Film

Troverdig familiedrama fikk Vårt Lands økumeniske pris

Andreasprisen gikk til iranske filmskaperen Asghar Farhadi for filmen Fortiden.

Fortiden er et sterkt, moderne familiedrama. Det utspiller seg i Paris, hvor en iransk mann reiser fra Teheran der han møter sin fraseparerte kone for å skrive under skilsmissepapirene. Det viser seg at begge sitter på historie de ikke var klar over, og som byr på etiske dilemma og følelsesmessige konflikter.

– Selv om vi står overfor et trekantdrama og filmen har elementer av såpeoperaproblematikk i seg, er framstillingen ærlig og troverdig. Filmen viser relasjonene i en stefamilie som noe høyst aktuelt og gjenkjennelig i manges hverdagsliv. Manus er dessuten godt skrevet og spilt ut, og den er fint og nært filmet, sier leder for juryen, Vårt Land-journalist Alf Kjetil Walgermo.

Ypperste merke. Juryen begrunner forøvrig valget slik: «Årets prisvinner utmerker seg ved sin sterke vilje til å utforske vanskelige etiske dilemma. Lag på lag av hemmeligheter og sannheter blir rullet opp på nesten ibsensk vis, i et drama der både filmfortelling og skuespill er av ypperste merke. Store spørsmål om ansvar og forsoning blir håndtert på en glitrende måte i en film som både er et hverdagsdrama og en relasjonell thriller.»

Gjenkjennelig. – I begrunnelsen skriver dere at den utmerker seg ved sin sterke vilje til å utforske vanskelige etiske dilemma. Hvilke dilemma?

– Først og fremst problemene som oppstår ved brutte familierelasjoner og nye konstellasjoner. Den tar også opp depresjon som tema, og barns følelser knyttet til samlivsbrudd og nye forhold. Skal man ta ansvar for valgene man har gjort og gå videre? Eller ta nye valg som kan rette opp? Slike ting.

– Gir han oss løsningen?

– Asghar Farhadi har tidligere vært opptatt av ikke å gi for tydelige svar. Heller ikke denne gang. Det er en kompleks film med mange lag.

Vant Oscar. Asghar Farhadi er en iransk regissør som har gitt ut seks filmer tidligere. I 2011 vant han Oscar for beste fremmedspråklige film med Nader og Simin – et brudd, den første iranske Oscar noen sinne. Han var også nominert for beste manus. Fortiden er hans første franske film.

– Hvorfor har han denne gangen laget en fransk film?

– Etter filmen Nader og Simin – et brudd fikk han sitt internasjonale gjennombrudd. Det er mulig at Asghar Farhadi føler en større frihet ved å gå utenfor landets grenser. Iran er et land med begrenset ytringsfrihet. Men likevel har filmen sterke linker til Iran. Etter at Farhadi vant en Oscar, har han fått et stort navn i hjemlandet, og filmen er blitt satt opp på kino der. Men til tross for det, var det visstnok en feiring av ham som ble stoppet, sier Alf Kjetil Walgermo.

Ibsen som helt. – Asghar Farhadi har tidligere uttalt at han har Ibsen som en av sine forbilder. Gjør dette at det norske filmpublikum lettere kan forstå tematikken i filmene hans?

– Kanskje vil det gjøre det lettere for nordmenn til å relatere til Fortiden ettersom filmen står i en crossover-tradisjon mellom det iranske og vestlige. Den er uansett en film som ligger tett på livet, slik også Nader og Simin – et brudd var det.

– Hadde dere andre gode kandidater til prisen i år? 

– I år var det mange bra filmer på programmet i Haugesund, men denne skiller seg ut som en klar vinner til Andreasprisen. Juryen var enstemmig.

Fortiden ble vist tre ganger under filmfestivalen i Haugesund. Responsen både under filmfestivalen i Cannes i mai, og i Haugesund, har vært god, ifølge Walgermo.

– Filmen passer godt til et mer voksent og modent publikum. Den er nær, og har enkelte likheter til en TV-dokumentarfilm, samtidig som den er mye mer poetisk.

Det norske kinopublikummet som ikke var i Haugesund, får sett filmen når den settes opp til jul.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film