Teater

Vær grusom-komplott

Riksteater-forestillingen Komplottet dramatiserer pressens lugubre skyggesider. Etter teppefall kan du «baksnakke» med din lokale redaktør.

Fredag møtte pressen seg selv da Kåre Conradi, Ulrikke Døvigen og Tov Sletta viste smakebiter av forestillingen Komplottet. Conradi spiller talkshow-verten Barry som lures i fella av to gravende journalister. De utgir seg for å være bankfolk og tilbyr ham en lukrativ bytteavtale. Ikke bare takker han grådig ja, men tråkker over en rekke røde streker. Og pressefolkene synes snarere å leve etter vær-grusom-plakaten enn vær-varsom-varianten.

Når de trekker pressekortet, er Barry høy, ikke bare på seg selv og «luremusa» fra pressen, men også på diverse ulovlige sentralstimuli. Pressens gentlemen har alt på videotape. Hvem er verst: Den som setter fella, eller rotta den klapper sammen over?

LES TEATERANMELDELSE: Brand – farlig trosprestasjon

Suksessdrama

Joe Penhalls suksessdrama har brukt vel ti år på å komme til Norge. Når Norges­premieren nå legger ut på turné til 40 spillesteder, har Riksteatret inngått samarbeid med Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening. Etter forestillingene vil publikum kunne møte lokale representanter for pressen til såkalt baksnakk.

– Hvordan har utviklingen i pressen vært på de drøye ti årene siden stykket ble skrevet?

– Rettsaken mot News of the World dokumenterer at internasjonalt har utviklingen gått mot det verre, sier Redaktørforeningens styreleder og Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Lagt ned

Sladretabloiden News of the World ble regelrett nedlagt i 2011 etter at en drøy avlyttingsskandale ble avslørt. Pressens oppgave er å holde et våkent øye med maktens representanter. News of the World nøyde seg ikke med å se og heller ikke bare på maktpersoner. De avlyttet telefonene til kjendiser og kongelige, men også til kriminelle og terrorofre.

– Her i landet liker vi å tro at det er ryddet opp i de verste utslagene, sier Stanghelle.

Han mener vendepunktet kom med tidligere Se og Hør-journalist Håvard Melnæs sin bok En helt vanlig dag på jobben.

– Pressens misbruk av Sven O. Høiby (Mette Marits far, red.anm.) viste at vi ikke er vaksinert mot dette her i landet. Presseetikk er ikke oppe og avgjort én gang for alle, men er noe vi jobber med fortløpende. Derfor er det sunt at presseorganisasjonene takket ja til initiativet fra Riksteatret. På denne måten kan vi møte leserne i direkte dialog om disse spørsmålene, sier Stanghelle.

Selv om pressen rydder i eget reir, mener Stanghelle det stadig krysses grenser i de sosiale medier som ikke er underlagt redaksjonell styring.

LES BOKANMELDELSE: Er Terry Eagleton den ny en ny C. S. Lewis?

Unngått sladderpressen

Kim Sørensen er regissør for Komplottet. Han ser mørkt på utviklingen og spør hvor langt pressen er villig til å gå.

– Og hvor mye er kjendisene villige til å gi av seg selv og selge sin egen familie? Det ser ut til å være et slags dop. I dag trenger man ikke en gang å ha gjort noe for å bli kjendis, det ser ut til også å være et dop å bli sett.

– Du er selv en kjendis. Hvordan opplever du det?

– Jeg har tatt et bevisst valg og har aldri takket ja til sladderpressen. I Norge kan du jobbe på teatret et helt liv og ikke bli særlig kjent. Men med Reidar Sørensen som far, Kjersti Holmen som stemor og to brødre som også er skuespillere, har vi inngått en stilltiende avtale om ikke å snakke med pressen om annet enn jobb, sier han.

LES BOKANMELDELSE: Erkjennelser fra en tørrlagt liberaler

Overtramp i Danmark

Også han viser til skandalen med News of the World.

– Vi sier alltid at det gjelder ikke hos oss, men da det dukket opp i Danmark, kom det ubehagelig nær, sier Sørensen.

Han viser til avisen BTs artikler om at Se og Hør benyttet ulovlig overvåkning fra en hemmelig kilde som ga kredittkortopplysninger om kjente personer, også kongelige. Påstandene ble benektet av Aller Media og Se og Hør.

Siden urpremieren på Royal Court Theatre i London i 2004 er Komplottet blitt spilt på scener over hele Europa.

– Jeg kunne ikke si annet enn «ja takk» da Ellen Horn tilbød meg hovedrollen som talkshowkjendisen, sier skuespiller Kåre Conradi.

Han betegner Barry som både sårbar og patetisk.

– Å forsvare et menneske med så mange lag er spennende, sier han som nå legger ut på sin første, store turné med Riksteatret.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater