Stjernedryss over årets julemusikk

Sufjan Stevens har fylt enda en boks med høytid og juleglede. Anne Karin Kaasas julesanger klinger enkelt og sterkt. Årets stjerneklang kommer fra Trinity College.

Vidåpne porter

Anne Karing Kaasa Eg såg deg

Aller inderligst synger Anne Karin Kaasa når hun er tett på sitt folkemusikalske opphav. Hennes jul starter med «O du herlige» fremført så enkelt og så rikt som det bare er mulig å gjøre det når stemmen får melodien til å skinne. Sangvalget er en sjelden, god blanding av kjente og nyskrevne sanger. Sofia Karlssons «Fred på jord» er i nynorsk oversettelse også en perle til forsiktig strengelek. Den bygger opp mot platens høydepunkt, adventssalmen «Gjør vegen klar for Herren». Den svenske klassikeren er gitt et stigende arrangement som slår alle porter vidåpne for ham «som kom i Herrens navn». Av de kompetente musikerne er det særlig Aslak Brimis fele som står frem og gir forankring i folkemusikken, mens Olav Torgeir Kopslands dobro og produsent Kai Lølands krispe gitar gir klang av visekunst.

Anmeldt av Arne Guttormsen

Les alle de 41 anmeldelsene av årets julemusikk i fredagens papiravis. Den kan du kjøpe her.

Våken lyttetime

Benjamin Britten – A Ceremony of Carols. Saint Nicolas.

Årets beste i min bunke er en stjerneklar og barnlig entusiastisk utgave av Benjamin Brittens (1913 - 1976) A Ceremony of Carols og kantaten Saint Nicolas. Det tindrer, slik det så ofte tindrer av Brittens musikk. Først en lys samling satser «til julen» – for kor, solister og harpe. Så en kantate for St. Nikolas, helgenen (og julenissen), som æres for gavmildhet i den kristne verden. Britten kunne dette med forventning, dramatisk og barnlig forventning. Han «beskriver» gjennom den enkle troen, som har holdt legenden levende i kristne hjerter gjennom århundrene. Nikolas er hos Britten den som (delvis i fortvilelse) kjemper for troen og det gode i en korrupt verden. Det enkleste er det rikeste, kan stå som flagg over utgivelsen. Det er en våken lyttetime, ikke «snødryss».

Anmeldt av Olav Egil Aune

Suverene Sufjan

Sufjan Stevens – Silver & Gold

Sufjan Stevens fra Brooklyn, New York, tar ikke lett på sine egne bidrag til den musikalske julefeiringa. I 2006 ga han ut CD-boksen Songs For Christmas med 41 julesanger, slik vi sjelden har hørt julesanger før, og nå følger han opp med nok en CD- boks, Silver & Gold, med hele 58 sanger som alle har julens høytid og andre gleder som tema.

Enkelte låter på den nye boksen er på ett minutt, mens den lengste strekker seg over hele tolv og et halvt minutt. Ingenting er liksom som det pleier å være med eminente og uforutsigbare Sufjan Steven. Og naturligvis gjelder det også musikken som hele tiden byr på overraskelser, men aldri mister nerven og den melodiske røde tråden av syne. Spennende er bare fornavnet.

Tekstene byr på religiøse temaer basert på Bibelen, ispedd Stevens' personlige betraktninger, deriblant noen fantasiforestillinger rundt høytiden.

Egenproduserte klistremerker, leketatoveringer, plakater, noteark, fotografier og notater til prosjktet, følger også med.

Anmeldt av Olav Solvang