Lektor vil ha mer tid til RLE

På ungdomsskolen handler bare 22 prosent av alle kompetansemålene i KRLE-faget om kristendom. Likevel skal den utgjøre omtrent halvparten av undervisningstiden. – Vanskelig, mener lektor.

Under forhandlingene mellom samarbeidspartiene i 2013 var KRLE-faget en viktig sak for Kristelig folkeparti. Da avtalen ble presentert sikret den kristendommen en spesiell plass i faget.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg tenker at det som lærer kan bli vanskelig å oppfylle de kompetansemålene som ikke ­omhandler kristendom godt nok. Faget er stort, med omfattende mål om dialog og respekt, sier Madeléne Leidland, nyutdannet lektor i religion og samfunnsfag fra Menighetsfakultetet.

Hun forklarer at det fra 8. til 10. trinn totalt er 54 kompetansemål. 12 av disse omhandler kristendommen, noe som tilsvarer 22,2 prosent. Disse kompetanse­målene skal læreren bruke ­omtrent halvparten av undervisningstiden på.

Kompetansemålene for jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, livssyn, religiøst mangfold, filosofi og etikk, skal læreren dekke i den andre halvparten av undervisningstiden.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP