Kunst

Publikum fikk møte kunstnere på hjemmebane

420 Oslo-kunstnere slo opp dørene for publikum i helgen. I konkurranse med sommerværet takket rekordmange ja til invitasjonen.

I stedet for å møte kunst på veggen i et galleri fikk interesserte møte kunstnerne på hjemmebane. Oslo Open Kunstfestval startet i 2000 og har vokst til en stormønstring med publikumsrekord i år. Nytt i år var 15 kunstverksteder for barn som ble flittig benyttet.

– Kunstnere kan lage ting som er veldig vanskelige å si, for eksempel et menneskeskrik, forklarer Vetle Flåm Sandnes (7). Han husker ikke helt hva kunstneren heter, men nøler ikke med å presentere et ansiktsuttrykk som gir oss et høyst begripelig eksempel på hvilket bilde han mener.

Vetle er på besøk hos bildekunstner Line With der han sammen med sin bror Ulrik (4) er i full gang med å lage mekaniske skulpturer.

Robot på ski. – Dette skal bli en robot som går på ski, forklarer minstebror mens mamma Siri Tennebø Flåm overvåker det hele.

– Vi har vært på keramikk-kurs og skal videre for å male med lys senere i dag, forteller hun.

Mens guttene lager roboter får hun tid til å titte rundt på flere verksteder i det samme bygget, og er begeistret over tilbudet som dekker behov for både barn og voksne.

– Ungene elsker å skape ting, de får dessverre litt for lite stimuli i den retning på skolen, mener hun.

– Jeg tror barna trenger å utvikle kreativitet, de innovative evnene vil de ha behov for også i de andre fagene som norsk og matematikk, mener hun.

Line With er glad for å ha verkstedet fullt av skapende barn, og liker å få innspill på arbeidene sine.

Innspill som bryter. – Man er ikke nødvendigvis den største eksperten på sine egne verk. Her får jeg innspill som bryter helt med det jeg selv har tenkt om ting jeg lager, forteller hun.

Hos bildekunstner Esther Maria Bjørneboe møter vi to storforbrukere av tilbudet om åpne atelierer. Torill Brosten er kommet fra Sandnes og vil få med seg mest mulig i løpet av helgen.

Sammen med datteren Alva har de besøkt minst 30 kunstnerverksteder.

– Her får publikum en fantastisk mulighet til å se bredden i samtidskunsten, i nærkontakt med kunstnerne, sier Torill.

Alva er enig og liker å møte kunstnerne underveis i prosessen.

– Kunstnerne åpner seg og blir nok mer sårbare når du møter dem på hjemmebane i deres eget atelier, mener Alva.

Esther Maria Bjørneboe er overveldet over tilstrømningen.

– Det har vært en konstant strøm av mennesker og jeg får masse hyggelige tilbakemeldinger. Festivalen er en gave både for oss kunstnere og de besøkende. Det er viktig å minske distansen mellom meg og mottagerne. Her må jeg møte publikum med guarden nede. Det blir en generøs stemning som virker begge veier, det blir ikke farlig for meg å dele tanker om kunsten min, forteller hun.

Smykker og lyd er stikk ord for verkstedet som Elfi Sverdrup leder.

– Barna møter fugle- og dyrelyder sammen med mye kroppsspråk og sang helt i starten. Så lager de sine egne smykker og vi avslutter med en performance der barna utfordres til å bruke kroppsspråk og lyder som står i sammenheng med de fargerike smykke de har utformet, forteller hun.

Bæ, bæ lille lam. Vi møter en gjeng som beveger seg rundt i rommet og synger seg fra et unisont Bæ, bæ lille lam og over i et lydkaos – og tilbake igjen.

– Det er kjempegøy å lage store, fine smykker – men det er litt vanskelig å lage lyder som skal stemme med dem, medgir Tina og Erle (11).

Erle skal bli kunstner.

– For at det skal bli orntli kunst må det være originalt – og det må være inspirert av noe, mener hun.

Begge har sett seg rundt i verkstedet og blitt inspirert av de kreative arbeidene som fyller veggene før de gikk i gang med sine egne smykker.

Lotte Konow Lund har hatt 30-40 kunstinteresserte på besøk allerede første dagen.

– Folk må få følelsen av at de har rett til å se kunst – og at det skal være begripelig. Dette tiltaket øker forståelsen hos folk. Jeg hadde besøk av en som hadde sett de siste fem utstillingene mine, og han kommenterte at jeg nå jobber mer kroppslig! Det er rørende, mener kunstneren.

Tanja Sæter er prosjektleder og gleder seg over rekordbesøket.

– Tanken er at publikum skal møte kunstnerne uten mellomledd. Et ufiltrert og ukuratert møte med kunsten har vist seg å slå godt an, konstaterer hun og melder også om stor interesse fra utenlandske kuratorer som har vært på besøk for å plukke opp kunstnere til sine gallerier.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kunst