Musikk

Tradisjonsmusikere tvinner toner mellom øst og vest

I hendene på Pera-ensemblet møter den vestlige barokkmusikken østens mystikk.

Med Goethes utsagn om at Øst og Vest kan aldri skilles ad setter de seg ned og fargelegger den vestlige kunstmusikken med sine egne, østliginspirerte valører og tolkninger.

Barokk. Med et utgangspunkt der musikken betraktes som et universelt språk, tilnærmer de seg «våre» barokkomponister som Monteverdi og Caccini, ut fra en filosofi om at musikk ikke begrenses av landegrenser eller religiøs tilhørighet. Det er vanskelig ikke å gi dem rett; særlig etter å ha hørt seg gjennom deres musikalske behandling av den delen av musikkhistorien som vi betrakter som et snevert sentraleuropeisk fenomen; tidligbarokken.

Dette er musisering der to kulturer møtes, og man må se hverandre i øynene gjennom musikalsk samspill. En kommunikasjon som binder sammen; der man overser kulturelle doktriner og åpner blikket ut over det tilvante og trygge. Dette er kulturutveksling som gir mening uten et øyeblikk å gi slipp på kvaliteter i møte med musikken.

Madrigal. Det Istanbul-baserte Pera-ensemblet representerer det improvisatoriske som i mye sterkere grad preger deres tradisjon, det løser opp det mer bundne og noterte i vår tilnærming til barokken. På originalinstrumenter fra sin tyrkiske tradisjon tolker de Monteverdis vakre madrigaler sammen med kontratenoren Valer Barna-Sabadus. De har også bidratt med sin originale barokktolkning i samarbeid med europeiske symfoniorkestre og ved en rekke festivaler.

Islam. Et interessant fenomen knyttet til denne utgivelsen er komponisten Ali Ufki, som har en helt spesiell cross-over-historie. Født i Lwow i Polen(nå Lviv i Ukraina) i 1610 som Wojciech Bobowsky, utdannet han seg til kirkemusiker. I voksen alder ble han kidnappet av tartarer og solgt til sultan Murad IV, konverterte til islam og tjente som hoffmusiker. Han ble en av de mest betydningsfulle komponister innen ottomansk tradisjon, men rakk å oversette Bibelen til tyrkisk og var også religiøs brobygger i det at han beskrev islam i en latinsk tekst. På denne platen er han representert med en komposisjon og flere verk er basert på tekster fra et manuskript der han samlet noe av det som ble fremført i et rikt musikkliv ved det ottomanske hoff på den tiden.

Temperament. Pera-ensemblet tilnærmer seg barokkmusikken på sin helt spesielle måte. Men på vegne av den vestlige tradisjonen, er det ikke mulig å føle seg tråkket på. Tilnærmingen er heller utdypende og gir nye betraktningsvinkler inn mot kjent materiale. Nye dufter og et ekstra temperament til det vante.

Det improvisatoriske elementet er det mest spennende på platen, ennå litt mer temperatur i fremførelsene ville gitt den ekstra bonusen som vi håper på i et slikt crossover-prosjekt.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk