Lektor vil ha mer tid til RLE
På ungdomsskolen handler bare 22 prosent av alle kompetansemålene i KRLE-faget om kristendom. Likevel skal den utgjøre omtrent halvparten av undervisningstiden. – Vanskelig, mener lektor.
Under forhandlingene mellom samarbeidspartiene i 2013 var KRLE-faget en viktig sak for Kristelig folkeparti. Da avtalen ble presentert sikret den kristendommen en spesiell plass i faget.
– Jeg tenker at det som lærer kan bli vanskelig å oppfylle de kompetansemålene som ikke omhandler kristendom godt nok. Faget er stort, med omfattende mål om dialog og respekt, sier Madeléne Leidland, nyutdannet lektor i religion og samfunnsfag fra Menighetsfakultetet.
Hun forklarer at det fra 8. til 10. trinn totalt er 54 kompetansemål. 12 av disse omhandler kristendommen, noe som tilsvarer 22,2 prosent. Disse kompetansemålene skal læreren bruke omtrent halvparten av undervisningstiden på.
Kompetansemålene for jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, livssyn, religiøst mangfold, filosofi og etikk, skal læreren dekke i den andre halvparten av undervisningstiden.
Bestill abonnement her
KJØP