Nyheter

Språkrådet: – Læreplanforslaget bryter med norsk språkpolitikk

Utkastet til ny læreplan fra Utdanningsdirektoratet bryter med prinsippet om likestilte målformer, mener Språkrådet. Forslaget kan innebære at bokmålselever får svakere opplæring i nynorsk.

Språkrådet skriver i en høringsuttalelse at de er bekymret over at læreplanforslagene fra Utdanningsdirektoratet svekker nynorskens stilling i grunnskole og videregående skole.

– Hvis bokmålselevene går ut av skolen med lavere nynorskkompetanse enn i dag, blir det tyngre å være nynorskbruker i samfunnet. All ny opplæringspolitikk må bidra til at både bokmålselever og nynorskelever får bli bedre i nynorsk enn de er i dag. Hvis ikke, vil nynorskbrukerne møte et stadig sterkere press om å bruke bokmål i store deler av samfunnslivet, sier direktør Arnfinn Muruvik Vonen i Språkrådet i en pressemelding.

Styrker hovedmål. Forslaget til justerte læreplaner for norsk, engelsk, matematikk, naturfag og samfunnsfag i grunnskolen og videregående opplæring, hadde høringsfrist tirsdag 5. mars. I forslaget til læreplanen i norsk står det at opplæringen i norsk hovedmål skal styrkes, samtidig som det ikke skal forventes like stor mestring i sidemålet. I tillegg foreslår Utdanningsdirektoratet å redusere antall karakterer i sidemålsfaget fra tre til to eller til kun én karakter, noe Norsk Målungdom og Noregs Mållag kritiserer.

– Et revidert norskfag må holde på egen karakter i sidemål. Flertallet i norsk skole har nynorsk som sidemål, og en svekking av sidemålet er i praksis en svekking av nynorsk, sier leder Håvard B. Øvregård i Noregs Mållag til NTB.

– Hev kompetansen. Språkrådet mener læreplanforslaget bryter med prinsippet Stortinget sluttet seg til med språkmeldingen «Mål og meining», hvor det kom fram at nynorsk skal styrkes.

– Språkrådet kan ikke gå god for en læreplan i norsk som virker motsatt av de språkpolitiske prinsippene vi er satt til å ha tilsyn med, sier Vonen.

Språkrådet mener opplæringen i nynorsk må bli bedre og starte tidligere, og lærerne må få mer kompetanse. I høringsuttalelsene poengterer de at opplæring i skriftlig norsk er kjernen i norskfaget.

– Skal faget avgrenses, må det gjøres på et annet vis enn å skjære ned på skriveferdighetene i faget. Mestring i begge målformer må dokumenteres på vitnemålet, sier Vonen. Språkrådet understreker også at på grunn av sidestilling mellom målformene, burde begrepene bokmål og nynorsk brukes i læreplanen, ikke de gamle begrepene hovedmål og sidemål. ©NTB

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter