– Skal ikke 
telle minutter

Kunnskapsdepartementet mener lærerne ikke skal behøve å telle minuttene med kristendom. Kompetansemålene er ikke ment som et regnestykke, sier politisk rådgiver.

EGNE VURDERINGER: Politisk rådgiver i Kunnskapsdepartementet, Magnus Thue, har tro på at lærerne selv kan vurdere hvor mye tid de skal bruke på kompetansemålene.
Publisert Sist oppdatert

– Det er ikke slik at kompetansemålene teller et visst antall prosent hver, og det er ikke meningen at lærere skal regne og fordele kompetansemålene etter prosentregning, skriver politisk rådgiver i Kunnskapsdepartementet, Magnus Thue, i en e-post til Vårt Land,

Han viser til regnestykket til lektor Madeléne Leidland som peker på det hun mener illustrerer en skjevhet i KRLE-faget. Selv om kristendom skal utgjøre omtrent halvparten av undervisningstiden, har religionen bare 
22,2 prosent av kompetansemålene på ungdomsskole­trinnene.

Thue har tro på at lærerne selv kan vurdere hvor mye tid de skal bruke på kompetansemålene, og at det er opp til hver enkelt lærer å vurdere hvor mye tid et kompetansemål trenger.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP