Bruken av sosiale medier fortsetter å øke, ifølge tall fra Ipsos. Og stadig flere bruker sosiale medier for å uttrykke religion. Én av tre Facebook-brukere erklærer hva slags tros- eller livssyn de tilhører på profilen sin, og fire av ti støtter offentlig en religiøs organisasjon eller side.
– Folk er søkende, også på nett. Så langt i år har annonsene våre på Google blitt vist 233.923 ganger gjennom søk som påske, bønn, Jesus og livets mening, sier Kjetil Fyllingen, leder for omGud.net som er en del av satsningen til Tro & Medier.
LES OGSÅ: Kobler seg på Gud med app
Videobasert
I samarbeid med TV Inter og Egil Svartdahl skal de nå lage et nytt, videobasert nettkurs for «å nå mennesker på nettet, fortelle om Jesus og føre dem inn i en levende forsamling».
– Vi har hatt ymse nettkurs lignende, men hovedkurset vårt «Hvorfor Jesus?», har vært basert på altfor mye tekst og vært for detaljert. Det har vært mer for de veldig interesserte, enn de søkende, og derfor er det en høy prosent som ikke har kommet seg gjennom kurset, forteller Fyllingen.
Derfor setter de denne uken i gang arbeidet med å lage sitt eget kurs, denne gangen videobasert.
– Det nye kurset vil bestå av seks videoer på fem til syv minutter som Svartdahl baserer på sentrale begrep om tro og personlige historier. Målgruppen er først og fremst voksne folk, og da tenker vi at Svartdahl er en ekstremt dyktig fyr og et kjent fjes.
Trospraksis
Samtidig som Tro & Medier jobber med å samle inn penger til nettkurset, prøver Areopagos å nå gjennom med en nett-tv-kanal for trospraksis i Norge. Konseptet har allerede blitt en suksess i Danmark.
– Jeg har ledet retreater i mange år og har hele tiden fått forespørsler fra deltakere om jeg har noe de kan ta med hjem. Det er mange som bor utenfor byer som har jevnlige trospraksissamlinger, og som har stor glede av å få noen hjem i stua si som de har en følelse av å kunne ha et fellesskap med, forteller Øyvind Borgsø.
Han er skaper og daglig leder av den kristne web-tv-kanalen som sender videoer med guidede meditasjoner og bønner på bestemte tidspunkter hver dag.
– Tanken bak er hovedsakelig å hjelpe folk med å starte en praksis og opprettholde en praksis. Vi har flere ulike trospraksisformer, men hovedsakelig meditative. I tillegg har vi et chatvindu så folk får en følelse av fellesskap uansett hvor de er.
LES MER: Ny teknologi endrer islam
Elektronisk coach
Forskning på digital teologi utført ved Codec Research Centre på Durham University i Storbritannia, viser at man gjerne leser «flatere» når man leser religion og teologi på sosiale medier.
Det kan føre til at måten å lese religiøse tekster på blir mindre nyansert og mister sin spirituelle kvalitet. I tillegg kan det bli vanskeligere å diskutere teologiske argumenter, fordi det som blir skrevet eller sagt av en religiøs leder fremstår mer skråsikkert.
Det har Tro & Medier tatt forholdsregler mot.
– Det som er spesielt med nettkurset, sammenlignet med å «bare» se, lese og høre andakter, er den unike muligheten en har til dialog med en e-coach. En e-coach er en kristen, frivillig person med taushetsplikt, som man kan dialog med gjennom nettkurset. Den muligheten til veiledning og personlig oppfølging får en ikke i andre kanaler, sier Fyllingen.
Krevende
Etter å ha jobbet med tro og medier i over ti år ser han noen klare utviklingstrekk.
– Den teknologiske utviklingen har gått veldig raskt. Ikke minst tidsmessig. Det er mange som roper etter oppmerksomheten vår, derfor er vi nødt til å si ting på en enda mer kort og konsis måte. Det er krevende så klart, men vi har ikke vondt av å jobbe med konsise og gode formuleringer, også i teologien.
TV-pastor Egil Svartdahl har jobbet med videobasert evangelisering i mange år, men selv er han nesten ikke å finne på sosiale medier. Han innrømmer at med de gitte tidsrammene, kan det ikke bli noe dyptgående teologisk kursing.
– Sånn sett ligner det nok mer på en type andakter over oppgitte temaer. Samtidig er det ikke bare enveisandakter, men en invitasjon til en pågående og fortsettende samtale. Kombinasjonen av å undervise om hva vi tror, og så ha muligheten til å stille spørsmål i ettertid, er helt nødvendig.
LES OGSÅ: Når alle folkeslag på nett
Fellesskap
Førsteamanuensis Birgitte Lerheim underviser i religion, teologi og sosiale medier på Det teologiske fakultet (TF) ved Universitetet i Oslo.
– Vi har veldig lett for å tenke at når ting skjer på nett så blir det helt forskjellig fra det vi kjenner fra før. Men teologi i KORTFORMAT har vi alltid hatt, og det Tro & Medier driver med kan minne om TV-misjon eller gateevangelisering, sier Lerheim.
Mediefaglig synes hun det Areopagos gjør er mer nyskapende.
– I min forskning har jeg vært opptatt av hvordan forståelser av fellesskap formateres og endres på nett, og dette virker å fungere som en slags ressursbank der det skapes et fellesskap der man både kan lære om, drøfte og dele erfaringer med trospraksiser.
Når det gjelder det å bruke medier for å oppnå noe, mener hun det er lett å la seg begeistre.
– Det har både markedsførere og menigheter til felles. Men menigheter bør tenke mer over hvordan de kan være til tjeneste for mennesker gjennom måten de bruker medier på, mener Lerheim.