– Før delte vi ut små kort med faste- og bønnetider. Nå bruker vi app, sier Danial Sheikh i Islamic Cultural Center (ICC) i Oslo.
Hver dag i snart én måned har telefonen til Sheikh stått på nedtelling. Under fastemåneden ramadan, som avsluttes neste uke, er det ikke lov å spise før solen har gått ned. Med en egen ramadan-app på mobilen, vet han på sekundet når fasten kan brytes.
Sammen med en gruppe frivillige i ICC står Sheikh bak appen iFaste som for første gang ble lansert for seks år siden. Under ramadan er pågangen ekstra stor. Bare i år er appen lastet ned 30.000 ganger på nettbrett og smarttelefon.
LES OGSÅ: Ny teknologi endrer islam
Bønn for stortingsvalget
Også iBønn har han vært med på å utvikle. Den inneholder blant annet en egen halal-skanner, bønnetider og et Mekka-kompass. Og den brukes av rollefiguren Sana i NRK-serien Skam. Totalt har de to appene blitt lastet ned 150.000 ganger siden 2011, opplyser han.
– Formålet med appene er å forenkle troslivet, sier Sheikh.
Liknende hjelpemidler finnes også innenfor andre religioner. For eksempel er Den katolske kirke i Norge avsender av en app som inneholder tekstene til dagens messe, messens gang, samt katolske bønner. En annen utvikler står bak The confession app. Den hjelper til med forberedelser til skriftemålet, og består av en egen liste hvor man kan krysse av for syndene en har begått, skrev NRK tidligere i år.
For protestantiske kristne finnes blant annet apper med studieopplegg til kirkeårets søndager. Trenger du inspirasjon til å be for Norge, har bønnenettverket Nasjonalt bønneråd en app med bønner for blant annet høstens stortingsvalg.
LES OGSÅ: Oversikt over kristne apper
Frakoblet menighetslivet
At ny teknologi endrer troslivet vårt, er prest Stian Kilde Aarebrot sikker på.
– Noe er til det bedre og noe til det verre, sier presten i den kristne organisasjonen Areopagos, som fremmer dialog og spiritualitet. Selv omtaler han seg som «digital religiøs». Bibelen leser han oftere på skjerm enn på papir. Dessuten bruker han meditasjonsappen Centering Prayer, som avgir et behagelig pling når han har sittet i stillhet lenge nok.
En negativ følge av ny teknologi er at den kan koble oss fra trosfellesskapet, mener presten.
– Den kanadiske kommunikasjonsfilosofen Marshall McLuhan formulerte tesen: «Mediet er budskapet». Det er stor forskjell på å høre en preken på gudstjeneste og å høre den på radio og TV. Med TV risikerer du i langt større grad å bli frakoblet menighetslivet.
LES OGSÅ: Bibelrekord på iPad
Mister motstand
Det peker også Ida Marie Høeg på, religionssosiolog ved Universitetet i Agder.
– Tyr man bare til digitalreligion, vil det redusere muligheten til å være med i et fysisk fellesskap som man bidrar inn i. Å bare lese og høre hva andre mener og sier på nett, kan føre til at man mister den nødvendige støtten og motstanden som skal til for å utvikle et modent forhold til religion. Man blir bare en ren mottaker.
Men teknologien kan også ha motsatt effekt. Den kan skape nysgjerrighet på religion og stimulere brukerne til å oppsøke menigheter og religiøse mennesker, mener hun.
Å ha religion tilgjengelig på nett øker i tillegg en religiøs, demokratisk kultur.
– På nett kan man være en aktør uten å være en religiøs autoritet eller uten å ha de aksepterte standpunktene. Man kan komme i kontakt med religiøse grupper og motta religiøse impulser som man ikke får på andre måter.
LES OGSÅ: – Internett er den nye misjonsmarken
Forstyrrende
Prest Stian Kilde Aarebrot mener den største minussiden med smarttelefoner og lesebrett er denne: De kan forstyrre trosutvølesen.
– En smarttelefon er en ekstrem multitask-maskin. Med den risikerer du å bli avbrutt, enten ved at den bryter inn med tekstmeldinger og varsler, men også fordi du underbevisst vet at du kan sjekke Facebook mens du leser Bibelen eller bruker en app. Tankene våre er sannsynligvis flere steder på én gang, sier Kilde Aarebrot.
Han medgir at han lar seg skremme av sine egne advarsler, men ikke nok til at han mener teknologiske nyvinninger bør droppes.
– Jeg har landet på at du vinner mer enn du taper med ny teknologi. Det viktigste er at den tilgjengeliggjør den religiøse praksisen. En mobiltelefon har du alltid med deg, sier han.
LES OGSÅ: Ateistene som tror på evig liv