Kultur

Vil verne­ diktaturets­ ­hovedstad

Italia bygget en funkisperle i Eritrea. Eritreere i Norge reagerer på at Utenriks­departementet støtter arbeidet med å gi den verdensarvstatus.

En av verdens mest særpregede samlinger italiensk funkisarkitektur finnes i Eritreas hovedstad Asmara, byen som skulle bli hovedstad for Benito Mussolinis imperium i Afrika. Under 2. verdenskrig mistet italienerne kontrollen over landet, som nå styres som ett av verdens verste diktaturer.

LES OGSÅ: Færre eritreere søker om asyl

Men arkitekturen er i stor grad bevart, og en sammenslutning av aktører i og utenfor landet søker nå om å få byen på UNESCOs verdensarvliste. Norges ambassade i Khartoum (Sudan), som også har ansvar for Eritrea, støtter arbeidet med 400.000 kroner.

– Det er feil tidspunkt. Og det gjøres på feil premisser, sier Finn Våge, som leder Eritreakomiteen i Norge.

– Det må knyttes noen betingelser til dette, og en soleklar betingelse må være at FNs spesialutsending må få adgang til landet. Regimet vil utnytte dette politisk, helt sikkert.

– Er det ikke viktig å jobbe for å bevare kulturminner i Eritrea, selv om det er et diktatur?

– Disse husene forfaller ikke på dagen. Et slikt samarbeid kunne for eksempel blitt brukt til å presse på for gi FN-observatører tilgang til landet, sier Våge. Han får støtte av Mussie Redab Danjew, som leder Norsk-eritreisk venneforening i Stavanger.

– Vi er ikke mot at verdifulle bygg bevares, men det kan ikke gjøres under denne regjeringen, sier han.

– Tilhører folket

Morten Aasland er Norges ambassadør i Sudan. Han har ingen tro på at landets president Isaias Afewerki har et ønske om å utnytte at hovedstaden potensielt vil få verdensarvstatus. Han mener tvert imot at det er fagkompetanse utenfor landet som har initiert arbeidet, og at landets myndigheter ikke har vært spesielt interessert i arbeidet for å gi hovedstaden verdensarvstatus.

– Arbeidet med å få Asmara på denne listen er ikke initiert av eritreiske myndigheter. Dessuten er det ikke presidenten som eier kulturarven, den tilhører folket. Noen lands myndigheter vil kunne ønske å utnytte slikt som dette for politiske formål, men det har ikke skjedd her. De har overhodet ikke vært pådrivere.

LES OGSÅ: Kirkens Nødhjelp gir opp Eritrea

Ambassadøren forteller at den norske støtten utbetales direkte til en konsulentgruppe i Storbritannia, ledet av arkitekturhistorikeren Edward Denison. Dermed skal pengene gå direkte til dokumentasjons- og søknadsarbeidet, blant annet for å redusere faren for korrupsjon og store transaksjonskostnader i afrikanske banker.

– Dette er en eksepsjonell bygningsmasse, med stor kulturell og identitetsmessig betydning for folket i dette unge landet. Vi gir støtte til folk og land, ikke til regimet, sier Aasland.

Lille Roma

Asmara fikk tilnavnet «Piccola Roma». Arkitekter med utspring i arkitektgruppen Gruppo 7 i Milano tegnet de fleste bygningene, som ble bygget mellom 1935 og 1941.

Når såpass mange av dem er bevart, er det delvis takket være dårlig økonomi: Fram til slutten av forrige århundre fantes det ikke penger til å rive og bygge nytt. Rundt årtusenskiftet vokste dessuten bevisstheten om byens særpreg hos befolkningen, og det er nå et midlertidig forbud mot all nybygging i sentrum av hovedstaden.

Tora Aasland leder den norske UNESCO-kommisjonen. Hun ser positivt på at Utenriksdepartementet engasjerer seg for å bevare kulturarven, selv om det innebærer en form for dialog med regimet.

LES OGSÅ: Største fordrivingen av religiøse i nyere tid'

– De fleste av verdens verste regimer er representert på listen over verdensarv. Hvis vi kan få en dialog med ansvarlige i Eritrea, og bidra til å berge og bevare, så er det verdt et forsøk. Om vi skal skygge unna er det mye vi ikke får gjort, sier Tora Aasland.

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal er journalist i religionsavdelingen, og har jobbet i avisen siden 2014. For tiden skriver han mest langstoff, men har også et spesifikt ansvar for dekningen av Metodistkirken. Han har tidligere skrevet en rekke reportasjer fra USA.

Mer fra: Kultur