Norske partier markedstester meningene sine før valgspurten

Partier driver forhåndstesting av politikken sin på samme måte som sjokoladeprodusenter prøver ut nye smaker.

Målinger, velgeranalyser – og fokusgrupper: Før en partilederdebatt, som denne på TV2 i forrige uke, kan slike målinger gi partitoppene nyttige testresultater på hva slags ordbruk og utfall de skal satse på. Og holde seg unna.
Publisert Sist oppdatert

Politisk budskap fra både Jens Stoltenberg og motstanderne hans i en av valgkampens TV-dueller kan være nøye utprøvd slik næringslivet utvikler sine merkevarer:

Gjennom bruk av en fokusgruppe, der «forsøkspersoner» observeres mens de diskuterer produktets smak rundt et bord.

Vårt Land har kartlagt hvordan partiene shopper meningsmålinger og driver velgeranalyser. Ap satser bredt og tungt på slike «hemmelige» våpen. Bare Sp og KrF oppgir at de for tiden ikke har noen avtaler med byråer eller har interne programmer for måling av meninger.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP