra datidens mennesker, ville det vært interessant om museene i større grad viser hvordan disse gjenstandene også er forbundet med vår egen tid, mener hun.

Det som er felles

Når en gjenstand plasseres i monter og gis kunstig belysning, skapes det avstand. Vi blir betraktere. I middelalderen var menneskene mye tettere på. Hele sanseapparatet var involvert, også gjennom berøring. Lyset som kom inn gjennom døråpninger og vindusglugger gjorde bildene levende.

– Kirkekunsten blir tatt ut av den rituelle sammenhengen den var ment for. Kraften gjenstandene representerte kommer ikke så lett frem når de er blitt museumsobjekter. Klarer vi å vektlegge disse sidene ved kunsten, får vi også bedre frem hva som er likt og ulikt mellom datidens mennesker og oss, fortsetter Kjesrud.

Takmaleriet «nattverden» fra Ål stavkirke befinner seg i F. Utstillingen utforsker «overganger mellom det menneskelige og det hellige», og åpnet på Kulturhistorisk museum i Oslo i fjor.

Takmaleriet «nattverden» fra Ål stavkirke, som befinner seg i F. Utstillingen, utforsker «overganger mellom det menneskelige og det hellige», og åpnet på Kulturhistorisk museum i Oslo i fjor.

Måten kroppene våre reagerer i møte med en sorgfull skulptur har trolig ikke forandret seg så mye gjennom hundreårene.

– Ved å skape gjenkjennelse kan vi også få frem religionens betydning, gjøre den forståelig og gi den aksept. Det er viktig i en tid hvor det ofte er konfliktene som løftes frem.

• LES OGSÅ: Kirkens monopol på frelse var drivkraft for pengesystem i Norge

– For lite religion

Danske Kristeligt Dagblad ser i sommer nærmere på hva museene kan fortelle om danskenes religiøse arv. Avisen har snakket med forskere som mener de kulturhistoriske museene ikke er flinke nok til å løfte frem religionens betydning, og som jobber med å styrke formidlingen.

En måte å gjøre det på kan være å løfte frem kristendommens rolle i dannelsen av et byrom. Det kan også handle om å presentere et krusifiks som en bruksgjenstand, og ikke bare som kunst.

Kulturhistoriker og teolog Arne Bugge Amundsen tror situasjonen i Norge kan ligne den i Danmark. Dels dreier det seg om en generell motvilje mot å gi den kristne historien forrang. Dels handler det om fagkompetanse og ressursbruk, ifølge ham.

– Mange museer mangler spesialkompetanse på religion. Dermed forsvinner noe av bredden i formidlingen, sier Amundsen, som mener Kulturhistorisk museum i Bergen og kirkekunstsamlingen der er et klart unntak.

Ansvarlig for kirkekunstsamlingen i Bergen, Justin Kroesen, for øyeblikket på feltarbeid i Sør-Spania, skriver i en e-post til Vårt Land at det er det religiøse innholdet som fremheves først – fremfor gjenstandenes kunstneriske eller kulturelle verdi. Utstillingen sto ferdig i 1998.

• LES OGSÅ: Danmark hadde kristne 100 år tidligere enn antatt

Skiftende trender

Det tok ti år før Kulturhistorisk museum i Oslo ansatte en ny samlingsansvarlig for middelalderkunst etter Mona Bramer Solhaug, som hadde stillingen frem til 2009. I dag jobber Solhaug som frilans kunsthistoriker.

– Jeg var den eneste kunsthistorikeren, og jobbet sammen med arkeologer og etnologer. Det er utfordrende og samtidig viktig for tverrfagligheten innen mitt felt. Jeg må forholde meg til Norge i katolsk tid, og har også god hjelp fra det katolske miljøet i Norge.

Solhaug peker på at økonomiske prioriteringer og faglig interesse hører sammen.

– Alle middelalderforskere sliter med å få gehør. De siste tiårene har vikingtiden hatt topp prioritet, mens middelalderen var i skuddet langt tilbake på 1930-tallet.

– Finnes det i vår tid en generell berøringsangst for å løfte frem det kristne?

– Det er en teori, men det er nok noe i det. Selv har jeg et fortrolig og naturlig forhold til kirken og er vant til å se gjenstander ikke bare som gjenstander i seg selv, men som formidlere av liturgi, tanker og tradisjoner.

Viktig arv

Kjesrud opplever at interessen for å formidle kirkekunst er sterk. Hun viser til planer for innlemming av kirkekunst i nye utstillinger og at tre vitenskapelige stillinger er blitt besatt det siste året. En i middelalderkunst (hennes egen), en på konservering og en i skriftkultur og ikonografi. Det tverrfaglige vektlegges også sterkere, ifølge henne.

– Det er absolutt et tegn på at kirkekunstarven blir prioritert. Så er spørsmålet hvorfor det skjer nå. Den økonomiske situasjonen er viktig. Nå har det vært mulig å satse.

LES OGSÅ: Slik står det til med norske stavkirker

Estetikk og prakt

Siden 70-tallet har det vært vanlig å fremheve estetikk og det vakre mer enn funksjon, forteller Kjesrud. Middelalderutstillingen i Oslo, designet av arkitekten Sverre Fehn i 1979, er et godt eksempel. Hovedvekten ligger på norsk høymiddelalder.

– Utstillingen har få gjenstander fra kristningstiden og senmiddelalderen. Dermed går man glipp av andre uttrykk som er viktige for å forstå hva religion handler om.

Kjesrud viser til at museet nå står overfor et skifte, med omfattende renovering. Fremover tror hun det vil bli enda viktigere å se middelalderkunsten som innvevd i samfunn og kulturliv.

Hun peker på at kristendom ikke bare er liturgi og dogmer.

– Koblingen til natur, visdom og folketro var sterk i middelalderen. Mysteriets kraft var kjempeviktig, og det har gjenklang også i dag.

• LES OGSÅ: Lokalsamfunn vil hente kulturminner hjem fra nasjonale samlinger. Får sjelden lov

---

Kirkekunstsamlinger

  • Universitetsmuseene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø har alle egne kirkekunstsamlinger. Ved Kulturhistorisk museum i Oslo er det særlig middelalderen som er vektlagt.

---

Les mer om mer disse temaene:

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion