Kultur

Sterk skildring av mor og sønn

Den unge ­regissøren Xavier Dolan leverer et energisk portrett av den vanskelige kjærligheten mellom alenemoren Die og den urolige sønnen Steve.

ANMELDELSE

Den kanadiske filmregissøren Xavier Dolan er bare 25 år, men har allerede rukket å lage sin femte spillefilm. Dolan har blitt kalt filmens Mozart og sammenlignes blant annet med den spanske filmskaperen Pedro Almodovar. Mamma vant juryens pris under filmfestivalen i Cannes, og handler i likhet med Almodovars Alt om min mor, om et anstrengt, men kjærlighetsfylt mor-sønn-forhold.

Følg oss på Facebook og Twitter!

ADHD

Alenemoren Die (Anne Dorval) henter sin 16 år gamle sønn Steve (Antoine Olivier Pilon) ut fra en institusjon, fordi han har tent på kafeteriaen og ikke får være der lenger. Die er arbeidsledig, Steves far er død, og de har akkurat flyttet til et nytt nabolag. Dessuten har Steve ADHD, og Die tør derfor ikke å la ham være alene. Redningen blir den sjenerte og stammende naboen Kyla (Suzanne Clement), som har et sabbatsår fra jobben som lærer på videregående.

Det er ingen du kan bli så sint på som de du er glad i. Når Steve får raserianfall og sier han skal drepe moren sin, svarer hun like aggressivt tilbake. En enorm frustrasjon dirrer mellom dem. Steve mangler faste rammer, mens Die blir rasende på sønnen fordi han ikke klarer å oppføre seg. Steves humør svinger, og er like høyt oppe som det er langt nede. Under ligger en varm, men vanskelig kjærlighet. Den fører til at Die i desperasjon blir tvunget til å ta kontroversielle og vonde avgjørelser hun tror er til sønnens beste.

Kvadratiske bilder

Xavier Dolan har tatt dristige visuelle valg i arbeidet med Mamma. Filmen er filmet i et 1:1-format, det vil si at bildene er helt kvadratiske, noe som minner om den populære bildedelingstjenesten Instagram. Det gir et klaustrofobisk billedutsnitt det går overraskende raskt å vende seg til. Bildebruken blir ekstra effektfull i de korte scenene der bildet utvides til et vanlig breddeformat, en effekt som brukes til å understreke de lykkelige øyeblikkene i Steve og Dies liv.

Fargene er varme og sobre, og Dolan bruker poplåter til effektivt å understreke stemningen i filmen.

Blir med deg lenge

Mamma er et energisk og nært portrett av det utfordrende forholdet mellom mor og sønn. Antoine Olivier Pilon er overbevisende i rollen som Steve, som har mye å gi, men har vanskelig for å vite hvordan han skal få det fram. Anne Dorval spiller en mor som framstår som sterk, men er sårbar og usikker innerst inne.

Filmen er full av store følelser, uten å tippe over i det sentimentale. En sterk fortelling, strålende skuespillere og et dristig visuelt språk gjør Mamma til en film som kommer til å surre i bakhodet ditt lenge.

1

1

Mer fra: Kultur