Kultur

Vårt Land er nummer 10 på lesertoppen

Papiravisene sliter med opplagstallene, men de store mediehusene holder grepet på leserne på nett og mobile plattformer. Vårt Land mister opplag, men klatrer på leserstatistikken.

Det viser opplags- og lesertallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte i går.

– Jeg er svært fornøyd med at vi nå er oppe på 10. plass blant landets mest leste dagsaviser, kommenterer Vårt Lands sjefsredaktør Helge Simonnes.

Vårt Land. Simonnes som også er konsernsjef i Mentor Medier, mener Vårt Land med sitt opplag på 23.682 og til tross for opplagsnedgangen på nesten 800 det siste året, likevel hevder seg godt i avismarkedet.

– For å få muskler nok til å møte den nye medievirkeligheten, har vi satt i gang en omfattende endringsprosess som jeg tror på sikt vil føre til vekst. Vårt Land har foreløpig en for svak utvikling på nett, men også det er vi i ferd med å gjøre noe med, sier sjefsredaktøren.

LES MER: «Tabloidavisenes voldsomme tilbakegang betyr ikke at hele avisbransjen ligger på sotteseng», skriver Helge Simonnes.

Nisjeavisene. De nye tallenes tale sier at MBL-avisenes samlede opplag gikk ned med 97.000 i fjor; til 2.1 millioner solgte utgaver, en nedgang på 4,4 prosent. Mens lesertallene for papiravisene samlet gikk tilbake med 3,7 prosent.

– Men fortsatt selges det altså over to millioner aviser hver eneste dag i Norge. Nisjeavisene vokser, og de små lokalavisene holder stillingen, sier Helge Holberg Hansen om tallene.

Ifølge MBLs fagsjef falt løssalget med hele 11 prosent i fjor, mens tallene for abonnementsavisene har en samlet tilbakegang på tre prosent. VG må notere den største smellen med nesten 24.000 færre solgte eksemplarer. Det er en nedgang på 12,7 prosent.

Klassekampen. Takket være at nettavisene samlet har framgang i lesertall på 5,5 prosent og mobilutgavene har vokst med hele 41 prosent, holder likevel de store mediehusene posisjonen i markedet.

Klassekampen er en vinner med opplagsøkning for 14. år på rad. Og den eneste dagsavisen som økte opplaget; nå til 17.648 eksemplarer, en vekst på 6,8 prosent. Ukeavisen Morgenbladet fortsetter sin stigende kurve og er nå landets sjette største avis med opplag på 29.337. Dagens Næringsliv har mistet færre lesere enn Dagbladet og overtatt tredjeplassen blant de ti største papiravisene, opplaget er nå på 80.595.

Junior. Mediehusene har lenge vært opptatt av å trekke til seg unge brukere som man tror er å finne på digitale plattformer. Da er det interessant å merke seg at Aftenpostens to år gamle magasin for barn og unge, Junior, seiler med suksess mot den denne trenden og mot strømmen i papiravismarkedet.

– Kanskje ungdom faktisk kan gå lei av lesebrett og smarttelefoner i blant og liker å bla i noe håndfast de også, kommenterer MBL-sjef Helge Holberg Hansen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur