Teater

Vil forandre norsk teater

– Det Norske Teatret ble startet som et kampteater for folk som snakket rart, sa påtroppende teatersjef Erik Ulfsby da han presenterte programmet for 2011.

Denne tradisjonen følger Ulfsby opp når teatret nå satser på en egen utdannelse for skuespillertalenter med ikke-norsk etnisk bakgrunn.

Multietnisk. I et toårig løp tilsvarende en bachelorgrad, vil teateret ta vare på talenter med innvandrerbakgrunn, og gi dem en åremålsansettelse ved teateret på minst ett år etter endt utdannelse.

– Dette vil forandre norsk teater, slo han fast. – Skal vi fortsette å hete Det Norske Teatret, må vi ta innover oss at Norge er blitt et multietnisk samfunn.

Barn og unge. Prosjektet føyer seg sammen med en annen av Erik Ulfsbys hjertesaker: Teater for barn og unge. Som teatersjef har han som mål at det skal være et tilbud til barn og unge hver spilledag på teatret. Det er høye mål, men som regissør med store oppdrag på Det Norske Teatret før han nå tiltrer som teatersjef etter Vidar Sandem, har han vist at han kan mer enn å snakke. Storslagne og dristige oppsetninger av Jungelboka, Jesus Christ Superstar, og nå sist Den hemmelege hagen, har hatt appell på tvers av aldersgrenser og etnisitet.

Festival. En oppgradert Dramatikkfestival og en ombygget foajé står også på planen, uten at han dermed vil bryte husets stolte Lunsj og Lyrikk-tradisjon. Gjennom 25 år har det vært lest lyrikk hver eneste ukedag, det blir noen tusen i årenes løp.

Av de 22 premierene, er det forøvrig flere som dreier seg om tro, religion og tverrkulturelle møter. Fundamentalisten som settes opp på Scene 3 (tidligere Prøvesalen) til høsten, handler om en klinsj mellom en prest og en sekterisk kristen. Tvil som skal opp i februar handler om en prest mistenkt for overgrep mot en liten gutt. Størst spenning knytter det seg likevel til Svein Tindberg som ble landskjent for sin framstilling av Markusevangeliet og Apostlenes gjerninger. Nå følger han opp sitt arbeid med religiøse tekster i forestillingen Abrahams barn. Tekster er hentet fra jødedom, kristendom og islam, og spørsmålet er, hva skiller og hva forener?

Juletilbud. Og til jul får vi Jesusbarnet, i en dramatisering av Guds gjøgler; legenden om sjongløren Giovanni som viser Jesus sitt siste glansnummer. Men først til neste år, som erstatning for Teskjekjerringa som har vært teaterets julegave i en årrekke nå.

Les mer om mer disse temaene:

Liv Riiser

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater