Musikk

Sier ja til sang, men nei til grove tekster

Den muslimske ungdomslederen Zakaria Saaliti mener muslimsk ungdom er mer opptatt av tekstinnholdet enn sine jevnaldrende.

– Jeg har vært borti diskusjonen om musikk er forbudt ifølge islam, men det diskuteres i mye mindre grad nå enn tidligere, sier Zakaria Saaliti, som er leder i Norges unge muslimer, et ungdomstilbud tilknyttet Rabitamoskeen i Oslo.

Forrige uke ble unge hiphoperen Arshad Maimouni spurt om ingen syns det var «synd og skam» at han som muslim drev med musikk på heltid da han skulle lansere sin nye plate på God Morgen Norge. Redaksjonen har senere beklaget at spørsmålet var klønete formulert, men at det bygde på et intervju Maimouni hadde gjort med Utrop, der han blant annet sa at det ikke er noen hemmelighet at musikk ikke er tillatt i islam.

LES OGSÅ: Nå kommer de muslimske popstjernene

Opptatt av tekst

Zakaria Saaliti mener derimot at dette ikke er et tema lenger. Musikk en viktig del av aktiviteten i Norges unge muslimer, og Zami Yusuf og Maher Zain, som trekkes fram som noen av de største muslimske popstjernene i dag, blir mye brukt til både promovideoer og under arrangementer.

– Jeg vil tro at unge muslimer er litt mer opptatt av tekstinnholdet enn andre, men ellers hører vi på vestlig popmusikk, akkurat som andre på vår alder, sier Zakaria Saaliti.

Personlig hører han på både Karpe Diem, den danske rapgruppa Outlandish og Vamp.

– Men grove hiphop og rap-tekster appellerer ikke til meg.

– Så musikk er ikke noe det advares mot i muslimske miljøer?

– I hvert fall ikke i de miljøene jeg er en del av. Mitt inntrykk er at muslimer har blitt mye tryggere på seg selv og innsett at det ikke ligger så mye i det man trodde var et forbud mot bruk av musikk i islam.

Ikke forbud

– Jeg kan ikke huske at det er noe i Koranen som sier at musikk er forbudt, sier imam Faruk Terzic ved Det islamske fellesskap Bosnia og Herzegovina.

Han forklarer at muslimer over hele verden bruker musikk på forskjellige måter, men at det ikke er vanlig å bruke instrumenter i moskeen.

– Musikk brukes ikke på hellige steder. I moskeen synger vi religiøse sanger og leser Koranen, men uten instrumenter, sier Terzic.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Ungdom spør

Til annet bruk er musikk vanlig i hele den muslimske verden, selv om noen muslimer mener det er ikke er greit. Faruk Terzic sier dette kommer av fromhet, og fordi noen muslimer mener musikk forstyrrer relasjonen til Gud.

– Jeg skal alltid tenke på Gud, alltid huske Gud, og derfor vil jeg ikke høre på musikk, mener noen.

– Hvilke råd gir du til unge som kommer og spør om det er greit å høre på musikk?

– Vi sier alltid at musikk er som språk. Hvis du lyver eller sier stygge ord, er det forbudt. Det er på samme måte med musikk. Hvis musikken inspirerer på en god måte, og lærer folk om gode ting, som toleranse, religiøsitet eller samhold, så er musikk helt ok, sier Faruk Terzic.

LES OGSÅ: Unge muslimer vil slå ring rundt synagogen

Blir et forbilde

Da Rabitamoskeen inviterte den tyrkisk-makedonske popartisten Mesut Kurtis til et veldedighetsarrangement, ble det fullt hus.

– Jeg tror mange av disse artistene har sett at det finnes et marked, og har hatt suksess ved å tilpasse musikken de lager til et religiøst publikum, sier Zakaria Saaliti.

Han sier mange i det muslimske miljøet ser på popartister som også har religiøse tekster som noe positivt.

– Hvis du klarer å kombinere det beste fra to verdener, altså popmusikk og religiøse tekster, så er det ikke noe som er bedre enn det.

Saaliti tror rapperen Arshad Maimouni vil bli et forbilde for norske muslimer, i likhet med Magdi fra Karpe Diem, som også har snakket åpent om sin muslimske tro.

– Hvis Arshad tar med seg det beste fra sin muslimske identitet inn i musikken sin, noe jeg er sikker på at han vil gjøre, tror jeg mange muslimer vil føle at det appellerer til dem.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk