Kultur

Platesalget stuper – satser på gospel

Plateselskap vil trappe opp satsingen på kristen musikk.

Oddvar Hjelviks selskap Mudi AS har mistet den klassiske Naxos-katalogen, men det ingen slagen mann vi møter i forretningslokalene på Ryen, der CD-hyllene er blitt atskillig færre de siste par årene.

For Hjelvik var likevel lørdagens konsert med Gaither Vocal Band en opptur. 4.000 mennesker fylte setene i Oslo Spektrum, med Mudi AS som arrangør.

– Vi vurderer også sterkt å trappe opp konsertvirksomheten, kanskje andre ting også. Folk kjøper mindre CD-er, men er fremdeles ivrige konsertgjengere, forteller Hjelvik som i år kan feire 30-års jubileum som musikkdistributør.

Over 30 prosent ned. Fra 1985 til ut 1990-tallet opplevde han en stadig vekst. På begynnelsen av 2000-tallet så han heller ingen fare for virksomheten sin. Det var faktisk gullalderen når det gjaldt platesalg.

– Det er de siste to-tre årene platesalget har stupt. Det har vært en tendens lenge, men finanskrisen satte fart i nedgangen. Bare det siste året falt det fysiske platesalget i Norge med over 30 prosent.

Naxos-lager i Sverige. Det klassiske repertoaret har vært en del av virksomheten til Mudi AS siden 1999. 1. februar i år var det slutt.

– Hvorfor sluttet dere med klassisk musikk?

– Hovedtyngden var gjennom Naxos, og hovedkontoret deres i Hong Kong bestemte at de kun ville ha ett lager for alle de nordiske landene. Det ville de ha i Sverige. I Norge skulle de kun ha et salgskontor.

Digital fremtid. Mudi AS vil som nevnt fortsette med distribusjon av kristen musikk, selv om platesalget som eller i bransjen også stuper der.

– Folk laster ned musikk, både lovlig og ulovlig i stedet. Det største nå er streamingstjenestene Wimp og Spotify. Bare i Norge har vi en million brukere av Spotify. Fremtiden er uten tvil digital.

Likevel tror Hjelvik det fortsatt vil være et marked for fysiske musikkprodukter også.

– I 2001 var jeg på et seminar hvor foreleseren var sikker på at CD-en ville avgå ved døden i løpet av tre-fire år. Det skjedde ikke.

Gospel og lovsang. For Hjelvik er det ikke lenger noe godt salgsargument å kalle musikken «kristen». I likhet med størstedelen av kundegruppen sin ser han tydeligere enn noen gang at det er vanskelig å definere musikk ut i fra et livssyn. Av mangel på noe bedre ser han at uttrykket i hvert fall definerer noe.

– All musikk er jo en gave fra Gud. I dag foretrekker jeg heller å bruke begreper som gospel og lovsang.

Kuttet kostnader. – Har du noen andre mottrekk enn å trappe opp konsertvirksomheten?

– Det nytter ikke å kjempe mot vindmøller. Dette er en tendens for all slags musikk over hele verden. Og avviklingen av klassisk musikk kunne jeg ikke gjøre noe med. Derfor har jeg vært nødt til å kutte kostnader, og halve arbeidsstaben har sluttet siden i fjor. Jeg har valgt å tenke positivt, og konsentrere meg om mulighetene som finnes. Jeg tror vi skal greie å snu en negativ trend, sier den 57-årige musikkbransjeveteranen.

Mentor Medier, som eier Vårt Land, har også en eierandel i Mudi AS.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur